Home » , , , , , , , » Aplikasi MYKira GST...

Aplikasi MYKira GST...


Dah selamat muat turun aplikasi MYKira GST dari Google Playstore... Memang penting aplikasi ni memandangkan esok, 1 April 2015 bermulanya GST bagi Malaysia...ho ho ho... Kenalah berbelanja dengan berhati-hati dan berhemah yer tak? Memandangkan harga barangan dan jualan semuanya naik... Sekarang ni bukan main tak kisah jer dah berbelanja, sekarang ni kena terlebih-lebih kisah... 

Menurut petikan berita di SINI
PUTRAJAYA - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) hari ini melancarkan aplikasi telefon mudah alih 'MyKira GST' yang membolehkan pengguna membuat semakan segera impak cukai barang dan perkhidmatan (GST) terhadap harga lebih 10,000 barangan.
Menterinya Datuk Seri Hasan Malek berkata aplikasi yang dibangunkan KPDNKK dengan kerjasama MIMOS Bhd itu juga membolehkan pengguna yang tidak berpuas hati membuat aduan terus melalui salueran e-aduan yang disediakan. "Dalam tiga langkah (melalui MyKira GST), pengguna boleh menyemak harga barangan dalam julat. Semua e-aduan melalui aplikasi ini akan diambil tindakan segera dan dihantar terus ke pasukan penguatkuasaan" katanya kepada pemberita selepas melancarkan aplikasi itu dan Pusat Gerakan AntiPencatutan (PGAP) di Ibu Pejabat KPDNKK di sini hari ini. 

Aplikasi itu boleh dimuat turun secara percuma daripada Google Play Store mulai sekarang manakala bagi Apps Store pula pada minggu pertama April. 
Hasan dalam pada itu berkata PGAP mula beroperasi hari ini untuk mengambil tindakan serta-merta terhadap pihak yang didapati melakukan kesalahan khususnya di bawah Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011 (Pindaan 2014).
Katanya PGAP akan beroperasi 24 jam dan dikendalikan 40 petugas secara bergilir-gilir termasuk untuk menerima aduan melalui telefon, saluran e-aduan dan juga media sosial.
Pengguna boleh membuat aduan melalui hotline 1-800-886-800 atau 03-8882-6245 dan 03-8882-6088 dengan memberi maklumat yang spesifik agar pemeriksaan dibuat segera dan tindakan diambil, katanya. 
Setiap aduan yang diterima akan direkod dan disalurkan kepada KPDNKK negeri dan penguat kuasa di peringkat akar umbi untuk diambil tindakan, katanya. 
"Ada aduan boleh diambil tindakan serta merta seperti timbang berat dan tanda harga tetapi untuk aduan pencatutan ambil masa kerana perlu lakukan siasatan," katanya. 
Hasan berkata, lima mahkamah jenayah khas di lima zon - utara, selatan, timur, tengah, Sabah dan Sarawak - bagi mengendalikan kes di bawah Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan akan mula beroperasi Rabu ini.
Pendakwaan kes akan dilakukan Jabatan Peguam Negara manakala pegawai penguat kuasa KPDNKK akan membekalkan maklumat berkaitan kes, katanya. 
Sementara itu, Hasan berkata KPDNKK dan Kastam Diraja Malaysia akan melancarkan operasi bersama di seluruh negara pada 2 April. - Bernama
Baguslah kan kalau ada aplikasi sebegini, yang mana-mana kita tak pasti harganya tu sebagai pengguna boleh semak dan para peniaga juga tidak boleh sesuka hati untuk menaikkan harga barangan. Al-maklumlah takut-takut di musim-musim hangat perlaksanaan GST ini takut-takut ada yang cuba mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan yang lebih... Hu hu hu...Bukannya tidak pernah terjadi... Betul tak? Bila adanya aplikasi ini, kita boleh semak, boleh laporkan dan bolehlah menjadi pengguna yang lebih bijak...Diharapnya sebegitulah...Moga-moga aplikasi ini dapat memberikan manfaat kepada kita sebagai pengguna... dan moga-moga ianya adalah seperti apa yang dikatakan... 

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Aplikasi MYKira GST... , diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Tuesday, March 31, 2015.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

19 comments:

  1. terima kasih kak, dah download bila bce entri akak

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama acik, sama-sama kita berkongsi...

      Delete
  2. Replies
    1. memang kena berjimat cermat sangat-sangat...

      Delete
  3. hujung jari je... tp rajinkah org kita nk mengiranya? ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. rajin tak rajin tu, kena macam tepuk dada tanya selera keadahnya...

      Delete
  4. Replies
    1. mudahkan bila dah ada aplikasi sebegini, moga-moga bermanfaatlah dan berfungsi seperti yang dikatakan...

      Delete
  5. tq farah..bru nk download hihihi..

    ReplyDelete
  6. Tq info..jup lgi nak download..:-))

    ReplyDelete
  7. Nice sharing... download juga tapi tak leh loading pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh ye ke maria? akak berjaya loading semalam...

      Delete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY