Jangan Panaskan Susu Berulang Kali!!!

Sumber dari Google
Sebenarnya entri perkongsian ini lebih kepada ibu-ibu yang menyusukan anak-anak comel mereka dengan penyusuan susu ibu. Untuk yang meminum susu formula boleh rujuk kepada entri Berapa Lama Susu Formula Boleh Bertahan??? yer... Tetapi kalau sekadar membaca untuk penambahan ilmu pun tidak salah, mana tahu selepas ini bakal menyusukan anak-anak kecil dengan susu ibu pula kan? Manalah tau kot-kot dapat "baby" baru... Anak yang ada sekarang ini, mungkin rezekinya hanya terhad di satu-satu masa sahaja menyusu melalui kaedah penyusuan susu ibu...anak yang akan datang? Mungkin sepenuhnya penyusuan susu ibu secara eksklusif??? Kita tidak akan pernah tahu kan perancangan dan rezeki yang bakal Allah SWT beri... 

Tidak dinafikan bahawasanya susu ibu adalah sangat istimewa dari segi khasiat, penggunaan, penghasilan, penyimpanan dan bermacam perkara lagi. Bagi yang tidak ada rezeki untuk menyusukan anak melalui kaedah penyusuan susu ibu janganlah merasa rendah diri dan kecil hati bila membaca entri ini. Farah pun sama... muahahaha...rezekinya sehingga habis tempoh berpantang sahaja. "Chill" ok? "Think positive"... Kalau ada cakap-cakap belakang atau yang mengecam tu, "ignore please???". Orang lain tidak tahu apa masalah kita ok? Hanya kita yang melalui yang faham dan tahu keadaan yang sebenar... Ok... sambung kembali...

Bagi ibu-ibu yang menyusukan bayi dengan susu ibu, setiap titis susu ibu tersebut amatlah berharga. Apatah lagi sekiranya ibu menyusu adalah wanita bekerjaya yang perlu mengepam susu untuk dibuat stok susu perahan buat anak-anak kecil. Maka setiap titis yang dihasilkan perlu disimpan dan tidak boleh dipersiakan. 

Mungkin bagi ibu-ibu yang baru pertama kali menyusukan anak akan timbul persoalan bolehkan susu ibu perahan yang dibekukan dipanaskan berulang kali untuk diberi kepada bayi??? 

Menurut sumber di SINI ... kadang-kala bayi tidak habis minum susu perahan di dalam botol susu semasa di bawah penjagaan pengasuh. Oleh kerana berasa sayang dengan baki susu tersebut, ada yang menyimpan semula di dalam peti sejuk dan memanaskan kembali apabila bayi menangis hendak susu.

Jawapannya TIDAK BOLEH!!! Perlu diingatkan bahawa susu ibu mengandungi nutrien penting untuk bayi  termasuk antibodi dan sel-sel hidup yang lain. Kesemua sel tersebut akan mati apabila dipanaskan melebihi suhu yang tinggi. 

Jika nutrien tersebut sudah tiada maka bayi yang minum susu ibu itu tidak akan mendapat khasiat yang sepatutnya diperoleh oleh bayi menyusu susu ibu secara eksklusif. Jangan terkejut sekiranya anak anda mudah terkena jangkitan dan sebagainya. Bukan salah susu ibu tetapi cara pengendalian stok susu ibu yang salah telah merosakkan kesemua nutriennya. 

Oleh itu, sekiranya ibu berhadapan dengan situasi di mana susu ibu (susu ibu beku yang sudah dicairkan terlebih dahulu dalam peti sejuk) sudah dipanaskan tetapi bayi tidak mahu menyusu kerana masih kenyang, atau susu ibu hanya diminum separuh sahaja oleh bayi maka ibu hanya perlu membiarkan susu tersebut di dalam suhu bilik. Susu tersebut tahan dalam masa sejam dari waktu ia dipanaskan.

Jika dalam masa sejam susu masih lagi tidak habis diminum oleh bayi, buangkan sahaja ia. Tidak perlu berasa terkilan atau sayang dengan susu tersebut kerana ibu perlu lebih sayangkan perut anak yang mungkin terkena jangkitan sekiranya dipaksa menghabiskan susu yang kemungkinan sudah terdedah dengan bakteria dari mulut bayi sendiri. 

Susu ibu yang sudah dipanaskan atau lebihan susu yang tidak habis diminum oleh bayi, tidak boleh disimpan dalam peti sejuk dan dipanaskan semula!!! 

Semoga perkongsian ini bermanfaat yer??? 

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Jangan Panaskan Susu Berulang Kali!!! , diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Tuesday, April 21, 2015.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

14 comments:

  1. betul tu farah! bab panaskan susu ibu ni, dieyana dah banyak kali 'berang' dgn pengasuh zaman2 menyusukan anak-anak sebelum ni...aduhai...dh ckp elok2 pun, masih diulangnya...uhuhuhu..geram pun ada! :-((

    ReplyDelete
  2. tq sharing.. yup skrg mmg akk fully bf kat baby Aliff... mmg sayang tgk susu yg dah panaskan tu tak habis.. tapi nak buat mcm mn... buang ajer...

    ReplyDelete
  3. Wows..baguih ni, esok dah beranak..tau dah, x susah..tenkiu dear

    ReplyDelete
  4. nice info , walaupun bujang tapi info ini bagus juga . hehehe

    ReplyDelete
  5. Betul tu. Jgn panaskan susu ank berulang kali. Nnt kalo anak sakit perut, ibu juga susah hati..

    ReplyDelete
  6. salam singgah..teringat masa bf zara dulu..seronok mengepam susu dan lagi seronok bila nampak berlambak susu dalam peti ais. great sharing.tq farah.

    ReplyDelete
  7. tambah ilmu tentang parenting hari ni :D

    ReplyDelete
  8. saya dulu masa Bf anak.. sebab susu berlebihan kena jugak perah & simpan tp tak pernah bg anak minum susu yg di simpan sebab tak confident. Sebab saya housewife & fully BF baby masa tu.. semua susu berlebihan yg saya simpan.. bila sy tgk macam beku tu sy buang.

    ReplyDelete
  9. Mmg tak lah... biarlah terbuang dr ank kena keracunan..

    ReplyDelete
  10. sy penah jg baca artikel seumpama ni...apalah sgt baki susu tu kalau dibandingkan dgn kesihatan si anak...

    ReplyDelete
  11. oooo bagus info macam ni
    buat bakal ibu mcm yumida

    ReplyDelete
  12. nice sharing dear. nuha pon terkejut bila dengar ade pengasuh yg panaskan banyak kali susu. Bukan salah susu ibu yang tercemar, tapi kurang pengetahuan dalam pengendalian. thank you for sharing.

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY