Hanya RM 5.00 Selama 30 Minit...

Farah Waheda Wahid
6

Abang-abang dengan kakak-kakak semua sibuk dengan hari pertama sesi persekolahan bagi tahun 2016 ni. "Aunty-Aunty" dengan "Uncle-Uncle" semua sibuk hantar abang-abang dengan kakak-kakak pergi sekolah. Ngeee..Mommy tak ada cerita hantar Ash sekolah untuk hari ini...Cuma ada cerita aktiviti riadah cuti panjang minggu lepas jer yang terpesuk dalam kotak minda dan juga senarai draf... Maka, marilah kita bercerita tentang aktiviti anak-beranak ni pada hari pertama Farah mula bercuti panjang minggu lepas. (Macamlah panjang sangat kannn cuti tu?).

Sebenarnya, jika ditanya ke mana nak bawa Iman Ash beriadah atau bersuka ria, jujur Farah akui yang sekarang ni Farah sudah hampir-hampir tidak ketahuan dah ceruk mana lagi nak redah dalam Selangor ni... Ihikss... Kadang-kadang boleh jadi mati akal atau buntu fikiran. Bila tiba jer musim cuti, mulalah sibuk nak meng - Google mana agak-agaknya tempat yang boleh Farah bawa Ash berjalan. Kalau setakat nak berjalan pusing-pusing pusat membeli-belah tu boleh bukannya tak boleh, tapiii... bosan aihhh... Ha ha ha, takut-takut nanti Farah jer yang asyik telan air liur dok tengok "sale" sana sini yang bakal menggoda jiwa raga...Agak-agak kalau iman tak kuat dengan godaan "sale" tu dan rasa-rasa poket tu tak berapa nak tebal, eloklah bawa-bawa mengelak kannn? Ekekekeke.... Cakap jer, tapi tempuh juga pusat membeli-belah kalau ada masa-masanya nak bawa Iman Ash ke sesuatu tempat... 

Ada bezanya kalau sesuatu tempat sekadar untuk menghabiskan masa senggang dengan kalau ke sesuatu tempat dengan tujuan. Selalunya kalau tak ada hala tujuan, memang akan melekat duduk diam-diam di rumah jer lah. Dan sekadar berjalan di kawasan taman perumahan. Apa yang ada jer... Habis-habis tinggi ke TESCO, ke Econsave, ke MYDIN...ke 7-Eleven dan juga ke NSK untuk membeli stok barangan basah untuk dimasak...Kalau rajin terlebih sedikit dan bajet ada ataupun Nek Ma Ash yang nak ke situ...Jalan jauhlah sedikit kami ke Pasar Pasir Penambang di Kuala Selangor. Itu ajerlah... Janji yang penting pada Ash, naik "car"... Tu jer yang dia nak sebenarnya... 



31 Disember 2015, tak tau nak ke mana... Sinilah kami redah akhirnya...Tempat yang dia suka dan tempat yang dia tak pernah tak teruja. "Play area"... Tak kiralah di mana-mana sekalipun...Asalkan ianya adalah "play area"... Tempat dia beriadah dan juga bersosial. Kali ini, pusat membeli-belah Main Place, Subang Jaya menjadi pilihan untuk santai Ash. Tak berapa jauh dari rumah dan jalan juga tidak sesak seperti kawasan-kawasan lain. Farah lupa pula apa nama tempat ni (al-maklumlah, banyak perkara lagi nak fikir kan? Wakakaka...Jadi terlupa pula nak ingatkan apakah nama tempat ni). Yang pasti ianya terletak di tingkat 2, bersebelahan dengan Padini Kids di Main Place, Subang Jaya. 

Ianya tidaklah sebesar mana dan ianya juga tidak sesak atau penuh dengan lautan manusia. Mungkin kerana ianya adalah merupakan pusat membeli-belah yang terletak di bawah kondominium kot? Makanya, rata-rata mungkin yang datang ke situ adalah penghuni kondiminium tersebut di atas dan juga penduduk di kawasan taman perumahan yang berdekatan sahaja. Ok juga sebenarnya, di "play area" yang Farah maksudkan tu pun sewaktu kami datang, cuma ada lebih kurang 3-4 orang kanak-kanak sahaja yang sedang bermain, sambil ibu bapa masing-masing menunggu di sofa yang disediakan. 

Tak pernah pergi ke sini, dan inilah kali pertama membawa Ash ke sini. Dalam jangkaan Farah, yuran masuk ke kawasan "play area" tu adalah lebih kurang RM 38.00 sepertimana JKids, yang pernah Farah bawa Ash beberapa kali sebelum ini. Boleh rujuk pada entri:


Dan waktu bermainnya adalah "unlimited". Akan tetapi lain kiraannya di sini. Iyalah, lain tempat lainlah pula cajnya kan? Takkan nak sama pula... Di sini caj yang dikenakan adalah cuma sebanyak RM 5.00 sahaja untuk 30 minit. Anda boleh pilih sama ada nak membenarkan anak-anak anda bermain selama cuma 30 minit? Ataupun 1 jam? Ataupun 1 jam 30 minit di dalam "play area" tersebut. Tapi kira oklah kannn? Bukannya sampai seharian suntuk nak bertunggu berkampung di dalam tu. Sekadar nak beri anak-anak peluang beriadah, bergembira dan bersosial seketika jer. Sekurang-kurangnya sampai dia puas. :-). 



Kereta permainan seperti ini, setiap jenis ada 2 biji. Jadi, setiap kanak-kanak yang ada di dalam "play area" tersebut jadi tak berebut. Mereka boleh pilih jer mana-mana yang mereka suka. Macam Ash ni, dia lebih suka dengan "fire engine"... Ha ha ha...Ini semua pengaruh dari Timmy Time. Kemain lagi gaya pusing "stereng" kereta tu kannn? Gaya mau ada yer Ash? Hu hu hu... 



Dah bosan dengan kereta bomba tu, dia "parking" tepi dulu dan bermain pula dengan "blocks" yang besar-besar ni. Aktiviti merangsang IQ katanya. Kerja Farah memang mudah, lepaskan sahaja dia ke mana sahaja dia nak pergi di dalam kurungan "play area" tu dan biarkan sahaja apa yang dia nak lakukan di dalam tu sebab tempat ni pun sama seperti "play area" yang Farah pernah pergi sebelum ni... Ianya "padded" dan tidak perlu risau jika kalau-kalau anak-anak terjatuh. Lembut permukaan lantainya. Rasa macam nak "pad" lantai rumah tu dengan "padding" jenis yang macam ni juga rasanya... Ha ha ha..rasa? Nak buatnya entah bila...In Shaa Allah, ada rezeki buatlah yer tak? Baru tak perlu main kejar-kejar sangat dengan Ash dalam rumah tu sebab risau dia jatuh. 



Pandai berkawan ni dan mesra dengan senyuman dan teguran pada kawan-kawan yang turut bermain di dalam kawasan "play group" itu... Hua hua hua... Tak sangka Mommy... Ingatkan macam tak berapa nak bercampur dengan orang, rupa-rupanya bercampur juga... Iyalah selalu kan bermain seorang diri jer...Mana ada kawan... Tapi, ok, "not bad" juga... Ash ni mudah mesra dan tak lokek dengan senyuman dan teguran...Ho ho ho, ada juga yang mengikut yer? Ingatkan kot dia pemalu ke? Atau tak rajin nak tegur ke? Dah tu? Abah Mommy memang rajin senyum dan berborak dengan orang...Mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi yer tak? Cumanya, jangan mesra sangat dengan "strangers" sudahlah Ash...nanti risau Mommy jadinya... Tak mesra pun masalah, mesra sangat pun boleh jadi masalah juga...Ala kadar sudahlah yer nak? 





Banyak permainan dan juga banyak perkara yang anak-anak kecil boleh eksplorasi di "play area" yang disediakan di sini. Ia merangkumi hampir keseluruhan permainan kreatif dan juga dalam masa yang sama mengasah skil motorik, sensori dan segala keperluan anak-anak. Yang paling seronok, tak terlalu penuh dan tidak berebut-rebut. Masing-masing sibuk dengan hal masing-masing. Ash dilepaskan untuk buat suka hati Ash lah nak buat apa di dalam "play area" tersebut selama lebih kurang 1 jam. Lepas sejam bila dia dah habis bereksplorasi, dia pun dah jadi tidak ketahuan dan "blank" apa yang nak dimain lagi... Tapiiii, bila ajak balik, tetap menjerit...Ha ha ha... Nasib sekejap ajer... Begitulah pengisian kami pada hari terakhir di tahun 2015 yang lepas... 

Jika ada yang berminat nak menyinggah bolehlah cuba-cuba ke Main Place, Subang Jaya yer?


Tidak mahal dan mampu dibayar oleh ibu bapa dan anak-anak pun dapat bergembira sepuasnya... Boleh bermula dengan bayaran RM 5.00 untuk tempoh 30 minit yang pertama dan kemudian boleh tambah masa lagi... :-)...Mesra ibu bapa dan juga mesra kanak-kanak...

*Pssst... Sempat juga ditinggalkan selama lebih kurang 20 minit bersama Nek Ma dia... sementara Mommy pergi cuci-cuci mata di Padini Kids sebelah. Saja, cuci-cuci mata...sebab ada Nek Ma, kalau tak ada Nek Ma, tak juga Mommy nak tinggalkan dia... 

Post a Comment

6Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Best arr da tmpt mcm ni kn,,happy aja tgk ash leka brmain

    ReplyDelete
  2. Anak Hana pun suka main dekat "play area" sampai tak nak balik, masa bawak pergi Angrybirds tu lagi lah.. hehe, abis menangis tak nak balik.

    ReplyDelete
  3. Pandai Ash..semua dia nak cuba sentuh dan main...ada setengah budak bila dia masuk sini asyik main itu je sampai yang lain tak merasa nak sentuh pun.lagi2 yang mainan nya terhad..kena main gilir2..dapat kereta, main kereta je..budak2 lain mula la telan air liur.buat yang tak sabar tu mesti berebut jugak la.

    ReplyDelete
  4. murah la ni.. kalau anak dah bosan, tak ada la macam rugi sangat bayar mahal2..

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !