Sesiapa ANAK KERAP SAKIT Sejak Ke Tadika? BACA NI!

SESIAPA ANAK KERAP SAKIT SEJAK KE TADIKA_BACA NI!

Dahlah ada sejarah fits pada tahun 2015, selepas tu sejak-sejak masuk ke tadika ni, tahun 2017 ni, boleh dikatakan agak kerap juga dia melawat ke klinik disebabkan demam, selesema dan batuk. Menurut kata doktor pakar kanak-kanak yang merawat Firash, anak kerap jatuh sakit ataupun hidung tak berhenti berair apabila telah memulakan alam persekolahan tadika itu adalah satu perkara yang biasa. Sememangnya majoriti kanak-kanak akan melalui fasa sebegini apabila mereka memulakan alam persekolahan tadika. Surprised smile hah? Ya ke? Takkan kau nak mempersoalkan kredibiliti seorang doktor kan? Seharusnya perlu akuilah kata seorang doktor pakar kanak-kanak sebab dia sendiri berkongsi pengalaman dirinya di dalam situasi yang sama. Sesiapa anak kerap sakit sejak ke tadika? Baca ni! Sebab Farah nak kongsikan dengan anda kenapa / mengapa dan cara nak mengelakkan daripada penyakit kerap singgah!

Kalau diikut-ikutkan rekod pada tahun 2017 ni, bulan Januari 2017 jer 2 kali diserang demam, bulan Mac 2017 pun demam juga. Kalau hidung tu toksah cakaplah, tak berhenti berair jer. Bila terbersin, tu diaaa… Open-mouthed smile ha ha ha…sekepul keluarnya… Memang kerap dia tidak sihat. Tertanya-tanya juga dalam hati, kenapa kerap sangat tak sihat ni? Tapi perkara sebegini adalah satu perkara yang normal. Satu kajian jangka panjang oleh sekumpulan penyelidik di University of Montreal 1998 – 2006 mendapati bahawa kanak-kanak dalam penjagaan kanak-kanak jatuh sakit lebih kerap daripada kanak-kanak yang tinggal di rumah.

Apa yang Farah dapati dari hasil pembacaan melalui artikel yang dikongsikan oleh Michelle Goh melalui pautan di SINI:

Mengapa Kanak-Kanak Jatuh Sakit Lebih Kerap Di Tadika / Prasekolah?

Tadika/prasekolah menyediakan persekitaran yang baik untuk penyebaran virus. Banyak penyakit biasa seperti selesema biasa, pepijat perut, penyakit tangan, kaki dan mulut adalah disebabkan oleh virus. Virus-virus ini boleh tersebar dengan mudah melalui hubungan secara langsung dan tidak langsung antara kanak-kanak.

Apabila kanak-kanak bersama-sama, terdapat peluang yang tinggi untuk menyebarkan virus. Ini adalah kerana kanak-kanak cenderung untuk menggunakan tangan mereka untuk mengelap hidung mereka atau menggosok mata mereka dan kemudian mengendalikan alat permainan, buku atau menyentuh kanak-kanak lain. Kanak-kanak ini, kemudian menyentuh hidung mereka dan menggosok mata mereka. Dengan cara ini, virus akan pergi dari satu kanak-kanak ke kanak-kanak yang seterusnya.

Tambahan pula, ramai kanak-kanak tidak belajar untuk menutup mulut mereka dengan kertas tisu atau sapu tangan apabila batuk atau bersin. Kanak-kanak lain mungkin dijangkiti kerana mereka bernafas virus itu. Apabila mereka batuk atau bersin, beribu-ribu titisan, membawa virus, diusir dari tekak ke udara. Kanak-kanak lain mungkin dijangkiti kerana mereka bernafas virus tersebut. Akhir sekali, sistem imuniti kanak-kanak masih tidak matang. Ini menjadikan mereka lebih mudah terdedah kepada jangkitan apabila mereka terdedah kepada virus penyakit yang mereka tidak pernah alami sebelum ini.

Ada Cara Tak Nak Elakkan Kanak-Kanak Daripada Mendapat Penyakit Di Tadika / Prasekolah?


Tingkatkan Imuniti

Untuk mengelakkan anak-anak daripada mendapat sakit di prasekolah, ibu bapa boleh membantu meningkatkan sistem imun anak-anak. Ibu bapa boleh membantu meningkatkan sistem imun anak dengan menyediakan diet sihat yang tinggi dalam buah-buahan serta sayur-sayuran seperti lobak merah, kacang hijau, oren dan brokoli yang kaya dengan fitonutrien dapat meningkatkan imuniti seperti vitamin C dan karotenoid. Fitonutrien boleh meningkatkan pengeluaran sel-sel darah putih dan interferon, antibodi yang menyelaputi permukaan sel dan menghalang virus.

Tidur yang cukup juga penting di dalam membina sistem imun yang kuat. Ibu bapa perlu memastikan anak-anak kecil mereka mempunyai sekurang-kurangnya 12 jam tidur setiap hari dan kanak-kanak tadika/prasekolah memerlukan sekurang-kurangnya 10 jam tidur setiap hari. Kurang tidur akan mengurangkan sel-sel pembunuh semulajadi dalam badan yang boleh membuatkan anak lebih mudah terdedah kepada penyakit.

Akhir sekali, ibu bapa juga boleh membantu untuk meningkatkan sistem imun anak-anak dengan bersenam bersama-sama dengannya. Ini kerana senaman meningkatkan bilangan sel-sel pembunuh.

Kerap Membasuh Tangan

Kebersihan tangan yang baik adalah cara nombor satu untuk mengurangkan penyebaran penyakit, menurut pakar kanak-kanak Akademi Seksyen Pediatrik Amerika pada Pendidikan Awal dan Penjagaan Kanak-Kanak. Ibu bapa boleh melatih anak-anak mereka untuk mencuci tangan selepas ke tandas, sebelum dan selepas makan dan selepas aktiviti luar. Cara yang betul untuk mencuci tangan perlu diajar untuk memastikan tangan kecil adalah bebas dari virus atau bakteria setiap kali selepas cucian.

Sebelum ibu bapa mendaftakan anak-anak di pusat asuhan kanak-kanak, tadika atau jagaan harian, ibu bapa perlu menyemak dengan pengetua tentang berapa kerap mereka akan meminta kanak-kanak untuk membasuh tangan. Ibu bapa juga boleh meliha sama ada jagaan harian atau kakitangan prasekolah / tadika kerap membasuh tangan mereka pada hari itu, terutama sebelum penyusuan, selepas memeriksa atau menukar lampin, selepas makan atau menggunakan tandas.

Memahami Polisi Mengenai Kanak-Kanak Sakit

Di Singapura, kakitangan prasekolah/tadika akan memeriksa suhu badan setiap kanak-kanak, tanda penyakit tangan, kaki dan mulu (HFMD) setiap pagi.

Jika kanak-kaak mempunyai demai atau menunjukkan tanda-tanda HFMD, kanak-kanak akan diminta kembali ke rumah. Walaubagaimanapun, kanak-kanak mungkin tidak menunjukkan demam walaupun dia dijangkiti penyakit berjangkit seperti batuk. Jika dia batuk atau bersin dengan kerap di pusat penjagaan kanak-kanak atau tadika, kanak-kanak lain boleh dijangkiti. Oleh itu, adalah penting bagi ibu bapa untuk menyemak pusat jagaan kanak-kanak atau polisi tadika mengenai perkara ini dan lihat jika ia dikuatkuasakan.

Kebersihan Diri Di Prasekolah / Tadika Atau Tempat Penjagaan Anak

Untuk melindungi anak-anak kita daripada jatuh sakit selalunya selepas menghadiri pusat jagaan kanak-kanak atau tadika, ibu bapa perlu memastikan prasekolah/tadika atau jagaan harian mengikut amalan kebersihan yang baik, ibu bapa boleh menyemak perkara-perkara berikut:

1. Adakah terdapat singki di dalam setiap bilik?
2. Adakah terdapat singki berasingan untuk menyediakan makanan dan mencuci tangan?
3. Adakah tandas dan singki bersih dan sedia ada untuk kanak-kanak dan kakitangan?
4. Adakah mainan dibersihkan?
5. Adakah semua pintu dan pemegang kabinet, water cooler, semua permukaan dalam tandas dan tempat menukar lampin dibersihkan dan dibasmi kuman pada akhir setiap hari?
6. Adakah semua meja menukar lampin dan mana-mana kerusi, meja, tandas dibersihkan dan dibasmi kuman setiap kali selepas digunakan?

Menggalakkan Pemeriksaan Kesihatan Yang Kerap Untuk Vaksin Untuk Semua Kanak-Kanak

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, terdapat beberapa kes batuk kering yang melibatkan guru-guru di Singapura. Periksa dengan pengetua prasekolah sama ada mereka memerlukan guru-guru mereka untuk melakukan pemeriksaan kesihatan secara berkala atau tidak dan bagaimana pihak prasekolah/tadika memastikan guru-guru adalah sihat untuk menjaga kanak-kanak. Ibu bapa juga mungkin ingin bertanya bagaimana prasekolah memastikan semua kanak-kanak telah divaksin.

Tanya Tentang Piawaian Amalan Yang Lain

Untuk mengelakkan anak-anak kita daripada mendapat sakit di prasekolah/tadika, ia juga penting bagi ibu bapa untuk memahami piawaian amalan lain di prasekolah/tadika. Apabila terdapat kes sahih HFMD di dalam premis, pusat penjagaan kanak-kanak atau tadika yang berlainan boleh bertindak balas secara berbeza. Adalah penting untuk ibu bapa untuk mengetahui bagaimana bakal prasekolah/tadika akan bertindak balas terhadap insiden tersebut. Adakah prasekolah/tadika melibatkan syarikat pembersihan professional serta-merta atau beberapa hari kemudian untuk membersihkan premis? Adakah pelajar daripada kelas yang berlainan masih dibenarkan untuk bermain bersama-sama? Adakah guru-guru memeriksa tanda HFMD lebih kerap?

Kedengaran macam cerewet sangat pula ibu bapa terhadap tadika atau prasekolah mahupun pusat penjagaan kanak-kanak kan? Kenyataannya, ibu bapa sememangnya boleh dan dibenarkan untuk menjadi cerewet apabila ianya melibatkan health and well-being anak-anak. Tak usah nak tunding jari mengatakan eeee cerewetnya dia as parents… Toksah cakap orang… Sebab bila diri sendiri di dalam posisi dan situasi sebagai ibu bapa, sifat untuk melindungi anak itu secara automatik tanpa perlu dibuat-buat akan wujud atau hadir dalam diri. Percayalah… Takkanlah nak ambil sikap tak apa atau sambil lewa dan lebih kurang dalam semua perkara ya tak? Nak bawa perut 9 bulan tu bukan senang, nak melahirkan tu bukan senang… Of course… tak banyak sikit ada cerewetnya ibu bapa… Ha ha ha… Open-mouthed smile Terutama ibu lah kan? Winking smile

* Tak apalah, mungkin antibodi tengah adapt dengan suasana persekitaran… In Shaa Allah, mudah-mudahan lepas ni bila dah biasa, badan mungkin akan jadi imun kan kan kan? Winking smile

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Sesiapa ANAK KERAP SAKIT Sejak Ke Tadika? BACA NI!, diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Friday, April 14, 2017.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

2 comments:

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY