I Am So Sorry! Terlupa Ambil Di Tadika

Farah Waheda Wahid
0
I Am So Sorry! Terlupa Ambil Anak Di Tadika

Ya Rabbi! Surprised smile  Semalam dalam sejarah betul! Tak pernah-pernah terlupa ambil anak di tadika, semalam memang tak teringat yang Farah kena ambil dia di tadika. Hu hu hu... I am so sorry! Terlupa ambil di tadika. Bukan tak ingat anak, cuma terlupa sebab dua hari sebelum tu diberikan cuti rehat sebab things happened. Ahaksss... penyudahnya semalam terlupa. Tapi... It is still not too late for me! Mujur 1.00 petang nenek dia telefon tanya mana cucu dia tak sampai-sampai lagi. Surprised smile  Ya ampunnn! Kenapa cuai sangat? Dush dush dush! Kalau tak telefon agaknya mau lajak ke petang! What's App teacher dia pun sampai serentak dengan panggilan telefon nenek dia.

Bila dah dapat panggilan telefon dari nenek dia dan dah terbaca mesej What’s App nenek dia… Apa lagi? Bergegaslah keluar dari pejabat untuk ambil dia. Ha ha ha… Open-mouthed smile. Baru seorang jer anak tu? Belum dua tiga empat lima enam… (macamlah akan dua tiga empat lima enam kan? Smile with tongue out…) dah boleh terjadi insiden sebegini. Pecutan kereta tu tak usah dicakaplah… Memang dah mengalahkan orang nak masuk trek litar lumba Sepang dah! Ini kalau kena tembak dengan polis trafik ni, memang sah-sah kena saman ni… Dahlah sekarang ni dah dikuatkuasakan sistem KEJARA ya tak? Lagi nak tekan pedal minyak sampai dah tak boleh nak tekan lagi dah…. Hu hu hu…

Ikut-ikutkan tak adalah lama mana pun Firash menunggu sebab tadika tamat tak lama sebelum tu. Terima kasihlah orang-orang sekeliling seperti nenek dan juga teacher dia cepat ambil tindakan dengan menghubungi Farah kan? Kalau tidak? Bak kata Farah di dalam permulaan entri ini tadi… mahunya lajak sampai ke petang. Tak boleh nak hadam lagi, macam manalah selama ni Farah tak pernah sekalipun terlupa nak ambil Firash dari tadika, tiba-tiba semalam boleh terlupa. Serius tak boleh nak hadam sampai sekarang… Tapi kan things happened. Lagipun kita semua manusia yang tak lari dari khilaf. Sesekali pasti ada sesuatu yang terjadi atau kita lakukan yang membuatkan kita rasa kita sememangnya tidak sempurna.

There is no such thing as a perfect parent. So just be a real one. Mom guilt? He he he… Open-mouthed smile. Nak jawapan jujur ke? Atau nak jawapan yang kurang jujur? Oklah, kita bagi jawapan jujurlah ya? Jujurnya rasa bersalah tu ada tapi tak banyak. Sikit jer. Yang lebihnya adalah rasa ralat. Dia yang utama bagi Farah, tapi tiba-tiba semalam Farah boleh terlupa. Allahuakbar… Ralat sangat-sangat kot? Sampai tadika dia lebih kurang dalam 1.45 petang macam tu. Tengok-tengok dia tak ada di dalam kelas. Teacher dia maklumkan yang dia ada di kelas di tingkat atas. Apa lagi? Main LEGO lah tu kot? Bila dia nampak Mommy jer… Mommy! Dengan senyum manis di wajah comel dia tu. Terus rasa sakitnya tuh di sini… di dalam hatiku… Automatik terus rasa bersalah sangat…. Dari rasa bersalah sikit, terus rasa bersalah banyak sebab terlupa! Mujurlah dia tak menangis oiii… Terus ambil dia dan peluk dia kuat-kuat. Sayangggg Mommy! Red lips Setepek pipi kena dia kena cium dengan Mommy.

Things happened for a reason kan? Memang sejak kebelakangan ni, diakui Farah banyak sangat berfikir dan banyak perkara yang Farah fikirkan. Ini peringatan dari Allah ni. Juga teguran dari Allah ni. Sebesar mana pun masalah yang dihadapi, sebesar mana pun perkara yang sedang difikirkan, seserabut mana pun fikiran… Rutin, tanggungjawab dan hidup tetap perlu diteruskan. Hu hu hu… Yaaa, baik! Terima kasih kerana tegur Farah, ya Allah… Bila dah sekali jadi macam ni? Ha ha ha… Ini adalah beberapa tips atau cara untuk mengelakkan diri ini lupa buat kali kedua untuk ambil anak di tadika.

Set Reminder Pada Telefon Bimbit

Cepat-cepat Farah set reminder pada telefon bimbit siap dengan alarm sekali. Farah set kan 30 minit sebelum, 15 minit sebelum dan 10 minit sebelum. Ini cara paling afdal dan terbaik yang Farah dapat fikirkan, so that lepas ni kalau dah berkali-kali reminder berbunyi dan prompt kan Farah tapi Farah tetap juga terlupa, itu memang sajalah tu kan. Itu memang salah diri sendiri sangat dah tu! Bila hari anak cuti tak perlulah nak set reminder itu. Cuma pada hari sewaktu bersekolah sahaja.

Minta Bantuan Orang Lain

Ini sebenarnya cara kedua. Kalau boleh cukup sekadar dengan set reminder pada telefon bimbit tu. Itu pun dah memadai dah tu. Tapi, dalam keadaan tertentu, kita mungkin memerlukan bantuan orang lain untuk membantu mengingatkan kita. Contohnya, kalau dah melangkaui waktu-waktu biasa kita mengambil anak di tadika, tapi kelibat kita tak muncul juga di tadika, minta bantuan guru tadika untuk menghubungi kita melalui panggilan telefon atau apa saja cara yang efektif. Selain itu, boleh minta bantuan suami/isteri untuk telefon kita dan tanyakan kita sama ada kita dah ambil anak di tadika ke belum? Nerd smile. Hari sebelum Farah terlupa Ba Bah dia ada tanya. Ha ha ha… Baru tanya hari sebelumnya, lepas tu the next day boleh jadi terlupa. My bad!

Ok, tolak satu mata untuk Mommy pada tahun 2017 ni. Crying face. Dah jadi sekali kan? In Shaa Allah… I will ensure that this won’t happened again! Amin. Harap-harapnya, jangan jadi pula nanti, anak cuti sekolah lepas tu Mommy dengan confident pergi ambil anak di tadika. Walhal anak sedang bercuti… Smile with tongue out. Aduhaiii Mommy oiii… banyak sangat memikir sampai boleh jadi macam ni…. Ish ish ish…

Post a Comment

0Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !