Ash Bila Nak Mula Pergi "Dentist" Ni???


Kalau ikut Mommy dia... ha ha ha, masa kecil-kecil sehinggalah sekarang memang ada satu ketakutan iaitu berjumpa dengan doktor gigi. Masa kecil-kecil tu, amboiiii Farah punya meraung... Ya ampunnn...tak tau nak cerita macam manalah...Macam nak kena bunuh pula dengan doktor gigi...Memang sangat tidak memberikan kerjasama yang baik semasa melawat doktor gigi. Merah-merah muka menangis, habis lencun pipi dengan air mata. Sangat-sangat takut. Bila dah jadi anak dara... masih ada rasa takut, tetapi tidaklah se"over" masa kecil-kecil tu... Mampu melangkah masuk ke dalam bilik rawatan gigi tetapi mesti bertemankan Nek Ma Ash dan debaran itu akan bermula bila doktor gigi menurunkan alatan... Iyalah kan kalau kita baring di kerusi rawatan tu, doktor akan turunkan alat yang ada lampu tu... lepas tu bila dengar bunyi mesin tu... Dup dap dup dap berdebar ok? Walaupun tujuan hanyalah melakukan "scaling"... --> nak kasi gigi putih berseri gitchewss.... Bila dah berumahtangga, setakat ni tiada sebarang masalah gigi pun...Alhamdulillah...makanya tak pernah lagi pergi ke klinik gigi bersama-sama Abah Ash sehinggalah sekarang. Bila pergi "scaling" sekali sekala, Alhamdulillah dah mampu beranikan diri tanpa sebarang teman pun untuk sesi rawatan. Muahahaha.... Klasik sangat kannn??? Memandu sana sini sinun buat apa benda semua sendiri "I is" berani, tetapi dengan doktor gigi, kalahhh... Euwwww...sangat tak diva ok??? Sebab tulah macam mana pun beranikan diri...Hidup ni kita kan kena atasi ketakutan...

Alamakkk, terpanjang pula membebel tentang diri sendiri, gigi sendiri, doktor gigi dan rawatan gigi untuk diri sendiri...Ha ha ha... Sebenarnya nak cerita tentang kotak pemikiran Farah yang dah berlegar-legar serta merancang-rancang untuk menjinak-jinakkan Ash dengan klinik pergigian. Iyalah, kalau boleh tak naklah anak menjadi seperti Mommy-nya kann??? Ash tu lelaki, tak "macho" lah kalau takut doktor gigi... La la la la... Tapi kannn, bukan ramai jer ker kanak-kanak yang takut dengan doktor gigi...ekekekeke... Bila masuk jer ke klinik pergigian, kalau tak cepat lambat, kalau tak lambat cepat pasti ada yang menangis... Tapi tak semualah... ada kanak-kanak yang ok kan? Cumanya, Ash ni Farah tak tau nak "predict" macam mana. Dulu masa mula-mula dia dah mula faham, bila masuk ke premis PAED pun dia dah mula menangis, inikan pula klinik gigi kann??? Tapi bila membuat lawatan ke PAED sekarang, dia dah ok dah, dah tak nangis... Dan bila jumpa PAED, dia ok...bertenang sedikit dari dahulunya... Mungkin dah mula ada ketenangan dan rasa takut telah hilang lettew...Ekekekeekeke... 

Makanya, tidak bolehlah Farah nak membayangkan bagaimana keadaan serta penerimaan Ash bila lawatan ke klinik gigi dilaksanakan nanti... Bila tu??? Tak pasti lagi... Masih di dalam perancangan... sebab Farah ada terbaca, seelok-eloknya rawatan gigi pertama dilakukan setelah tumbuhnya gigi yang pertama. Cuma, mungkin pada pendapat peribadi Farah terlalu awal kot??? Sekarang ni gigi Ash dah ada 7 batang kesemuanya... dan dia pun memang telah mula dengan rutin menggosok gigi 2 kali sehari...sehari pada waktu pagi dan sekali lagi pada waktu malam sebelum tidur. Penting penjagaan gigi dari peringkat awal ni untuk mengelakkan kerosakkan gigi. 

Boleh ker agak-agak Farah tenangkan Ash supaya "cool" bila ke klinik gigi andai kata dia takut? Boleh ker Farah kendalikan "tantrum" Ash bila ketakutan melanda dia di klinik gigi satu hari nanti? Jawapan jujur...entahhh... "I is" ibu yang inilah pengalaman pertama ber-anak... Makanya tak dapat nak selami dalam-dalam pun situasi dan keadaan ini... Oleh yang demikian, kenalah bersedia dengan sebaik mungkin...Tak apalah belajar-belajar dulu kan? Walaupun bukan esok nak bawa Ash ke klinik gigi pun... Ha ha ha... 

Ada tips ringkas yang Farah terjumpa dan baca tentang pengalaman rawatan gigi pertama untuk anak-anak kecil. Dan sukalah kiranya Farah nak berkongsi sama di dalam entri ini...Ianya adalah daripada sumber di SINI 
  1. Ambil pendekatan santai ketika memberitahu anak-anak mengenai lawatan pergigian pertama anak anda untuk mengurangkan kebimbangan mereka. Beritahu anak anda tentang lawatan pergigian itu tetapi menghadkan jumlah maklumat yang diberikan. Jawab soalan dengan mudah dan ringkas. Simpan soalan yang lebih kompleks atau terperinci untuk dijawab oleh doktor gigi. Doktor gigi dilatih untuk menerangkan kepada kanak-kanak dengan cara yang tidak mengancam dan mudah untuk difahami.
  2. Jangan mendedahkan kebimbangan anda mengenai lawatan pergigian itu. Usah membayangkan sesuatu yang akan menyakiti mereka. Elakkan daripada memberitahu anak-anak tentang pengalaman pergigian yang tidak menyenangkan yang anda pernah lalui --> Farah...sila "take note", jangan cerita pada Ash yang Mommy Ash penakut jumpa doktor gigi masa kecil-kecil...Ahakss..
  3. Cipta pengalaman positif dan tekankan bahawa semua orang dengan gigi yang sihat selalu melawat doktor gigi. 
  4. Tekankan kepada anak anda betapa pentingnya untuk mengekalkan gigi dan gusi yang sihat dan doktor gigi adalah seorang doktor yang mesra yang boleh membantu anak-anak untuk mengekalkan kesihatan gigi dan gusi mereka. 
  5. Sila diam dan menyokong anak anda semasa rawatan berlangsung. Anda mungkin memberi maklumat yang tidak betul atau mengelirukan. Kanak-kanak cenderung untuk lebih mendengar arahan ibu bapa mereka berbanding orang luar.
  6. Jika anda merasakan anak anda lebih terkawal tanpa kehadiran ibu bapa, adalah lebih baik untuk meninggalkan mereka bersendirian bersama doktor gigi sahaja. Perlu diingatkan bahawa ia adalah normal untuk kanak-kanak menjadi takut, antara puncanya kerana takut dipisahkan daripada ibu bapa mereka. Ada juga yang takut dicederakan selepas meliha alatan yang digunakan oleh doktor gigi. Seorang doktor gigi yang merawat kanak-kanak akan tahu bagaimana untuk menghadapi ketakutan anak anda. 
  7. Ibu bapa dinasihatkan untuk tidak sekali-kali menjanjikan ganjaran untuk pergi berjumpa doktor gigi. Biarkan anak anda menikmati lawatan pergigian pertama dengan semangat gembira tanpa umpan gula-gula mahupun aiskrim.
Gigi yang cantik juga adalah aset...ihikss...gigi Ash kenalah cantik ok??? Lagi satu, kenapa sibuk memikirkan nak ajar Ash kenal doktor gigi??? Sebab kalau masuk "school" untuk Darjah 1, kan nanti mesti ada pemeriksaan gigi sekolah... Sebelum Mommy tak tau dia punya raung takut macam mana jumpa doktor gigi atau misi gigi yang memeriksa gigi dia di sekolah tu nanti...Eloklah biasa-biasa kan dulu... pssstttt...sebenarnya kalau boleh nak dia tak meraung atau buat hal bila ada pemeriksaan gigi di sekolah nanti...Muahahaha...Risau Mommy Ash ni kann??? Mau tidaknya... Cam tak gerek-lah pula anak teruna "I is" penakut buat pemeriksaan gigi...Ha ha ha...Tak gerek, tak gerek... Kalau dia dah memang-memang takut nak buat macam mana??? #ehhh...masih ada lagi ke pemeriksaan gigi di sekolah sekarang??? Maafkan hamba...ha ha ha...sebab tak ada anak yang bersekolah sekarang...makanya tak tau... 

*Bila nak pergi ni agak-agaknya ek??? 

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Ash Bila Nak Mula Pergi "Dentist" Ni???, diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Wednesday, April 1, 2015.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

7 comments:

  1. tu laa..nerves pulak nak bawak irine g dentist..sebab nurse KKIA kata umo 2 tahun kena check dah.. mostly jangan laa momokkan anak2 doc gigi tuu menakutkan.. psiko pon jangan..

    ReplyDelete
  2. Pobia dengan doktor gigi...
    Hihi.....

    ReplyDelete
  3. hafidh dah 3 thun.. tak pernah bawak g jumpa dentist lg. bad mommy la... >_<

    ReplyDelete
  4. Sampai sekarang tetap takut nak jumpa dentist..kui kui kui..

    ReplyDelete
  5. adus kalo doc gigi mai sekolah seharian rasa sebu dalam perut.. tapi bila da jumpa dengar pass pass hihi.. lega dah xda kena panggil lagi nanti..

    ReplyDelete
  6. Adehh.. Bab ni surrender... Maknye pun fobia dgn doktor gigi..

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY