Iman Firash Starts To Draw!

IMAN FIRASH STARTS TO DRAW!
 
Surprised smile Oh wowww!!! Open-mouthed smile Ha ha ha… Gedik dan over sekejap mak dia kan? Anak Mommy dah pandai nak melukis ikut teknik tekap-tekap dah ni! Mana belajar ni? Mommy rasa Mommy belum ajar Iman Firash melukis cara atau teknik begini lagi ni. Nenek dan Atuk pun tak ada ajar Iman Firash melukis cara atau teknik begini. Sekalipun tak pernah. Secara tiba-tiba dia sendiri yang letak container yang dia isi dengan set blok Lego dia ke atas kertas dan cuba untuk melukis mengikut bentuk sekeliling container itu.
 
{"total_effects_actions":0,"total_draw_time":0,"layers_used":0,"effects_tried":0,"total_draw_actions":0,"total_editor_actions":{"border":0,"frame":0,"mask":0,"lensflare":0,"clipart":0,"text":0,"square_fit":0,"shape_mask":0,"callout":0},"effects_applied":0,"uid":"6BD76114-7EFA-49D7-9705-FA2C12B191C8_1479998874116","sources":[],"photos_added":0,"total_effects_time":0,"tools_used":{"tilt_shift":0,"resize":0,"adjust":0,"curves":0,"motion":0,"perspective":0,"clone":0,"crop":0,"enhance":0,"selection":0,"free_crop":0,"flip_rotate":0,"shape_crop":0,"stretch":0},"source":"photo_browser_more_menu","width":2048,"origin":"collage","subsource":"done_button","height":1536,"total_editor_time":26,"brushes_used":0}
 
Macam-macam posisi dan macam-macam gaya demi nak menyiapkan lukisan dia tu. Ikut sukalah Firash, asalkan apa yang diobjektifkan dalam diri sendiri tu mencapai sasaran ya nak? Farah perhatikan ajer malam semalam dia gigih ke kiri ke kanan, pusing kiri pusing kanan demi nak menekap bentuk bulatan pada container tersebut. Eloklah, belajar-belajar melukis ya nak? Mommy pun tak sabar yang sebenarnya nak melihat hasil lukisan sentuhan Iman Firash. Nak juga Mommy ni tengok rupa Firash macam mana kalau Firash lukis, rupa Babah macam mana kalau Firash lukis, rupa Mommy macam mana kalau Firash lukis… Ha ha ha, macam manalah rupa orang yang Firash akan lukis nanti ya?
 
IMAN FIRASH STARTS TO DRAW! 3
 
Farah biarkan ajer dia ekplorasi sendiri apa yang dia cuba hasilkan dan apa yang dia cuba buat. Nak tengok sejauh mana daya imaginasi dan juga daya kreativiti dia. Nak cuba fahamkan apa yang dia cuba hasilkan pun ya… Wahhh, nampak gayanya memang dah mula bersedia untuk memulakan alam persekolahan tadika dah ni… Dah mula menunjukkan perkembangan ke arah itu. Bagus! Thumbs up … Mommy beri sokongan moral yang tidak berbelah bahagi dari belakang dengan sepenuhnya… Ada minat itu penting! Menunjukkan minat itu penting! Memupuk minat itu juga penting! Makanya, memang kena sentiasa berikan galakan kepada dia… Smile.
 
IMAN FIRASH STARTS TO DRAW! 4
 
Fokus kepada bulatan yang dua itu… Bulatan wajah tu… Bulatan tu, memang dia yang tekap dari container tu… Akan tetapi, segala bagai tambahan yang lain adalah hasil air tangan Mommy yang telah dipaksa untuk melukis kepada dia setelah dia siapkan bulatan itu. Mungkin hajat hati dia nak lukis tapi dia tak tau, maka bila dia tak tau, dia nak belajar, dia minta Mommy tunjukkan. Order jer boss kecik tu… Mommy…eye? Mommy…nose? Mommy…mouth? Mommy ears? Mommy hair? Ikut jangan tak ikut, kena ikut arahan boss kecik…Kalau tak betul-betul, kalau ada yang tak berkenan atau tak kena di mata dia, mau dia tantrum karang… Hew hew hew… Open-mouthed smile… Bila dah terhasil… Dia tunjuk dengan jari telunjuk dia… Yash…Mommy… Maksudnya, yang ini adalah Firash, yang itu adalah Mommy… Red heart
 
Farah gembira bila Iman Firash sudah mula menunjukkan minat di dalam lukisan…Kalau ikutkan Mommy dia ni, ha ha ha, memang tak berbakat langsung di dalam melukis oiii… Mungkin Babah dia lebih berbakat dari Mommy kot? Mommy pun tak pernah melihat hasil lukisan Babah dia, yang Mommy tau Babah punya tulisan memang unbeatable! Cantik! I adore his handwriting! Lebih cantik dari tulisan Mommy tau! Kenapa Farah gembira? Kerana aktiviti lukisan dapat meningkatkan tahap holistik kanak-kanak. Mana Farah tau semua ini? Semuanya adalah hasil dari pembacaan Farah di artikel di SINI yang telah disediakan oleh Noorfarahin Bt. Muhamad Fadzil.
 
Melukis  merupakan satu perkara yang sangat disukai oleh kanak-kanak malahan ada yang meneruskan minat ini sehingga mereka dewasa. Setiap orang dikurniakan dengan bakat melukis. Garisan atau titik-titik sahaja sudah menunjukkan seni lukisan. Melukis dan lukisan adalah dua perkara yang berbeza. “Melukis” merujuk kepada aktiviti seseorang individu yang sedang melakar suatu bentuk pada kertas, papan, kain atau lain-lain manakala “lukisan”  adalah aktiviti melukis yang menggunakan pelbagai bahan untuk menghasilkan kesan bentuk, rupa pada suatu permukaan. Betti dan Sale 1997 menyatakan umumnya lukisan mempunyai empat kepentingan iaitu sebagai tujuan penyelidikan dan kajian untuk melihat suatu peristiwa yang sebenar, tujuan untuk merakam suatu peristiwa, tujuan sebagai alat komunikasi dalam mencari idea yang terbaik, dan seterusnya sebagai data yang menyimpan pelbagai memori kepada pelukis untuk menghasilkan karya yang terbaik.
 
Melukis akan membantu kanak-kanak memperkembangkan kepekaan dan pengamatan dalam lukisan. Hal ini disokong oleh Kellogs (1967) yang menjelaskan bahawa seni memainkan peranan penting dalam perkembangan holistik kanak-kanak. Aktiviti seni akan memberi pelbagai faedah kepada kanak-kanak. Seni yang dihasilkan akan menunjukkan pemikiran setiap kanak-kanak. Maka keseluruhannya aktiviti seni akan merangsang perkembangan holistik seseorang kanak-kanak tersebut. Perkembangan holistik ini merangkumi perkembangan jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial (JERIS) bagi setiap individu yang terlibat terutamanya kanak-kanak.
 
Aktiviti melukis dapat memperkembangkan kemahiran fizikal kanak-kanak. Proses melukis bentuk atau gambar mempunyai hubungan dengan perkembangan motor halus kanak-kanak. Hal ini kerana kanak-kanak menggunakan jari tangan untuk melukis. Sekiranya seseorang kanak-kanak itu mempunyai pengawalan yang baik dalam penggunaan jarinya maka  ia akan  membantu kanak-kanak menulis dan melukis sesuatu gambar dengan lancar, betul dan cantik.
 
Melukis juga dapat membantu perkembangan kognitif kanak-kanak. Aktiviti seni yang tersusun  dan mempunyai perancangan yang baik akan melahirkan kanak-kanak yang berupaya menyelesaikan masalah serta mampu membuat penilaian bijak. Secara tidak langsung aktiviti seni akan menggalakkan daya imaginasi kanak-kanak untuk berfikir bagi menghasilkan karya seni yang baik dan cantik. Perkembangan kognitif kanak-kanak dapat dilihat semasa proses melukis sesuatu bentuk lukisan kerana ketika itu mereka akan berfikir dari segi bentuk lukisan, aplikasi ruang, bahan dan warna yang diperlukan, bilangan garisan dan sebagainya. Aktiviti melukis ini dapat meningkatkan tahap kognitif dan sosial apabila berlaku komunikasi dan interaksi antara guru dan kanak-kanak ataupun sesama kanak-kanak. Mereka akan berbincang  dan semasa sesi bimbingan oleh guru akan berlakunya komunikasi dua hala. Perkembangan kognitif kanak-kanak akan menggalakkan perkembangan lain iaitu kemahiran menjana idea dan berfikir secara kreatif, manakala aspek sosial dikembangkan melalui  pergaulan, sikap  dan kerjasama ketika aktiviti melukis dijalankan.
 
Aktiviti melukis juga  akan mencungkil bakat kreativiti dalam diri individu dan bakat ini boleh dimulakan sejak umur kanak-kanak lagi. Mengikut Torrance (1979), kreativiti dapat diperkembangkan melalui aspek kelancaran, fleksibiliti, kejelasan dan keaslian. Aspek-aspek ini boleh diaplikasikan semasa aktiviti melukis dan hasilnya dapat diteliti secara jelas. Kreativiti ini akan membawa impak positif kepada semua golongan masyarakat seperti kanak-kanak, ibu bapa, guru dan masyarakat dalam menjana potensi yang maksima. Perkembangan emosi turut terlibat apabila adanya aktiviti melukis. Kanak-kanak akan cuba menterjemahkan atau mengekspresikan emosi mereka melalui lukisan. Terdapat kanak-kanak yang sangat meminati aktiviti melukis kerana golongan ini akan berasa sangat gembira dengan aktiviti tersebut. Perkembangan emosi kanak-kanak akan berlaku dengan sihat melalui aktiviti melukis.
 

Lowenfeld dan Britain (1982) menyatakan bahawa terdapat enam tahap perkembangan lukisan kanak-kanak bermula peringkat umur 2 hingga 14 tahun.


Lowenfeld-243x300
 

a. Peringkat Scribbling (Contengan)

Peringkat ini dikenalpasti berlaku pada kanak-kanak berumur antara 2 hingga 4 tahun iaitu dimana mereka baru mula belajar memegang pensil. Pada peringkat ini mereka akan membuat contengan rawak yang tidak terkawal pada mana-mana permukaan sahaja. Proses contengan ini akan memupuk minat kanak-kanak terhadap lukisan. Di samping itu peringkat ini membantu meningkatkan koordinasi mata –tangan atau motor halus. Penguasaan aspek ini akan menggalakkan minat melukis kanak-kanak kanak-kanak minat melukis dari peringkat contengan kepada garisan lurus, melintang dan melengkung.
 

b. Peringkat Preschematic

Pada peringkat ini, merangkumi kanak-kanak berumur 4 hingga 7 tahun. Kanak-kanak mula melukis objek disekelilingnya dengan menggunakan garisan putus-putus atau bimbingan. Peringkat ini adalah lanjutan daripada peringkat scribbling.
 

c. Peringkat Schematic

Pada peringkat ini kanak-kanak mula melukis  bentuk objek secara nyata kerana mereka mula terpengaruh untuk menghasilkan imej  lukisan seperti yang  sebenarnya. Kanak-kanak yang berumur antara 7 hingga 9 tahun akan menghasilkan lukisan yang skema dan terikat dengan konsep yang dilihat.
 

d. Peringkat Dawning Realism

Kanak-kanak  akan  terikat untuk melukis tanpa mengubah konsep dan skema objek tersebut. Tetapi pada peringkat ini iaitu antara umur 9 hingga 12 tahun mula berubah apabila kanak-kanak melukis imej secara teliti dan realistik. Mereka juga akan menterjemahkan seni kreativiti mereka dalam bentuk lukisan. Kanak-kanak peringkat ini akan mula membandingkan lukisan mereka dengan  rakan-rakannya. Maka mereka akan bersaing  menghasilkan lukisan yang cantik dan mula menunjukkan sifat teliti dengan hasil seni mereka.
 

e. Peringkat Pseudonaturalistic/Reasoning

Perkembangan lukisan pada peringkat ini adalah meliputi kanak-kanak yang berumur antara 12 hingga 14 tahun. Kanak-kanak akan melukis dengan mementingkan konsep realistik semasa menghasilkan lukisan. Mereka akan melukis dengan mengambil kira aspek saiz, kedudukan, warna dan rasional objek yang dilukis. Kanak-kanak pada peringkat ini lebih menyukai melukis dengan mengaplikasikan konsep peniruan. Mereka akan lebih cepat melukis apabila objek sebenar berada di hadapan mata. Pada peringkat ini kanak-kanak tidak akan berkongsi hasil seni mereka dengan orang lain kerana mempunyai keyakinan diri yang rendah.
 

f. Peringkat Adolescent Art

Pada peringkat ini kanak-kanak mula mementingkan segala aspek sepanjang menghasilkan karya seni. Hal ini kerana mereka sudah  tergolong dalam lingkungan awal remaja iaitu 14 hingga 17 tahun. Setiap karya seni mereka akan melambangkan kematangan dan cara pemikiran pelukis. Mereka akan menunjukkan kemahiran memilih bahan  bersesuaian dengan kerja seni yang akan dihasilkan.
 
Kesimpulannya, aktiviti melukis sangat bermakna kepada kanak-kanak dan membantu guru, ibu bapa dan masyarakat sekeliling mendapat pendedahan berkaitan salah satu hobi kanak-kanak iaitu melukis. Sebelum melukis adalah lebih baik sekiranya kanak-kanak itu didedahkan dengan cara memegang pensil terlebih dahulu supaya kanak-kanak dapat dapat membiasakan diri dengan proses kawalan tangan untuk melukis. Proses melukis ini juga merupakan satu aktiviti yang dapat meningkatkan motor halus kanak-kanak dan seterusnya membawa kesan kepada keseluruhan perkembangan kanak-kanak secara langsung. Sesetengah kanak-kanak mula melukis dengan contengan pada kertas. Walaupun sekadar contengan, ibu bapa atau guru perlu memberi perhatian dan bimbingan kepada hasil lukisan kanak-kanak tersebut dan  membantunya membentuk rupa atau gambaran suatu objek.
 
*Perlahan-lahan Farah akan cuba ajar dia supaya boleh melukis yang asas-asas…He he he…walaupun tak pandai melukis tetapi usaha dan cubalah juga ajar anak melukis… Jadi mak-mak memang macam ni, tak pandai pun kena belajar dan pandaikan…Demi anak…

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Iman Firash Starts To Draw!, diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Friday, November 25, 2016.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

0 comments:

Post a Comment

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY