Home » , , , , , » Jerebu Kuning??? Jerebu Beracun???

Jerebu Kuning??? Jerebu Beracun???

Sumber dari Google
Dah dahlah tu membakar hutan... Jangan sampai kesannya menagih nyawa. Tak reti dah nak cakap apa... Tetapi jerebu yang kembali melanda pada kali ini turut disertai dengan bahang panas. Jerebu tapi berpeluh-peluh. Ada sesiapa yang tak merasa begitu? "I is" terasa... Hu hu hu... 

Nun di sanun dah berwarna kuning dah asapnya. Adakah yang di sini akan menjadi teruk lagi? Yang dikhuatiri jika ianya benar-benar beracun sehingga memberikan impak kepada sistem pernafasan. Yang paling dikhuatiri adalah anak-anak kecil dan juga warga emas. Sebenarnya yang belia pun sama. Apa lagi yang mampu kita lakukan untuk menyelesaikan masalah ini? 

Tak banyak yang kita ni sebagai orang awam dapat lakukan selain mengurangkan aktiviti luar, jaga kesihatan dan jangan melakukan pembakaran terbuka. Bahang jerebu kali ini mengingatkan Farah tentang strok haba... Adakah mungkin boleh berlaku? Harapnya tidak... Nak memberi kepastian Farah bukanlah yang pakar di bidangnya. Cuma terfikir sejenak... 

Sama-sama kita panjatkan doa agar masalah ini tidak berlarutan terlalu lama dan muhasabah diri kita kerana dalam Quran ada surah tentang asap... Surah Dukhan... Rasanya mungkin ramai yang faham... Dunia di akhir zaman... 
Terimakasih telah membaca artikel Jerebu Kuning??? Jerebu Beracun???. Jangan lupa share ya

Subscribe to receive free email updates:

5 komentar:

  1. Bahaya ni...
    td intai kat luarpun nampak kuning dan mata jd sakit dgn tiba-tiba, no aktiviti luar npknya

    ReplyDelete
  2. Kat area rumah saya jerebu x level kuning lg huhu hopefully hilang lah cept jerebu ni..

    Jom Terjah : Fesyen Lelaki Popular yang.. Perlu ke?

    ReplyDelete
  3. Bahaya dah skrg...Tapi gomen still kate xde ape2..xde ape2..Agaknya die nk tggu ade rakyat yg mati baru nk isytihar jerebu di tahap IPU yg bahaya...Geram tau..

    ReplyDelete
  4. makin teruk kan jerebu.. dekat labuan pun makin tebal sudah..

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.