Parents? Jom Didik Diri Tentang Tumbesaran Otak Melalui Kempen “GROW AMAZING” Anmum Essential?

Farah Waheda Wahid
2
Parents Jom Didik Diri Tentang Tumbesaran Otak Melalui Kempen GROW AMAZING Anmum Essential

Sebagai ibu bapa, kita mungkin dapat melihat anak-anak kita semakin membesar dan kuat! Cumanya, Farah nak tanya sikit lah ek? Pernahkah anda terfikir sama ada otak anak-anak juga sedang berkembang dengan baik seiring dengan pertumbuhan  fizikal? Hakikatnya, berbanding dengan pertumbuhan fizikal, tumbesaran otak adalah sesuatu perkara yang agak sukar untuk diperhatikan dengan mata kasar. Parents? Jom didik diri tentang tumbesaran otak melalui kempen “GROW AMAZING” Anmum Essential?

Print

“Sebagai ibu bapa, kita sentiasa inginkan yang terbaik untuk anak-anak, oleh itu adalah amat penting untuk memahami tumbesaran otak kanak-kanak,” kata Irene Cheah, Pengurus Pemasaran Anmum Malaysia. “Justeru itu,  AnmumTM Essential ingin memperkenalkan GROW AMAZING yang merupakan satu inisiatif baru berunsur pendidikan untuk membantu ibu bapa memahami proses tumbesaran otak dan perkara yang dapat menyokong perkembangan otak si manja.


DA_2P-(BI)-FA-6pages 

MISC 703 AE Media Kits Journal-SaddleFA-4

Ramai yang tidak mengetahui bahawa sel otak mula terbentuk sekitar hari ke-28 kehamilan[i] dan setelah bayi dilahirkan, terdapat lebih kurang 100 bilion sel-sel otak[ii] yang sedang berfungsi! Selain daripada jumlah sel-sel otak, jumlah perhubungan antara sel-sel tersebut juga amat penting.
[i] Tau GZ & Peterson BS (2010). Normal development of brain circuits. Neuropsychopharmacology Reviews. 35.147-168
[ii] Ozar M. (2012). Curriculum of preschool Education: Swedish approach. International Journal of Business and Social Science. 3(22), 248-257.


MISC 703 AE Media Kits Journal-SaddleFA-4

MISC 703 AE Media Kits Journal-SaddleFA-4

Di peringkat awal usia kanak-kanak, hubungan-hubungan sel-sel otak ini berkembang dengan pesat – setiap satu sel otak berupaya membentuk 2,500 perhubungan sel-sel dengan sel otak yang lain setelah si manja dilahirkan. Apabila mencapai usia 2 atau 3 tahun, hubungan sel-sel otak ini mungkin telah berganda sebanyak 6 kali![i]
[i] The University of Maine. (2011). Children and brain development: What we know about how children learn. https://extension.umaine.edu/publications/4356e/

DHA & GA Helmet
“Perhubungan ini, yang juga dikenali sebagai synapse, adalah cara sel-sel otak berkomunikasi antara satu sama lain. Pengalaman awal dan persekitaran luaran merangsang pembentukan hubungan sel-sel otak. Semakin banyak rangsangan dari persekitaran luaran, semakin banyak perhubungan akan terbentuk,” jelas Wendy Goh, Pengurus Saintifik dan Nutrisi Fonterra Brands Malaysia. “Perhubungan antara sel-sel otak ini penting kerana ia menyokong pembelajaran, memori dan keupayaan kognitif yang lain. Aktiviti perangsang dan nutrisi yang sesuai seperti DHA dan Gangliosida amat penting dalam tumbesaran otak.”

DA_2P-(BI)-FA-6pages

DHA dan Gangliosida (GA®) terdapat dalam otak dan memainkan peranan penting dalam tumbesaran otak. DHA membantu dalam pembentukan sel-sel otak[i] dan Gangliosida[ii] menyokong pembentukan hubungan sel-sel otak. Tumbesaran otak yang pesat semasa tiga tahun pertama amat penting dan ia boleh mempengaruhi perkembangan kanak-kanak dari segi emosi, sosial dan kognitif.
[i] Lauritzen L et al. (2016). DHA effects in brain development and function. Nutrients. 8 (1), [6].
[ii] Palmano K et al. (2015). The role of gangliosides in neurodevelopment. Nutrients. 7,3891-3913.


DA_2P-(BI)-FA-6pages

Namun begitu, kajian menunjukkan 1 daripada 4 kanak-kanak di Malaysia mengambil GA® 40% lebih rendah daripada purata pengambilan GA® dalam sehari [i]. Selain daripada makanan berasaskan ternakan seperti daging dan telur, pengambilan GA® boleh dipertingkatkan dengan susu dan produk tenusu. Anmum™ Essential dirumus dengan DHA dan Nuelipid untuk paras GA® yang lebih tinggi dan tanpa gula tambahan****. Anmum™ Essential juga mengandungi prebiotik FOS dan Inulin. Persekitaran usus yang baik adalah penting untuk penyerapan nutrien yang efektif. Selain itu, Anmum™ Essential juga mengandungi vitamin dan mineral yang penting untuk membantu tumbesaran kanak-kanak.
[i]Khor et al. (2016). Correlation between dietary intake and serum ganglioside concentration: a cross-sectional study among Malaysian toddlers. BMC Nutrition. 2:74

viiScientific American.“Do People Only Use 10 Percent of Their Brains?” www.scientificamerican.com/article/do-people-only-use-10-percent-of-their-brains/

****Sucrose, Glucose Syrup Solid, Corn Syrup Solid, Brown Sugar, Dextrose, Lactose, Fructose, Honey and White Sugar are defined as ‘sugars’ and ‘added sugars’ under CODEX Standard 212-1999 and CAC/GL23-1997. CODEX develops harmonised international food standards guidelines and code of practices. Under Malaysia Food Regulations 1985, Sucrose, Brown Sugar, Dextrose, Glucose, Fructose, Honey are defined as sweetening substances. Under Australia New Zealand Food Standard Code-Standard 1.12, Glucose Syrup, Maltodextrin and other similar products are defined as ‘sugars’.


Ketahui cara untuk menyokong tumbesaran otak si manja anda dengan GROW AMAZING dan pelajari Fakta Menarik tentang otak kanak-kanak di www.anmum.com/my/en/happenings/latest-campaign/amazing-facts-about-the-brain.html.

******************

Tentang Anmum™ Essential

Print

Anmum™ Essential adalah susu tepung rumusan untuk kanak-kanak. Dirumuskan tanpa gula tambahan****, ia diperkaya dengan nutrien penting seperti DHA dan Nuelipid™ untuk tahap Gangliosida (GA®) yang lebih tinggi. Anmum™ Essential juga mengandungi prebiotik FOS dan Inulin. Prebiotik adalah penting untuk persekitaran usus yang baik agar penyerapan nutrien yang berlaku dengan efektif . Anmum™ Essential dihasilkan oleh Fonterra, salah satu pengeluar produk tenusu yang terbesar di dunia.

DA_2P-(BI)-FA-6pages

DA_2P-(BI)-FA-6pages

Tentang Fonterra Brands Malaysia

Fonterra Brands Malaysia memulakan operasinya pada 1975 di Shah Alam. Hari ini, ia mempunyai dua loji perkilangan, Susumas dan Dairymas dan 750 orang pekerja tetap yang berdedikasi dalam menghasilkan nutrisi tenusu terbaik untuk rakyat Malaysia. Semua produk tenusu Fonterra Brands Malaysia disahkan Halal oleh New Zealand Islamic Development Trust (NZIDT), sebuah badan yang diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) yang selaras dengan MS1500:2009, piawaian antarabangsa yang digunakan oleh JAKIM. Fonterra Brands Malaysia juga mematuhi piawaian antarabangsa dan tempatan termasuk HACCP, Veterinary Health Mark, ISO 9001:2000 dan GMP. Fonterra dikenali di Malaysia melalui jenama utamanya iaitu Anlene, Anmum Materna, Anmum Lacta, Anmum Essential, Fernleaf, Calciyum dan Chesdale. Manakala di bawah bahagian perkhidmatan makanannya, Anchor Food Professionals, ia dikenali melalui jenama Anchor, Mainland dan Perfect Italiano.

Fonterra  adalah peneraju global dalam nutrisi tenusu – ia merupakan pembekal pilihan untuk bahan tenusu oleh syarikat-syarikat makanan terkemuka di dunia. Ia juga merupakan peneraju pasaran dengan jenama produk tenusu pengguna sendiri di New Zealand dan Australia, Asia, Afrika, Timur Tengah dan Amerika Latin. Fonterra dimiliki oleh koperasi ladang dan merupakan penghasil susu terbesar di dunia. Ia merupakan salah satu pelabur terbesar di dunia dalam kajian dan inovasi tenusu dengan kepakaran tenusu generasi demi generasi untuk menghasilkan lebih daripada dua juta tan bahan tenusu, bahan tenusu dengan nilai tambahan, bahan khusus dan produk pengguna untuk 140 pasaran.

Post a Comment

2Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. hebat lah kejadian otak manusia!
    Kalau Anmum tak buat kempen macam ni, kita mak-mak yang duk kampung mana nak tahu kan

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !