AWAS!!! Informasi Mengenai Najis Bayi Atau Anak Kecil Berdarah...


Sumber dari Google
Maaflah yer, bukan nak kongsikan gambar najis, tetapi nak kongsikan info mengenai najis... Gambar di atas adalah infografik berkenaan najis walaupun cerita entri ini adalah spesifik mengenai najis bayi atau anak kecil yang berdarah... Sebagai informasi dan maklumat tambahan buat diri sendiri dan juga buat pembaca di Bubblynotes.Com... Tambah ilmu pengetahuan itu kan bagus??? Tiada salahnya kalau kita selit informasi di sana sini sedikit. 

Setakat ini, sepanjang hidup selama 32 tahun ini...Alhamdulillah, dah 32 tahun dah, bulan November 2015 nak masuk 33 tahun dah... #ehhh tersimpang pulak...Wakakakaka... Ok ok, Farah tak pernah lagi melihat sendiri kejadian di hadapan mata najis bayi atau anak kecil yang berdarah... Dan moga-moga hendaknya dijauhkanlah dari anak Farah sendiri Iman Ash... Kalau anak sakit pun kita akan tak senang duduk dan tak senang buat apa, inikan pula kalau anak membuang air besar dan najisnya berdarah??? Tapi sebenarnya, buang air besar dan kemudiannya najis berdarah ni boleh dialami oleh sesiapa sahaja, tidak kira orang dewasa mahupun bayi atau anak-anak kecil. 

Secara majoriti orang menganggap bahawasanya najis berdarah ini adalah disebabkan oleh buasir atau "hemoroid". Walhal, pendarahan ketika membuang air besar juga boleh disebabkan oleh infeksi dan kelukaan di dinding usus. Manakala untuk penyakit yang serius pula ialah kanser usus dan sebagainya. Pengalaman sendiri, dulu pernah sekali berlaku insiden di mana Farah membuang air besar dan najis itu berdarah...Lepas tu seolah-olah keluar darah hidup bertalu-talu... Seriau oooiiii waktu tu, terus telefon Nek Ma Ash dari pejabat dan maklumkan. Beberapa hari tak makan pedas dan kawal pemakanan. Selepas itu dah ok. Atuk Ash kata kemungkinan luka di dalam.... Hu hu hu...Tu sekali jerlah... Sangat-sangat risau masa tu... 

Bagi orang dewasa, najis berdarah boleh berpunca daripada beberapa perkara seperti buasir atau kanser usus. Biasanya ia dikesan melalui "endoskopi", yang digunakan dalam pemeriksaan saluran penghadaman perut, usus dan usus besar. Ia berbeza dengan najis berdarah pada bayi, dan anda perlu mengetahui ciri-ciri dan jenis najis berdarah pada anak-anak anda agar kita-kita ni semua tidak tersalah cara. Terima kasih kepada sumber di SINI, kerana sudi berkongsi informasi yang sangat bermanfaat buat semua ibu bapa di luar sana termasuk untuk diri ini sendiri. 

Cara Mengenalpasti Bayi Najisnya Berdarah:

1. Lihat warna najis. Jika warna najisnya agak kehitaman, bermakna ada masalah di bahagian saluran penghadaman atas. Warna kehitaman disebabkan campuran dengan asid perut. Jika warna tahinya merah segar, masalah ini mengarahkan pada saluran penghadaman bahagian bawah.

2. Jika darah bercampur najis dan menitis membuatkan bayi atau anak kecil menangis kesakitan, bermakna adanya luka atau pedih pada anus kerana terluka akibat najis yang keras.

3. Bayi atau anak kecil yang najisnya berdarah juga boleh disebabkan oleh infeksi saluran penghadaman, disertai dengan demam dan cirit birit. 

4. Jika bayi atau anak sukar membuang air besar, sembelit, besar kemungkinan juga bayi atau anak kecil anda kurang serat, sehingga cenderung sukar untuk mengeluarkan kotorannya.

5. Jika anak anda masih bayi dan masih menyusu badan, kemungkinan potensi untuk bayi anda najisnya berdarah lebih kecil berbanding bayi yang diberikan susu formula. 

6. Perhatikan masalah makanan, jangan sampai kekurangan serat dan cecair. Bagi bayi yang bergantung pada susu formula, kurangi jumlah susu formulanya dengan tetap menambahkan jumlah air yang sama. 

7. Sekiranya bayi najisnya berdarah disertai dengan perut kembung dan perut nampak buncit mengeras, kemungkinan ada masalah pada saluran penghadamannya. Anda disarankan segera membawa bayi anda mendapatkan rawatan doktor bagi pemeriksaan lanjut.

Ini sekadar informasi, semoga bermanfaat buat kita semua dan semoga sesiapa yang mempunyai anak di luar sana...sama-sama kita berdoa agar anak-anak kita diberikan kesihatan tubuh badan oleh Allah SWT... 

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel AWAS!!! Informasi Mengenai Najis Bayi Atau Anak Kecil Berdarah..., diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Friday, May 8, 2015.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

5 comments:

  1. Biasa kalau sembelit mudah la kena cmni.

    ReplyDelete
  2. Adeh, khusyuk pulak kita baca pasal poop ni hahahaha

    ReplyDelete
  3. Sbg parents najis anak perlu kita tahu dan ambil berat sbb dari situ kita boleh kesan penyakit anak kita..good info.

    ReplyDelete
  4. kadang2 anak saya sembelit & ada darah sikit la pada najis dia.. tapi kalau normal takde sembelit memang takde pun rasa memang nak pergi check up jugak nak pastikan takde apa2 yang serius. risau jugak la

    ReplyDelete
  5. perkongsian yg baik.. mintak dijauhkan nnti...

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY