Home » , , , , , , , » TIPS Melatih Bayi Minum Menggunakan Botol Susu

TIPS Melatih Bayi Minum Menggunakan Botol Susu

TIPS MELATIH BAYI MINUM MENGGUNAKAN BOTOL SUSU

Perlu ke? Nak latih bayi masing-masing minum dengan menggunakan botol susu? Sedangkan dah tentu-tentu masing-masing bila disua jer puting botol susu terus menganga mulut dan terus hisap jer susu dari botol susu. Takkan nak gunakan botol susu pun nak kena latih kot? Nerd smile. Mungkinlah… mungkin ada yang memerlukan tips melatih bayi minum menggunakan botol susu. Mungkin khusus bagi bayi-bayi yang sejak dilahirkan dan selama tempoh berpantang dibiasakan minum secara terus dari ibu-ibu masing-masing. Bila ibu-ibu dah nak habis tempoh berpantang, nak kembali bekerja… masa tulah bayi-bayi yang menyusu secara terus ini perlu dilatih untuk minum susu dengan menggunakan botol susu.

Jangan terkejut tau… ada bayi yang menolak untuk minum susu dengan menggunakan botol susu disebabkan dah terbiasa dengan kaedah minum secara terus dari ibu-ibu masing. Adaaa…bukan tak ada keadaan sebegini. Jangan risau ya? Kalau anak-anak kecil anda yang comel-comel tu menolak untuk menyusu dengan menggunakan botol susu…Memanglah ambil masa sedikit apabila telah terbiasa dengan kaedah menyusu secara terus dari ibu. Kan ke lain rasanya? Menyusu dari botol susu dan menyusu secara terus dari ibu? Adalah Farah buat research sedikit dan jumpalah beberapa tips yang mungkin dapat membantu.

Tunggu Sehingga Bayi Anda Lapar

Bayi menolak untuk menyusu dengan menggunakan botol susu? Biarkan jer mereka menolak dan lihat seberapa lama mereka boleh bertahan. Bunyinya macam kejam jer? Tapi takkanlah nawaitunya untuk berlaku kejam kepada anak kecil sendiri kan? Ironinya, mereka akan lapar dan menangis kan? Apabila mereka lapar, sudah pasti mereka akan secara semulajadi meminum susu dari botol.

Berikan Peluang Kepada Orang Lain Untuk Menyusukan Bayi Anda

Orang lain di sini adalah bermaksud seperti suami ke? ibu ke? Jangan underestimate bayi ya… dah tentu-tentu mereka boleh membezakan sama ada ibu mereka yang menyusukan mereka ataupun orang lain yang menyusukan mereka. Walaupun… walaupun mereka masih lagi bayi. Kalau tak, macam mana pihak nurseri atau pengasuh boleh menyusukan bayi dengan botol susu tanpa masalah kan? Logik tak? Harap-harap cara ini akan berkesan untuk anda juga!

Cipta Suasana Yang Hampir Serupa Dengan Penyusuan Ibu

Ciptakan suasana atau keadaan yang hampir serupa dengan penyusuan ibu. Mungkin anda boleh merendam sedikit puting botol susu dengan air panas untuk menjadikan ia suam atau melakukan penyusuan dengan menggunakan botol susu di sekitar kawasan yang berbau ibu, mungkin pakaian ibu? Satu cara lagi adalah meletakkan bayi di posisi seperti penyusuan ibu. Ermmm… puting botol susu yang hampir serupa dengan penyusuan ibu seperti botol susu Tommy Tippee pun ok apa? Smile

Harap-harap tips yang Farah kongsikan dapatlah membantu ya? Cuma don’t lose hope and keep trying! Alah bisa tegal biasa… In Shaa Allah, mudah-mudahan naklah bayi-bayi anda menyusu dengan menggunakan botol susu ya? Winking smile

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel TIPS Melatih Bayi Minum Menggunakan Botol Susu, diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Saturday, February 18, 2017.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

4 comments:

  1. thanks kak..tips yg bakal membantu bakal2 ibu dan juga utk zaza nanti bila ada anak:)

    ReplyDelete
  2. Sayz memang tak tau ni.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  3. good article ^^ sesuai untuk dijadikan panduan para ibu ;)

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY