Got A Preschooler? PLEASE READ! List of Skills A Preschooler Should Have!

Farah Waheda Wahid
1
GOT A PRESCHOOLER_PLEASE READ! LIST OF SKILLS A PRESCHOOLER SHOULD HAVE! (10)

Cuba cek? Got a preschooler? PLEASE READ! List of skills a preschooler should have! Tak kiralah sama ada anak-anak kini adalah preschooler ataupun bakal bergelar preschooler pada tahun yang mendatang. Smile… Kalau rajin dan kalau anda rasa ingin mencari tahu serba sedikit panduan dari seorang ibu beranak satu yang tidak berpengalaman di dalam dunia parenting serta ada hati nak jadi parenting blogger ni… Jemputlah luangkan sedikit masa untuk membaca senarai skill yang patut digilap, diasah, dibantu untuk develop serta dimahirkan di dalam perjalanan mereka sebagai preschooler. Ini adalah merupakan hasil pemantauan, analisis serta pemerhatian Kak Fa selama hampir setahun anak Kak Fa bergelar preschooler and I am still working on it sehingga sekarang.

Terpanggil untuk berkongsi informasi ini sekadar bertujuan untuk berkongsi informasi dan memberi sedikit petunjuk arah kepada hala tuju  yang ibu bapa perlu lihat untuk anak-anak kecil masing-masing di dalam mempersiapkan anak-anak kecil kita untuk menghadapi alam persekolahan yang lebih mencabar pada masa kini dan akan datang iaitu alam persekolahan sekolah rendah yang sudah tidak seperti dulu lagi flow-nya. Smile. Zaman semakin challenging, zaman semakin mencabar… Walaupun kita mungkin telah menghantar anak-anak ke tadika terbaik, sekolah terbaik… Peranan kita sebagai ibu bapa tetap perlu dan di dalam pembentukan lenggok pendidikan anak-anak, kita adalah kunci utama yang perlu memainkan peranan serta menyumbangkan apa yang termampu untuk sokongan perkembangan pendidikan yang positif. Penat? Surprised smile Tak ada masa? Surprised smile Tak ter-cope untuk buat segalanya? Surprised smile… Heyyy! Siapa kata jadi ibu, jadi bapa ni senang? Memang tak senang kan? Nak asuh anak, nak besarkan anak dan nak didik anak? Ibu bapa kita dulu pun lalui perkara yang sama juga… Apa boleh jer? Jika mereka boleh… Kita pun boleh! Cuma sebenarnya…bergantung kita meletakkan pemberat keibubapaan kita di mana.

Selama hampir setahun anak Kak Fa di preschool, berikut adalah senarai skil yang mana seorang anak bergelar preschooler sepatutnya sekurang-kurangnya biasa, tahu atau mahir serta dibantu:

Fine Motor Skills

Got A Preschooler_PLEASE READ! List of Skills A Preschooler Should Have!
Kredit: Gambar dari Google

Fine motor skills merujuk kepada pergerakan menggunakan otot lembut tangan. Kanak-kanak mula menggunakan tangan kanan seawal kelahiran untuk bereksplorasi dengan tubuh badan mereka sendiri dan dunia di sekeliling mereka. Fine motor skills anak kecil mula terbentuk dan berkembang dan menjadi lebih stabil sejajar mengikut perkembangan usia mereka. Mereka juga belajar untuk menggunakan lebih banyak tangan untuk melakukan pelbagai aktiviti dan ini juga secara tidak langsung membantu di dalam perkembangan kognitif dan juga sosio-emosi mereka. Contoh aktiviti fine motor skills untuk anak-anak preschooler adalah seperti membina menara dengan menggunakan blok setinggi 9-10 tingkat, bermain dengan playdoh untuk menghasilkan pelbagai bentuk, bermain LEGO, melukis bulatan dengan sendiri, mula memegang krayon atau pensel, mula belajar menggunting, makan menggunakan sudu dan garpu serta lain-lain lagi. Aktiviti on the paper seperti menyambung titik.

Visual Discrimination Skills

Got A Preschooler_PLEASE READ! List of Skills A Preschooler Should Have! (2)

Visual discrimination skills adalah kebolehan anak-anak kecil untuk membezakan secara visual kepelbagaian bentuk, pattern dan sebagainya. Ianya merupakan satu keperluan di dalam membantu skil membaca anak-anak. 

Letter Recognition Skills

Got A Preschooler_PLEASE READ! List of Skills A Preschooler Should Have! (3)
Kredit: Gambar dari Google

Kena perbanyakan letter recognition skills practice di dalam membantu anak-anak untuk lebih mahir dengan lowercase and uppercase letter. Practice with writing the letters is a proven method for buidling and reinforcing letter recognition. Here are some activities for helping children develop their alphabet recognition skills. Ajarkan anak-anak nama huruf sebelum anak-anak belajar bunyi.

Number Skills

Got A Preschooler_PLEASE READ! List of Skills A Preschooler Should Have! (4)
Kredit: Gambar dari Google

Kena biasakan anak-anak mengira dan mengenal nombor di dalam kehidupan sehari-hari. Gunakan perkataan, point out numbers and libatkan anak-anak untuk mengira di dalam apa sahaja aktiviti seharian. Sebagai contoh; dapatkan anak-anak untuk mengira bilangan cawan. Bercerita atau bercakap mengenai benda-benda yang lebih, kurang, besar dan kecil dan jangan lupa puji anak. Berapa bilangan kereta sewaktu di dalam perjalana ke sesuatu tempat.

Classification Skills

Got A Preschooler_PLEASE READ! List of Skills A Preschooler Should Have! (5)
Kredit: Gambar dari Google

Sorting and classifying adalah merupakan skil asas untuk mengajar anak-anak di dalam fasa preschool dan juga asas matematik kepada anak-anak preschool. Aktiviti ini memerlukan anak-anak kecil untuk menyusun benda-benda mengikut kumpulannya yang tersendiri berdasarkan persamaan dari segi saiz, warna, bentuk, tekstur dan juga rasa.

Logical Thinking Skills

Got A Preschooler_PLEASE READ! List of Skills A Preschooler Should Have! (6)
Kredit: Gambar dari Google

Skil adalah peringkat di mana anak-anak kecil menggunakan persepsi mereka terhadap keadaan sekeliling – memahami understands connections and consequences.

Observation Skills

Got A Preschooler_PLEASE READ! List of Skills A Preschooler Should Have! (6)
Kredit: Gambar dari Google

As children work and play around your yard, have a camera at the ready and take pictures when you see something that might interest your young children, even if it isn’t interesting to you. It will sharpen their observation skills, useful for all of life.

Sequencing Skills

Got A Preschooler_PLEASE READ! List of Skills A Preschooler Should Have! (7)
Kredit: Gambar dari Google

Sequencing adalah merupakan skil yang digunakan apabila kita break down an event into simple steps and put those steps in order. We need sequencing skills to talk about something that happened in the past in a logical manner so others can follow the story.  We also need sequencing skills to understand how to perform certain tasks that require the steps be done in a specific order.

Pattern Recognition Skills

Got A Preschooler_PLEASE READ! List of Skills A Preschooler Should Have! (8)
Kredit: Gambar dari Google

In preschool, identifying and creating patterns is just the beginning of life-long math.

Analytical Skills

Got A Preschooler_PLEASE READ! List of Skills A Preschooler Should Have! (9)
Kredit: Gambar dari Google

Analytical thinking is a habit that can be learned and practiced early in life. In this competitive world, it is important to teach our children to improve their skills as it bosst up up their problem-solving skills, reasoning skills and so on.

Logical Association Skills

Got A Preschooler_PLEASE READ! List of Skills A Preschooler Should Have! (8)
Kredit: Gambar dari Google

Parents… Pada Kak Fa perlu bantu anak-anak mengembangkan logic and reasoning skills yang boleh digunakan oleh anak-anak untuk menggunakan skil ini di dalam making sense of their world. Banyak kelebihan untuk masa akan datang . Kak Fa nak terangkan pun macam payah jer… Ha ha ha… Open-mouthed smile Tapi memang sangat-sangat berguna untuk sepanjang pembelajaran anak-anak.

Kak Fa in the stands yang sebagai ibu bapa kita tak boleh nak serah bulat-bulat kepada guru sahaja untuk pembentukan kesemua skil yang Kak Fa dah senaraikan di atas. Untuk Kak Fa sendiri, my aim and goal is that at least before Firash jejak kaki ke sekolah rendah, at least dia dah master most of these skills in himself. Bukan untuk bebankan dia, tetapi untuk menjadikan pembelajaran dia di sekolah rendah nanti a smooth transition for him dan lebih mudah untuk dia. I know how it feels struggling, at least bagi Kak Fa, Kak Fa cuba untuk lessen the burden of struggles to adapt bila Firash memulakan alam yang lebih serius nanti. In Shaa Allah, Amin. Mudah-mudahan Allah SWT permudahkan perjalanan Kak Fa sebagai seorang ibu terhadap Iman Firash. Winking smile

Post a Comment

1Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !