TIPS–Hilangkan SEDU BAYI Ikut Saranan Doktor

Farah Waheda Wahid
0
TIPS HILANGKAN SEDU BAYI IKUT SARANAN DOKTOR
Kredit: Gambar diubahsuai dari Google

Kebiasaannya di dalam kalangan masyarakat Melayu – kepercayaan atau amalan yang dilakukan sekiranya bayi tersedu adalah dengan meletakkan “sampah” yang berupa benang atau cebisan kertas atau cebisan kain di dahi. Dikatakan, dengan meletakkan “sampah” itu, ianya dapat menghilangkan sedu di kalangan bayi. Sejauh mana kebenarannya, kalau tanya Kak Fa, Kak Fa pun tak dapat nak jawab. Smile… Tapi, sewaktu anak Kak Fa masih di dalam fasa bayi dulu, itulah juga amalan yang mama Kak Fa lakukan. Anda rasa boleh pakai ke petua tersebut? Susah nak jawab kan? Tapi… di dalam entri kali ni, Kak Fa nak kongsikan TIPS – hilangkan SEDU BAYI ikut saranan doktor.

Mengikut saranan Dato’ Dr. Azizon Othman, Pakar Perunding Kanan Patologi (Hematologi) dan Ketua Jabatan Patologi Hospital Tuanku Ja’afar, Seremban melalui artikel yang telah dimuatnaikkan di pautan di SINI:

4 Cara Dapat Mengelakkan Bayi Sedu

Pertama: Jangan Halang Bayi Bernafas

Jangan menghalang bayi dari bernafas, memberikan bayi minum air dengan pantas, menarik lidah bayi keluar menggigit lemon atau memberikan “smelling salts”. Ibu bapa juga perlu elakkan menyergah bayi, menekan kedua-dua matanya atau ubun-ubun seperti yang dilakukan oleh sesetengah masyarakat.

Kedua: Beri Bayi Susu Beransur-ansur

Ibu bapa juga perlu memberikan bayi minum susu atau makan secara beransur-ansur (tidak terlalu gopoh), tenangkan bayi dan tegakkan badan bayi.

Ketiga: Burp Bayi Lepas Minum

Cuba keluarkan angin (burp) bayi selepas minum. Minum terlalu banyak dan terlalu cepat juga akan menyebabkan perut bayi membesar dan mengembang dengan cepat sekaligus menyebabkan bayi sedu.

Keempat: Jangan Bagi Bayi Telan Udara Berlebihan

Elakkan bayi daripada menelan terlalu banyak udara semasa menyusu. Ibu boleh lakukan ini:  Tegakkan sedikit badan bayi. Perlu juga dipastikan seluruh puting dan areola masuk ke mulut bayi (semasa penyusuan susu ibu).  Pastikan sebahagian besar puting masuk ke mulut bayi (semasa bayi menyusu susu formula) dan sengetkan botol sedikit sahaja, supaya tiada ruang udara pada puting.

6 Tips Hilangkan Sedu Bayi

Ada caranya untuk kurangkan sedu bayi. Panduan ini, perlu difahami betul-betul agar tidak tersalah konsep:

1. Ibu bapa perlu bertenang.
2. Tenangkan bayi dengan menggubah bayi ke tempat yang lebih selesa
3. Berhenti menyusu atau minum. Sebaliknya tegakkan badan bayi dan keluarkan angin (burp).
4. Boleh beri minum air sedikit.
5. Urut belakang bayi. Boleh letakkan bayi dalam pelukan di atas bahu dan terus mengurut belakang bayi.
6. Boleh cuba berikan bayi menghisap puting getah (pacifier) jika sedunya terlalu teruk. Hisapan ini akan merangasang pergerakan perut dan usus bayi malah ia dapat membantu. Bagi merangsang bayi menghisap puting getah, boleh letakkan sedikit madu atau gula. Namun, penggunaan puting getah selepas anak berusia dua tahun tidak digalakkan kerana ia akan mengakibatkan pertumbuhan gigi kurang baik (misalign).

Fakta Kejadian Sedu Bayi

Sedu terhasil apabila berlakunya kontraksi (pengecutan) secara mengejut dan involuntary pada otot-otot diafragma apabila terdapat stimulasi dan iritasi pada diafragma. Diafragma ialah otot yang mengawal pergerakan kaviti pernafasan atau otot yang membantu tulang rusuk bergerak. Dengan itu, ia membantu proses pernafasan (paru-paru mengembang dan menguncup). Apabila diafragma menguncup, peti suara tertutup dengan serta merta dan menghasilkan bunyi sedu. Ia kerap berlaku pada bayi kerana otot bayi tidak matang.

Sedu berlaku secara berima. Selalunya tidak lama, mungkin 5 ke 10 minit. Sekiranya berlaku untuk jangka waktu yang lama (beberapa jam atau lebih) pastikan anda membawa anak anda ke klinik atau hospital untuk mendapatkan pemeriksaan lanjut oleh doktor.

Sebab Itu Kena Pastikan Bayi Minum Perlahan-lahan

Sedu boleh terjadi apabila bayi minum atau makan terlalu banyak dan terlalu cepat. Menurut Dr. Lynette Mazur, professor pediatrik di University of Texas, sedu disebabkan bayi minum susu badan atau susu formula atapun makan.

Udara yang sejuk juga boleh merangsang sedu. Sebab-sebab lain jarang berlaku pada bayi seperti gastroesophageal reflux disease iaitu penyakit yang menyebabkan iritasi pada saraf yang mengawal diafragma, penggunaan ubat tertentu atau terhidu gas beracun.

Buat ibu bapa yang bakal menimang cahaya mata, bakal ada bayi baru atau sedang ada bayi di rumah tu, lepas ni, instead of letakkan “sampah” di dahi bayi…Bolehlah cuba ikut saranan doktor ni ya? Smile

Post a Comment

0Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !