Tuan Anas Mikael

Sumber dari Google

Toksah nak cakap sangatlah kenapa dan mengapa kakak tonton telemovie ni kan? Rasanya tak perlu nak beritahu alasan lain pun selain disebabkan kerana pelakonnya telah menarik-narik kakak untuk tonton. Ihiksss... Tentulah kerana Abang Aaron Aziz kannn??? Salah seorang pelakon lelaki yang kakak suka selain dari beberapa orang lagi yang kakak suka. Dan juga disebabkan sempat membaca secara atas talian beberapa bab dari novel Tuan Anas Mikael. 

Sumber dari Google 
Kenapalah saya tersayang tuan? Bab sayang tersayang ni kalau tak betul-betul memang perit ooo. Muahahaha... Kakak kan suka begitu? Kalau baca novel tak kira Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris suka sangat memasukkan diri ke alam itu. Haippp tapi tak adalah sampai lagha sampai tak sedar diri tu siapa ek? Wakakaka... Kusedar diri, bahawasanya diriku ibu beranak satu ajer... Alhamdulillah, syukur Ya Allah... 

Ayu Maisara nih (Zara Zya) adalah seorang graduan akaun dari UiTM yang menerima tawaran Tuan Anas Mikael selepas diugut oleh Tuan Anas Mikael. Kisahnya bermula bila Ayu menggantikan tempat ibunya iaitu Cik Su untuk melakukan tugasan mengemas di rumah Tuan Anas. Tugasan Cik Su ni sangatlah terperinci seadanya yang menyebabkan Ayu menyangkakan bahawasanya Tuan Anas ni cerewet orangnya. Bila Ayu gantikan tugas ibu dia, dia tersalah mop sehinggakan Tuan Anas tergelincir jatuh tangga.

Iyalah nak cari kerja zaman sekarang ni bukannya mudah. Kompetitif sangat dah. Lepas terima tawaran Tuan Anas, kerja-kerja Ayu bukan setakat mengemas rumah sahaja, dia diminta belajar memasak, memandu kereta dan dibawa ke pejabat dengan alasan mahu mejadi seorang yang sempurna di mata Tuan Anas. Bila ditanya kenapa? Tuan Anas jawab dia sedang mempersiapkan Ayu untuk menjadi pengurus projek di sebuah hotel Tuan Anas di Krabi. Iyalah sangattt Tuan Anas oiiii.... Krabi sangat tau... Dah kenapa yer tak? Pengurus kena masak masakan kegemaran dia kan?

Di dalam masa yang singkat, Ayu berjaya menuruti kehendak Tuan Anas. Belajar segala-galanya tentang dapur dan pejabat. Ini bahagian sambung baca dari novel pula tau... Yang penting pada Ayu, kena ada keyakinan. Tuan Anas kata, kalau Ayu jaga dia elok-elok, dia pun akan jaga Ayu elok-elok. Alahaiiii... Comel sampaikan ada kata kunci lagi untuk mereka berdua.

Apabila projek di Krabi dah mula, Ayu dihantar sebagai pengurus projek di sana. Dalam masa yang sama, Tuan Anas telah cuba-cuba dipasangkan dengan Safra, cucu Tun Akhiruddin yang juga rakan niaga Tuan Anas. Mengamuk sakanlah Safra tu bila tak dipilih jadi pengurus projek. Yang benarnya Safra tak berminat pun nak bekerja. Dia nak kahwin jer dengan Tuan Anas tuh. 

Semasa di Krabi, Tuan Anas akhirnga meluahkan rasa cinta pada Ayu. Ayu pula mentah-mentah menolak. Tetapi akhirnya dia setuju juga untuk berlakon menjadi teman wanita Tuan Anas sebab Tuan Anas nak mengelak daripada berkahwin dengan Safra. Bila tiba masa memperkenalkan Ayu sebagai teman wanita, lain pula jadi bila Tuan Anas memperkenalkan Raisya Putri sebagai teman wanitanya. Pening! 

Ayu Maisarah Ayman, anak kepada Maisurah dan Ayman Akhiruddin. Perkahwinan Ayman dengan Maisurah ditentang sehinggalah dia kahwin lari dengan Maisurah dan tinggalkan keluarga dan harta yang menimbun. Siapa sangka, pertemua dia dengan Tuan Anas membongkar misteri keluarga ayahnya sendiri. Ayman merupakan anak kepada Tun Amina dan Tun Akhiruddin. Safra pula cucu angkat kepada Tun Akhiruddin dan Tun Amina. Safra ni anak kepada Dato Azhar,anak angkat Tun Akhiruddin dan juga merupakan adik beradik angkat kepada Ayman, ayah Ayu. Tu diaaa, berbelit...

Ayah Ayu dah meninggal dunia kerana dibunuh perompak. Itu laporan alhbar. Akan tetapi hakikatnya, Dato Azhar yang bunuh kerana rasa cemburu yang melampau. Dahlah anak pemandu yang dijadikan anak angkat. Huh... Plot ceritaaa...

Seterusnya kenalah tonton atau baca novel yer? Ha ha ha... Kalau cerita semua tak "thrill" lah kan? ;-). Apa yang boleh Farah kongsikan, cerita ni syok layan... Lagi syok sebenarnya tak payah tunggu apa akan jadi esok... Hahaha.. Terus jer tengok secara marathon kannn? Bila kena tunggu ni kadang-kadang boleh jadi tak sabar... Ha ha ha... 

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Tuan Anas Mikael, diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Tuesday, November 10, 2015.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

7 comments:

  1. Hahahaha. Nani pun tengok sebab ada abam aaron ajis. Ngeh ngeh. :D

    ReplyDelete
  2. Adeh... Tak sempat nak melayan dah ..

    ReplyDelete
  3. Wah...jadi tertarik dan tak sabar PC..hehe...

    ReplyDelete
  4. alahaii..terlepas 1st epi semalam..nanri nak tunggu ulangan laaa..thank you kak for sinopsis..aida pun suka sangat dengan Zara zya

    ReplyDelete
  5. Tak tgk lagi citer ni. Cam best je

    ReplyDelete
  6. baru tgk 2 episod.
    safra tu toya la sgt :(
    hmmm da agak da jalan citer nyer gini...

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY