Home » , , , , » Gendongan Bayi | "Baby Wrap"

Gendongan Bayi | "Baby Wrap"

Sumber dari Google
Semasa Farah kecil-kecil dulu dalam usia 5 tahun, 6 tahun macam tu selalu tengok Bibik ibu saudara Farah gendong sepupu Farah yang lebih kecil dari Farah dengan menggunakan kain batik seperti gambar di atas. Bibik kata... "Iya mudahhh...Bibik mau bikin kerjaaa...".... Ooo.... Ha ha ha... Memang hampir setiap hari Farah boleh lihat Bibik tu gendong sepupu Farah. Sidai kain, masak, sapu lantai... Masa tu rasa...Wowww hebatnya Bibik ni... He he he... 

Zaman sekarang nama komersial orang panggil "Baby Wrap", jarang dengar orang sebut secara tradisional gendong yer tak? Dah jadi "trending" dah gendong bayi sekarang ni. Ha ha ha... Ibu-ibu semua tak mau kalah... Boba Baby Wrap... Hamik ko... Dulu-dulu, Bibik-Bibik pakai kain batik jer noksss.... Alaaa, bukan perli pun, jangan silap sangka... Kalau mampu apa salahnya... Tak dak salah aihhh... 

Sumber dari Google

Ni haaa rupa moden seperti kebanyakan orang tahu. Ha ha ha... Dengan jakunnya... Masih Farah di dalam "mood amaze" sebab bayi boleh melekat kat situ. Waktu Ash kecil pakai "baby carrier" jer. Tak pakai "baby wrap uolss". Sebab apa? Tahap keyakinan diri sendiri tu tak sampai, rasa macam #ehhh #ehhh #ehhh nanti terlucut pula anak haku ni karang. Muahahaha... Walhal tidak pun sebenarnya kannn??? Jadi tak merasalah Ash duduk dalam gendongan. 

Selama ribuan tahun, orang-orang dari daerah Timur sudah menggendong anak-anak mereka dengan model "sling" atau "wrap". "Trend" ini tersebar sampai ke Barat dan terus meningkat. Secara tradisional, selendang atau "sling" untuk mengendong bayi adalah paling banyak digunakan.

Orang-orang Cina memiliki kaitan yang erat terhadap budaya mereka dengan gendongan berupa selendang ini, yang disebut Mei Tai. Mei Tai ini berupa sebuah kain berbentuk persegi, dengan tali masing-masing disudutnya. Kain tersebut membungkus bayi dan orang tua dengan cara memutar dan menyelipkannya.

Gendongan tradisional bayi lainnya aadalah Podaegi Korea. Adalah berupa sebuah kain berbentuk persegi panjang dan tali yang panjang. Bahagian persegi panjang ini melilit tubuh ibu secara berlapis agar hangat, yang dibungkuskan di bahagian bawah badan bayi, kemudian diikat ke bahagian depan tubuh ibu. Bayi tersebut diletakkan di bahagian belakang.

Sebenarnya, kalau ikutkan cara Bibik selalu mengendong bayi kan? Kalau tak mampu nak ber-BOBA "wrap", boleh jer belajar cara ikatan gendong tradisional "uolss"... Contohnya...


YouTube kan ada? Belajar jer dari YouTube... Tapi dalam video yang kedua tu, sian bayi tu kena jadi model. Tapi tak apalah demi berkongsi ilmu katanya. Heee...Ada yang pakar memakaikan atau melilit serta mengikat gendongan bayi di antara anda? Mungkin boleh kongsikan pengalaman anda juga? ;-)

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Gendongan Bayi | "Baby Wrap", diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Thursday, October 1, 2015.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

2 comments:

  1. Julia pun tak pernah guna gendongan tu farah sebab tahap keyakinan rasa terlucut jugak mcm farah ckp hehehhe...guna stroller je lapik2 bantal

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY