Kami Ke Pasar Malam...


Sabtu minggu lepas, kami anak beranak, 3 bercucu tidak ke mana-mana punnn... Pada asalnya dah merancang untuk pergi ke EnerZ Indoor Extreme Park, Subang Jaya kerana ada aktiviti sukan dan kekeluargaan di situ bersama beberapa orang rakan blogger yang lain seperti mana yang telah dijanjikan. Tetapi di atas sebab-sebab tertentu iaitu berkaitan dengan masalah kesihatan diri sendiri, ha ha ha... sebenarnya jadi teman setia tandas disebabkan baru mula makan "Virgin Coconut Oil" - VCO... owhhh tentang VCO ni nanti kita cerita lain yer??? Sekarang cerita tentang kisah pasar malam... Kita tinggalkan dahulu mengenai VCO tu... Dan kita sambung cerita tentang pasar malam... 

Pasar malam??? Pasar malam jer pun??? Apa ceritanya yang sibuk sangat nak bercerita ni??? Ngee... Ceritanya kami ke pasar malam mencari Laksa Penang... mencari sayur kampung untuk buat stok bahan masakan - mahal ok sekarang??? Dari seikat RM 1.00 sayur pucuk paku dah jadi seikat RM 2.00... Owh...GST GST... saiz dan kuantiti tetap sama jer...secoet jer... Apa nak buat, redha jer lah... Mengomel banyak-banyak pun, berkeluh-kesah pun tak akan merubah keadaan...betul tak??? Mahu tidak mahu, kalau dah rasa-rasa nak makan tu, beli jerlah... Dah melarat ke cerita sayur pula... Ha ha ha... Ok ok, sambil-sambil tu kami pun mencuci matalah melihat pemandangan sekeliling pasar malam (pemandangan sekelilinglah sangat), dan budak kecil molek tu, kalau nampak "toys" mulalah tunjuk-tunjuk... Dah pandai minta dah ko sekarang ni... becok dan kecoh mulut dia meminta...Tapi Mommy tak layan punnn.... Mainan dah banyak dah kat rumah tu... Hu hu hu, sampai dah tak tau nak letak mana dah... Nanti beli bazir-bazir jer...main sekejap lepas tu campak entah ke mana... "No no no no no"...Ha ha ha, Mommy pula tiru perkataan Ash... 

Sambil jalan-jalan tu, tibalah kami ke satu "stesen" di mana, Farah terlihat pakcik yang tiada daya penglihatan ini sedang meminta sedekah. Memang kalau Farah terjumpa orang-orang kurang upaya sebegini, tidak banyak sedikit pun mengikut kemampuan diri ini, Farah akan cuba bersedekah. Bersedekah itukan satu amalan yang mulia. Tidaklah pula di sini Farah cuba untuk jadi riak ataupun menunjuk-nunjuk yang Farah ni suka bersedekah. Tak terlintas langsung pun di dalam hati, cumanya Farah ingin bercerita sahaja di samping dengan mengaitkan apakah yang ingin Farah kongsikan di dalam entri ini sebenarnya. Kebiasaannya, memang Farah yang akan memberikan sendiri sedekah, tetapi kali ini, terdetik di dalam hati Farah untuk mula mengajar Ash erti bersedekah dan bagaimana untuk bersedekah. Bagi Farah, ini satu peluang yang baik untuk Ash bersedekah. 

Ash pula leka melihat Atuk ini sambil menegur. Walaupun tidak dapat melihat, beliau boleh tahu kehadiran Ash... Dan cuba untuk memegang pipi Ash. Sebak jap hati ni di situ. Farah memang begitu... Hu hu hu...Cepat sebak, cepat sedih, cepat cembeng... Dengan suami sendiri pun sama... cepat jer cembeng...Ahaksss... Hatiku bukanlah sekeras mana, hatiku memang sangat lembut... Kalau merajuk pun cepat jer reda, kalau marah pun cepat jer reda...Tak reti nak berlama-lama...Oopss tetiba terdedah pula kelemahan diri sendiri... Ok abaikan... Farah suruh Ash "Amin" Atuk tu, Farah hulurkan tangan Ash pada pakcik tu, dan Ash cium tangan Atuk tu... Salamlah tu pada dia... Atuk tu usap-usap kepala Ash... Tersentuh pula... Orang sekeliling masa tu dah pandang-pandang dah...Heeee...Pedulilah... Farah sedang mengajar anak kot??? Tiada apa-apa yang pelik pun kan sebenarnya??? Dan kemudian, Farah keluarkan wang kertas dan beri pada Ash dan arahkan Ash... "Give Atuk the money sayang??? Give Atuk..."... Ash pun beri... Alhamdulillah... In Shaa Allah, selepas ini akan cuba untuk kerap mencari peluang sebegini untuk mendedahkan Ash dengan sedekah.

Tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yang menerima. Sesungguhnya bersedekah itu ganjarannya adalah sangat besar. Nek Ma Ash pesan, kalau nak didik anak bersedekah, kita terlebih dahulu perlu menjadi contoh yang baik terhadap anak-anak. Dan sedikit perkongsian antara perkara yang boleh kita lakukan selain dari cara di atas yang Farah lakukan pada Ash dari sumber di SINI adalah:
  • Setiap hari Jumaat sewaktu anak-anak bersiap untuk ke masjid, ibu atau bapa boleh menghulurkan wang kepada anak untuk dimasukkan ke dalam tabung masjid. Tidak kiralah berapa jumlahnya sekalipun RM 1.00, di samping itu menjelaskan tentang ganjaran bersedekah kepada anak walaupuan RM 0.20 jika ikhlas ganjarannya sangat besar. Lakukan sedemikian setiap minggu, lama kelamaan anak itu sendiri dengan rela hati akan menyedekahkan sejumlah wang dari simpanannya tanpa disuruh.
  • Apabila berhajat untuk singgah di masjid, pesan kepada anak agar menyediakan wang masing-masing untuk menderma sekalipun hanya dengan duit syiling. Jika anak meminta wang daripada ibu untuk dimasukkan ke dalam tabung masjid, usah berkira... dengan rela hati hulurkan kepada anak-anak. Anak akan berasa sangat seronok apabila berjaya memasukkannya sendiri ke dalam tabung. Lepas tu siaplah yer...hik hik hik...anak-anak pasti memintanya lagi dan lagi. Sediakanlah duit syiling banyak-banyak. Dentingan bunyi duit tersebut sangat menyeronokkan mereka. Itulah yang kita inginkan. Seronok di dalam beramal.
  • Ketika kita sebagai anak pula hendak menghulurkan wang kepada ibu bapa kita pada setiap bulan, di hadapan kita, minta anak yang memberikannya kepada mereka dan jelaskan kenapa kita memberikan wang kepada ibu bapa kita. Secara tidak langsung ibu telah mengajar anak agar tidak lupa untuk menyumbang kepada ibu bapa apabila sudah bekerja nanti ketika mana sama ada si ibu ataupun bapa telah lanjut usia. Usah terlalu berkira untuk menyumban kepada ibu bapa kita, kerana gaji yang kita dapat setiap bulan itu sebenarnya adalah hasil usaha mereka yang telah mendidik dan menyekolahkan kita sehingga kita berjaya. Jangan lupa itu... kalau mereka tidak menyekolahkan kita sudah pasti kita tidak mampu memiliki gaji yang sedemikian banyaknya. 
  • Berusahalah untuk menabung setiap bulan sebagai persediaan untuk melaksanakan ibadah korban pada tahun itu. Ikut kemampuan sekalipun hanya satu bahagian lembu. Dan jelaskan kepada anak faedah dan kebaikan ibadah korban yang Allah janjikan. Mari kita berazam melakukannya pada setiap tahun. Kalau kerongsan berharga RM 150.00 kita boleh beli, berpasang-pasang baju berharga RM 250.00 sepasang kita boleh miliki apatah lagi beg tangan, kasut dan barangan berjenama lainnya tanpa teragak-agak kita boleh membayar harganya di kaunter, kenapa tidak kita lakukan yang sedemikian itu juga dalam melaksanakan ibadah korban, bersedkah dan sumbangan lainnya. Cuba kita bayangkan yer (termasuk diri ini juga), andai ada seorang hamba Allah yang memohon derma untuk mendirikan sekolah tahfiz, surau atau seumpamanya daripada kita, adakah sepantas kilat kita sanggup untuk memberikan sejumlah wang RM 150.00 kepada beliau pada masa itu juga sebagaimanan halnya kita tanpa teragak-agak membayar harga yang sama untuk sebuah kerongsang yang bergermerlapan? Andai kita mampu melakukan yang sedemikian, kita adalah hamba yang sangat mencintai Allah SWT yang mana dunia hanya di tangan kita, sedang akhirat itu adalah hati kita. Berbahagialah insan-insan sebegini... 
Peringatan kepada diri sendiri untuk tugasan ini... kena ajar anak untuk bersedekah, kena ajar anak untuk ikhlas di dalam bersedekah dan beri anak faham, sebenarnya apa yang ada pada kita, tidak akan kekal, ia akan habis. Kena didik anak anak bahawasanya, setiap benda yang kita infakkan dan belanjakan untuk Allah SWT maka pasti akan diganti semula oleh Allah SWT. In Shaa Allah, mudah-mudahan dipermudahkan oleh Allah SWT proses mendidik Ash tentang sedekah ini dan semoga Ash juga anak-anak lain di luar sana berjiwa pemurah dan suka membantu orang-orang di sekelilingnya yang memerlukan. 

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Kami Ke Pasar Malam..., diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Tuesday, May 12, 2015.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

7 comments:

  1. ermm lama tak pi pasar malam, dah tak de masa lah sekarang ni

    ReplyDelete
  2. setuju dengan farah.. rasanya dari kecik lagi dah kena ajar anak menabung, dan menderma.. tips masuk tabung masjid tu agree.. saham akhirat kita tuuu..

    ReplyDelete
  3. Nice sharing, masa kecik dulu pon kalau gi pasar malam my dad buat benda yg sama pada Muz ;)

    ReplyDelete
  4. Bagus sekali mengajar anak dari semenjak kecil lagi, ia akan terbawa bawa sehingga ke alam dewasa

    ReplyDelete
  5. sekarang kat pasar malam semua dah mahal kak.

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY