Home » , , , , , » Gigih Masak Nasi Atas Dapur Gas...

Gigih Masak Nasi Atas Dapur Gas...


Hari ini bekalan elektrik di kawasan perumahan Farah terputus lagi selama beberapa jam! Berlengas oiii... Sejak kebelakangan ni memang agak kerap bekalan elektrik terputus di kawasan perumahan kami. Entah kenapa entah... #ehhh takkanlah bagi alasan El Nino pula kot? Ciaa ciaa ciaa... Kalau dah begini keadaannya, nampaknya terpaksalah memasak nasi menggunakan dapur gas. Sebab tu agak penting juga ilmu memasak nasi menggunakan dapur gas ni... Tak boleh nak bergantung kepada memasak nasi menggunakan periuk nasi elektrik semata. Kalau tak reti... Boleh belajar...Kurang-kurang jimat juga duit kan dari membeli di luar? Hik hik hik... 

Susah ke nak memasak nasi menggunakan dapur gas? Sebenarnya tidaklah sesusah mana pun... Mula-mula mungkin rasa kekok memasak nasi menggunakan dapur gas sebab dah terbiasa dengan periuk nasi elektrik kan? Tetapi lama kelamaan, ok jer sebenarnya. 

Macam biasa, mula-mula basuh beras seperti biasa. Setelah beras dibasuh, sukat air sebanyak satu ruas jari dari permukaan beras dan teruslah letak di atas dapur gas. Di permulaan menanak nasi tu, bolehlah buka api tu besar yer... sehinggalah air hampir kering, terus perlahankan api seminimum mungkin, karang kanggg kalau tak perlahankan api, mau hangit kang...Ekekekeke.... Tudung periuk ditutup supaya wap panas dapat memasak semua beras-beras di bahagian permukaan. Biarkan sehingga air kering. 

Yang penting api memang kena jaga...Kalau tak betul, memang jawabnya? Hangitttt... Makanlah nasi hangit... Lepas tu jangan nak gatal-gatal buka tudung periuk tu yer? Nanti beras di bahagian atas tak berapa masak... 

Bolehlah anda simpan teknik dan cara ni yer...Manalah tahu, kalau-kalau satu hari nanti anda memerlukan informasi ini untuk memasak nasi di atas dapur gas disebabkan oleh keadaan-keadaan yang tertentu kannn??? ;-)... Kita takkan pernah tahu apa akan terjadi pada masa hadapan... Sekadar mempersiapkan diri dengan ilmu yang ada tak salah punnn... Kurang-kurang bila terjadi sesuatu kita dah tahu bagaimana hendak mengendalikan dan menyelesaikan permasalahan kannn??? 

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Gigih Masak Nasi Atas Dapur Gas... , diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Saturday, April 23, 2016.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

1 comments:

  1. Alhamdulillah.. Bab masak nih.. Xde masalah sgt...sbb dah biasa hidup zaman dapur kayu .

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY