Home » , , , , , , , , » Sambal Udang Goreng

Sambal Udang Goreng


Selalunya, sambal udang dimasak tanpa udang perlu digoreng terlebih dahulu. Itu kebiasaannya dan memang Farah sendiri serta kebanyakan orang masak begitu. Masak sambal udang cara yang biasa... 

Hari ini, tergerak hati untuk mencuba atau mengolah sedikit cara tradisi memasak sambal udang ni. Sesekali kannn? Ada kalanya kita teringin untuk mencuba sesuatu yang baru bagi kita. Itu biasa terjadi apabila kita sudah terlalu lama berkecimpung di dapur dan memasak. Sampai satu tahap tu kita tiba-tiba akan menjadi rajin untuk mengolah atau mengubah atau mencipta resipi masakan. 

Mencuba itu tidak salah, asalkan tidak mendatangkan kemudaratan dan tidak terlalu pelik. He he he... Macam hari ni, "instead of" terus masukkan udang ke kuali, Farah memilih untuk menggoreng dulu udang-udang tersebut setelah digaul kunyit. Terus ilham datang dan beri nama masakan ni Sambal Udang Goreng. Cukup mudah, cukup ringkas. 

Gaulkan udang bersama kunyit dan garam, kemudian gorengkan dan toskan. Masak seperti cara kita memasak sambal goreng ikan bilis dan kemudian masukkan udang. Masaklah sehingga masak yer tak? Sambal goreng dan sambal tumis itu berbeza... Heee bagi Farah, tapi tak taulah kalau ada yang mengatakan sama jer... Bagi Farah beza... Hua hua hua... 

Dah siap masak, kalau nak hias, hiaslah, kalau tak nak, nak terus makan jer pun boleh... Oklah, bagi diri sendiri yang masak, diri sendiri yang rasa... Ha ha ha... Tak ada yang pelik pun rasanya... Tapi macam, #ehhhh ok juga sebab boleh rasa, udang goreng tu dan dalam masa yang sama boleh rasa sambalnya... 

Okkk, mungkin ada orang lain yang dah eksplorasi cara ni terlebih dulu dari Farah dan mungkin Farah baru jer terfikir...Ahaksss...

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Sambal Udang Goreng, diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Sunday, November 15, 2015.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

3 comments:

  1. Sedap..kadang PC pun goreng dulu...ni pun salah satu nak elakkan sambal cair sangat sebab udang...sotong bila di masak akan keluarkan air banyak..hihi..eh over pulak..

    ReplyDelete
  2. oh goreng dulu ekk?
    aida biasa buat masukkan dlm sambal tumis.
    boleh try cara farah ni :)

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY