Ada Apa Di Dalam Susu? Tanya Adam…

Farah Waheda Wahid
2
{"total_effects_actions":0,"total_draw_time":0,"layers_used":0,"effects_tried":0,"total_draw_actions":0,"total_editor_actions":{"border":0,"frame":0,"mask":0,"lensflare":0,"clipart":0,"text":0,"square_fit":0,"shape_mask":0,"callout":0},"effects_applied":0,"uid":"6BD76114-7EFA-49D7-9705-FA2C12B191C8_1477982367890","width":595,"photos_added":0,"total_effects_time":0,"tools_used":{"tilt_shift":0,"resize":0,"adjust":0,"curves":0,"motion":0,"perspective":0,"clone":0,"crop":1,"enhance":0,"selection":0,"free_crop":0,"flip_rotate":0,"shape_crop":0,"stretch":0},"source":"editor","origin":"gallery","height":404,"subsource":"done_button","total_editor_time":92,"brushes_used":0}

Tumpang tanya boleh? Tapi soalan ni, Farah nak tanya pada mereka-mereka yang menyandang gelaran serta tanggungjawab sebagai ibu dan juga bapa. Smile… Kira-kira macam rakan seangkatan dan rakan seperjuangan Farah lah ni kan?. Sebenarnya, bukannya apa, cuma Farah nak tanya, pernahkah anda mengambil berat ataupun sangat menjaga kandungan paras gula di dalam pemakanan anak-anak anda? Ataupun, anda tidak pernah langsung terfikir akan perkara ini? Tak pernah terlintas sekalipun di kotak pemikiran anda sebagai ibu bapa disebabkan anda merasakan segalanya baik-baik sahaja. Tak ada apa yang perlu dirisaukan.




Ini Farah nak maklumkan kepada anda yang mungkin selama ini tidak pernah kisah tentang kandungan paras gula di dalam pemakanan seharian anak-anak ataupun kepada anda yang tidak tahu mengenai perkara ini selama ini. GULA YANG BERLEBIHAN ITU ADALAH MERUPAKAN MUSUH KEPADA ANAK-ANAK! Sila ambil perhatian yang serius ke atas perkara ini ya semua? Perkara ini adalah tersangatlah penting. Jika tidak masakan majalah keibubapaan yang terkenal di Malaysia iaitu Pa & Ma pun pernah memuatnaik artikel mengenai perkara ini melalui jaringan di SINI.

Gula merupakan karbohidrat ringkas yang membekalkan tenaga segera yang mudah diserap oleh tubuh. Gula boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu gula semula jadi dan gula tambahan. Gula semula jadi boleh didapati daripada buah-buahan, sayur-sayuran dan madu. Manakala gula tambahan adalah gula yang ditambah ke dalam makanan atau minuman sama ada ketika diproses, dimasak atau dimasukkan terus ke dalam makanan. Gula tambahan ini juga berasal daripada sumber semula jadi. Kebanyakan makanan yang diproses di kilang menggunakan gula tambahan yang dikenali sebagai sukrosa, sirap jagung (corn syrup) dan sirap glukosa (glucose syrup).
 
Diakui kanak-kanak memang memerlukan karbohidrat. Bagi kanak-kanak berusia dua tahun dan ke atas, mereka perlukan kalori yang diperoleh daripada karbohidrat di antara 50 hingga 60%. Akan tetapi, ibu bapa perlu pastikan karbohidrat yang diberikan kepada anak adalah daripada sumber makanan yang berkhasiat dan bukan semata-mata daripada gula.
 
Sebenarnya, tubuh manusia tidak perlukan gula tambahan. Hal ini adalah kerana tubuh boleh menukarkan makanan seperti nasi, ikan, daging, sayur, susu dan ubi kentang kepada glukosa apabila badan memerlukan tenaga. Jika dihitung, pengambilan makanan harian iaitu dua kali hidangan nasi dan makanan sampingan lain mempunyai jumlah kalori (tenaga) yang jauh lebih banyak daripada tenaga yang diperlukan oleh tubuh. Kalori yang berlebihan itulah yang akan memberikan kesan buruk terhadap kesihatan badan seperti diabetes, tekanan darah tinggi dan obesiti.
 
Kesan Pengambilan Gula Tambahan Berlebihan:
  • Boleh mengakibatkan pengambilan tenaga yang berlebihan.
  • Pengambilan tenaga yang berlebihan dalam jangka masa panjang boleh menyebabkan peningkatan berat badan seterusnya membawa kepada masalah obesiti.
  • Merangsang pembentukan karies gigi.
  • Wujudnya masalah kelakuan seperti hilang daya tumpuan dan panas baran juga berpunca daripada mengambil terlalu banyak gula.
  • Peningkatan risiko menghidap penyakit kencing manis.
  • Kemungkinan diserang masalah tekanan darah tinggi, penyakit jantung dan strok sangat tinggi. 
  • Melemahkan sistem imunisasi tubuh.
  • Mengganggu imbangan galian dalam badan.
  • Menyebabkan kanak-kanak rasa mengantuk dan kurang cergas.
  • Menjejaskan pencapaian kanak-kanak dalam pelajaran.
  • Melemahkan penglihatan.
  • Meningkatkan paras adrenalina di kalangan kanak-kanak.
  • Penyebab ekzema di kalangan kanak-kanak.

Info Tambahan:
Paras gula yang tinggi atau Hyperglycaemia akan menyebabkan pembakaran glukosa yang berlebihan di dalam otot. Pembakaran tenaga akan menghasilkan gerak-geri otot yang menyebabkan kanak-kanak bergerak tanpa kawalan. Dengan tenaga yang berlebihan, mereka akan mula berlari-lari, melompat dan menjerit-jerit tanpa kawalan. Inilah yang dinamakan hiperaktif.
 
Pembakaran glukosa pula menghabiskan vitamin B1, B2, B3, kalsium, magnesium dan oksigen kerana sebahagian besarnya telah digunakan untuk aktiviti pergerakan otot. Kekurangan vitamin dan zat ini mengurangkan baki bekalan glukosa untuk kegunaan otak. Keadaan ini akan mempengaruhi emosi anak. Mereka mudah gelisah dan cemas kerana otak tidak mendapat bekalan glukosa, oksigen, vitamin dan zat galian yang mencukupi.
 
Maklumat penting yang perlu anda faham dan anda tahu:
 

Apakah Gula Tambahan?


ANMUM ESSENTIAL NO ADDED SUGAR 2

ANMUM ESSENTIAL NO ADDED SUGAR 3

Semak Label Anda!


Fakta Gula


ANMUM ESSENTIAL NO ADDED SUGAR 4

ANMUM ESSENTIAL NO ADDED SUGAR 5

ANMUM ESSENTIAL NO ADDED SUGAR 6

ANMUM ESSENTIAL NO ADDED SUGAR 7

Bertukarlah kepada ANMUM Essential!


Essential packs 3&4

Bila Farah dah nyatakan macam ni, pening ke kepala bila memikirkan bagaimanakah cara terbaik untuk memantau dan mengawal kandungan paras gula di dalam pemakanan anak-anak? Tolonglah tolonglah, kajian terbaru menunjukkan bahawasanya 30% kanak-kanak Malaysia adalah OBES dan mengambil LEBIH DARI 17 SUDU TEH GULA TAMBAHAN dalam SEHARI. Menurut, Malaysian Dietary Guidelines for Children and Adolescents 2013, amaun pengambilan gula yang dicadangkan bagi kanak-kanak berusia di antara 2 sehingga 6 tahun adalah TIDAK MELEBIHI 3 SUDU TEH GULA TAMBAHAN dan bagi kanak-kanak berusia di antara 7 sehingga 12 tahun, TIDAK MELEBIHI 5 SUDU TEH GULA TAMBAHAN SEHARI. – sumber SINI

Statistik pengambilan gula yang berlebihan yang melibatkan kanak-kanak dan kesan kepada status kesihatan mereka telah menggerakkan salah satu jenama terkenal susu formula di Malaysia iaitu ANMUM Essential untuk mengambil inisiatif menggerakkan satu kempen bagi menggalakkan ibu bapa untuk mula bertanya dan menyelidik APAKAH KANDUNGAN YANG TERDAPAT DI DALAM SUSU FORMULA yang diberikan kepada anak-anak masing-masing setiap hari. Adakah mereka mendapat nutrien yang diperlukan ataupun pada hakikatnya ianya hanya gula semata. Terkadang ianya boleh jadi terselindung. Yang mana semua itu adalah tidak diperlukan oleh mereka langsung! Melalui kempen ini, adalah diharapkan agar ibu bapa mula belajar untuk membaca label bahan-bahan yang terkandung di dalam susu formula anak-anak masing-masing.

Anmum No added sugar video still
 
Jika anda perasan, kempen yang telah dilancarkan oleh ANMUM Essential, WHAT’S IN THE MILK?, ASKS ADAMANMUM ESSENTIAL’S NO ADDED SUGAR melalui pengiklanan elektronik pada masa kini, ia menunjukkan Adam, seorang kanak-kanak yang bijak yang mempunyai perasaan ingin tahu yang menebal. Adam suka bertanya dan menyiasat tentang apa sahaja yang terdapat di sekelilingnya. Termasuklah mengenai susu formula yang diminum oleh semua kanak-kanak. Melalui sifat ingin tahu itulah Adam mengetahui bahawa sebenarnya terdapat banyak kandungan gula yang terselindung di dalam pemakanan kanak-kanak.
 
Terdapat pelbagai jenis gula dengan nama yang berbeza seperti Fructose, Brown Sugar, Maltodextri, Dextrose, Sucrose, Corn Syrup Solids, Glucose Syrup Solids, White Sugar, Sugar dan lain-lain lagi yang dah tentulah rasa manis kannn? ANMUM Essential ingin membantu ibu bapa untuk membuat pilihan yang lebih tepat dan bijak apabila memilih yang terbaik untuk anak-anak masing-masing.
 
Menurut Irene Cheah, Pengurus Pemasaran, ANMUM dari Fonterra Brands Malaysia “Adalah penting untuk mengelakkan gula dari diet kanak-kanak selama mana yang boleh. Terdapat beberapa kajian saintifik yang menunjukkan kesan dan implikasi yang positif sekiranya perkara ini dapat dilakukan. Akan tetapi, ibu bapa terlebih dahulu perlu mendidik diri mereka untuk sentiasa menyelidik dan mengambil tahu tentang gula dan jenis-jenis gula yang terdapat di dalam rantaian makanan.”
 
ANMUM ESSENTIAL adalah merupakan susu formula untuk kanak-kanak membesar yang dihasilkan serta dipasarkan oleh syarikat susu gergasi New Zealand iaitu Fonterra. Ia TIDAK MENGANDUNGI GULA TAMBAHAN dan ditambah baikkan  dengan kandungan Gangliosida dan DHA yang membantu memberi sokongan di dalam perkembangan otak yang diperlukan di dalam menghubungkan sel-sel otak.
 
ANMUM ESSENTIAL NO ADDED SUGAR 8


Solusi paling pantas dan terbaik buat ibu bapa di luar sana… adalah dengan bertukar kepada ANMUM ESSENTIAL. Smile.

ANMUM ESSENTIAL NO ADDED SUGAR 9

ANMUM ESSENTIAL NO ADDED SUGAR 10

ANMUM ESSENTIAL NO ADDED SUGAR 11

ANMUM ESSENTIAL NO ADDED SUGAR 12

ANMUM ESSENTIAL NO ADDED SUGAR 13

ANMUM ESSENTIAL NO ADDED SUGAR 14

UNTUK MAKLUMAT LANJUT:


























Post a Comment

2Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Memang susu sangat penting selain daripada kita control pemakanan manis direct pada anak -anak. Lagi leceh kalau anak -anak suka gonggong botol susu tapi susu dah habis. Terima kasih anmum hasilkan produk susu yang alert dengan masalah kebersihan mulut dan gigi si manja kita.:)

    ReplyDelete
  2. Susah nak kawal pemakanan tanpa gula untuk anak2. Nak buat homemade food tu kadang-kadang takde masa. Last2 apa yang kita makan, itu juga yang dia makan. Tapi sebagai parents, kena extra alert. Pilihan di tangan kita. Kan?

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !