Home » , , , , , » Resipi Sambal Belacan Bakar Paling Ohsem!

Resipi Sambal Belacan Bakar Paling Ohsem!

RESIPI SAMBAL BELACAN BAKAR PALING OHSEM!

Kau dah kenapa Kak Fa?  Sambal belacan ni kalau ajar budak Darjah 1 leklok pun dah boleh jadi!  Ha ha ha...  Ni semua gara-gara Kak Fa yang sanggup buka periuk nasi pukul 2.51 pagi dan belasah makan nasi berulamkan sambal belacan bakar dan ikan masin bulu ayam!  Marvellous-nya rasa!  Sebab tak boleh move on tulah sampai tertaip entri Resipi Sambal Belacan Bakar Paling Ohsem!  Macam tak cukup pula nasi tu!  Erkkk...  Ha ha ha... 

RESIPI SAMBAL BELACAN BAKAR PALING OHSEM! (2)
Kredit: Sumber dari Google


Dapat pula ikan masin bulu ayam ni...  Goreng garing-garing...  Memang...  Perghhh!  Laju perginya...  Ini kalau suami lalu pun boleh tak ajak suami makan sekali ni.  Ha ha ha...  Buruk perangai!  Tapi memang marvellous oiii! 

Sebenarnya,  bukan susah mana pun nak buat sambal belacan bakar ni ha...  Kau cuma perlu bakar jer dulu belacan tu sebelum kau tumbuk untuk proses menjadikan ianya sambal belacan.  Tu jer. 

Kak Fa kan paling suka bau belacan dibakar.  Ada orang kata busuk!  Tapi Kak Fa sangat-sangat sukakan bau belacan dibakar. Menangkap weiii!  Terus terbuka selera tak kira masa.  Membuak-buak nafsu nak makan tu.  Masha Allah...  Kak Fa oiiii...  Sudah-sudah tu. 

Berbalik kepada resipi sambal belacan bakar paling ohsem...

Bahan-Bahan Yang Diperlukan

1. Air Asam Jawa
2. Belacan Dibakar
3. Cili Merah
4. Cili Padi
5. Garam
6. Sedikit Serbuk Perasa atau Gula

Cara Penyediaan

Kak Fa memang boleh jadi potong!  Kalau sambal belacan tu dikisar.  Tak suka!  Tak mainlah kisar-kisar!  Cair ahhh!  Kak Fa tetap sukakan cara tradisional di dalam penyediaan sambal belacan.  Tumbuk sambal belacan itu adalah lebih baik daripada kisar. 

Makanya...  Tumbuklah sambal belacan tu sampai separa lumat,  tiga suku lumat...  Tumbuk dulu...  Akhir sekali baru masukkan air asam jawa.  Air asam jawa tu pula jangan terlalu cair dan jangan terlalu banyak.  Alaa...  Pandai-pandailah korang balance kan ya? 

Air asam jawa gaul sampai sebati lepas tu dah siap sambal belacan. 

Wohooo!  Terasa-rasa dalam mulut ni kelazatan sambal belacan bakar tu lagi.  Mata dah mengantuk pun kau boleh buka mata semata nak layan sambal belacan bakar.  Parah betul dah ni!  Hua hua hua...

Pssttt...  Kak Fa suka Terasi Udang ABC...  Korang? 

Dapatkan Artikel Terbaru Dari www.bubblynotes.com Melalui E-mel Anda

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Resipi Sambal Belacan Bakar Paling Ohsem!, diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Sunday, October 15, 2017.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

0 comments:

Post a Comment

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia