Senarai DOA MUJARAB Untuk Anak Aktif Mendengar Kata

Farah Waheda Wahid
1
SENARAI DOA MUJARAB UNTUK ANAK AKTIF MENDENGAR KATA

Anak aktif? Anak saya lettew… Ha ha ha… Open-mouthed smile… Sambil-sambil layan telemovie Tangisan Kubur di Astro Mustika HD, sambil-sambil main skrin sesentuh mengemaskini Bubblynotes.Com dan dalam masa yang sama teringat anak bujang Farah yang aktif bila terbaca satu artikel berkaitan di pautan di SINI. Malu ke? Bila ada anak yang aktif dan bila setiap kali ke rumah saudara-mara, ke rumah kawan-kawan, outing, anak seringkali menjadi tumpuan ramai. Mana tidaknya, asyik berlari ke hulu ke hilir. Sekali ditegur, duduk diam. Tak sampai 5 minit, berlari lagi. Malu ke?

Jujur Farah akui, yang Farah sebagai seorang ibu tidak pula berasa malu dengan kelakuan anak bujang seorang yang aktif tu. Walaupun mungkin ada pandangan serong dari sesetengah pihak atau pandangan yang tidak menyenangkan, I am his mother and I am a proud mother to an active child. Anak yang aktif kan tandanya dia seorang kanak-kanak yang bijak, sihat dan ceria. Winking smile. Mempunyai anak-anak yang aktif memang sangat mencabar. Hakikatnya, ibu bapa jangan hanya tahu hendak marah dan pukul anak sahaja.

Faham-faham sendirilah, pada usia 4 sehingga 6 tahun, anak-anak gemar berekplorasi. Kena pandai mengkaji dan mengenal tingkah-laku anak sendiri. Sebagai ibu bapa, kita perlu belajar agar kita tahu bagaimana caranya untuk menangani mereka. Tahu apa kekuatan serta kelemahan mereka. Gunakan pendekatan psikologi untuk mengawal anak-anak. Kalaulah kita gunakan pendekatan pukul, bukan sahaja anak akan berasa sakit, emosi kita sebagai ibu bapa juga akan sakit.

Selain pendekatan psikologi, berbalik kepada Al-Quran. Al-Quran dah bekalkan panduan mendidik anak yang tidak reti nak duduk diam ni. Ada doa-doa yang boleh diamalkan oleh ibu bapa agar anak-anak yang terlebih aktif tersebut membesar menjadi anak yang hebat! Smile.

Al-Fatihah

Sebagai satu senjata untuk merangsang daripada melakukan sebarang masalah.

Ayat Qursi

Untuk menghalau iblis dan syaitan. Doa ini juga boleh dibaca untuk menghindarkan anasir negatif yang masuk ke dalam badan anak yang menyebabkan mereka degil atau tidak mendengar kata.

Surah Alam Nasyrah

Nabi SAW juga menasihatkan Ali supaya membaca surah ini untuk menerangkan hati dan mudah ingat. Dan ia dibacakan kepada anak supaya mereka kurang degil dan lembut hati.

Surah Adh-Dhuhaa 1-5

Untuk anak yang malas sembahyang, degil, suka bergaduh dan tertekan. Inilah surah untuk anak menjadi soleh dan solehah, lembut hati dan mendengar nasihat.

Doa Nabi Daud

“Ya, Allah lembutkan bagi (nama anak) hati sebagaimana Kau lembutkan besi bagi Nabi Daud”

Surah Al-Anbiyaa Ayat 69

Untuk anak-anak yang liat hendak sembahyang dan doa yang paling mustajab ialah Surah Ibrahim ayat 40, bermaksud “Ya Allah, jadikan aku dan anak-anakku orang mendirikan solat”.

Doa Manzzill

Kombinasi ayat Al-Quran yang telah diajar Nabi SAW kepada para sahabat kemudian ditulis oleh para ulama.

Mak-mak kenalah cuba amalkan doa-doa ini (termasuk Farah) demi kebaikan permata hati kita masing-masing yang sangat-sangat kita sayangi. Sebabnya, doa seorang ibu itu memang makbul!

Post a Comment

1Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !