Home » , , , , , , , » Jom Naik Tangga!!!

Jom Naik Tangga!!!

Sumber dari Google
Masa mula-mula tu, memang agak terasa jugaklah dari paras lutut ke buku lali di bahagian belakang yang kaki ni semacam dan seperti tertarik-tarik...Ha ha ha... Campur lagi dengan kemengahan? Huhhh...nampak benau tak "fit" sangat dah...Al-maklumlah dah lama tak bersenam secara ekstrem di gimnasium. Bha ha ha... Dan selepas beberapa minggu, dah semakin biasa dah jadinya... 

Hamik ko!!! Dah sedap naik lif jer selama ni, sekarang disebabkan pejabat rendah-rendah ajer...ha ha ha... tingkat tak berapa nak tinggi sangat... "I is" naik tangga ajer "uolss"... Tapi Farah kagumlah dengan rakan sepejabat yang sedang sarat berbadan dua serta menunggu hari tetapi "maintain" jer naik tangga ok? He he he... 

Tak rugi pun naik tangga yer... bagus sebenarnya naik tangga ni... tapi kalau pejabat "uolss" tingkat 20, janganlah buat kerja gila dan lurus sangat pergi naik tangga hari-hari...Kalau tenaga mampu dan tak kejar masa silakanlah...ha ha ha... kalau nak jugak naik tangga, naiklah beberapa tingkat dan selepas itu naiklah lif... Melainkan kalau rasa-rasa memang nak bunuh diri sendiri, naiklah tangga sampai tingkat 40 pun tak per uolss...He he he... Ok gurau... 

Melalui sumber di SINI...

Setiap kali kita berjalan menaiki tangga dan bukannya mengambil lif, kita membakar kalori tambahan dan manfaat kesihatan kardiovaskular kita. Menjadikan ‘panjat-tangga’ sebagai rutin harian kita juga boleh membina kekuatan otot dan daya tahan. Ha ha ha, bukan jadikan rutin dah memang terpaksa panjat pun kalau nak masuk pejabat. Ekekekeke.... 
AKTIVITI 
Berjalan naik tangga pada kadar yang sederhana boleh membentuk otot di bahagian bawah badan kita dan meningkatkan kadar kesihatan jantung akita. Memanjat tangga juga akan meningkatkan tahap kecergasan kita dan sebagai tambahan senaman harian kita.
KALORI
Seseorang yang berat 160lb dapat membakar 26 kalori dengan menaiki tangga selama 3 minit. Kalau 4 kali dalam sehari, 116 kalori terbakar! Kita boleh gunakan "online calorie calculator’" untuk kira berapa banyak kalori kita terbakar dengan menaiki tangga setiap hari.
FAEDAH
Jika kita ingin memulakan program kecergasan, mula dengan panjat 1 hingga dua anak tangga setiap hari dalam keadaan santai. Berjalan naik tangga setiap hari boleh membina kekuatan "gluteal muscles", "hamstrings", "quadriceps" dan "calves". 
Hurmm...lepas ni kuatlah segala jenis otot-otot Farah...ha ha ha, rumah tangga (sikit jer pun... bila nak tidur, dengan lepak di atas jer...), pejabat tangga... campur pulak lagi kejar mengejar anak teruna "I is" itu...he he he...Kalau tak hilang tembun jugak tak taulah nak cakap kan??? ^_* 
Jom naik tangga??? ^_*... 
*Harap maklum hari ni jadual berterabur dan tunggang langgang...sebab CEO dari "over the sea" datang melawat.... makanya..."I is" sangat sibukkk... Dan sendiri boleh tau, ayat sendiri tunggang langgang sana sini dalam entri ni...ha ha ha... main sebelah sebelah mata jer menaip waktu makan tengah hari tadi... 

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Jom Naik Tangga!!! , diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Thursday, January 22, 2015.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

16 comments:

  1. dulu rumah naik lif je..padahal tingal 2.. hahaha..skali pergi rumah makcik, lif rosak..ambik ko turun naik tingkat 20.. kaki memg dah longlai.. bila jalan je rasa mcm x jejak tanah.. ahhahahaa.. tp bgus apa..kalau dah biasa boleh jd amalan.. badan pon fit.. xyah g gym dahh

    ReplyDelete
  2. Kalau duk tingkat 3 ok lagi naik tangga. Kalau duk tingkat 8? Huhuhuhu, kena pulak lepas lunch. Memang naik lif jelah. Hehehehehehe

    ReplyDelete
  3. hahaha.. su dah merasa turun tangga dari level 31, terus tak blh berjalan beberapa hari.. deng! kah kah kah.. tak fit dah namanya.. -__-"

    ReplyDelete
  4. Perkongsian yang bagus. Mulai dari sekarang, boleh la ikut tangga dan lupakan hasrat untuk naik lif. Kalau setakat nak naik satu tingkat pun guna lif, memang tak jadi apa la. Hahah!

    ReplyDelete
  5. Perkongsian yang bermanfaat... thanks

    ReplyDelete
  6. kalau tak larat nak naik tangga jangan dipaksa. biasakan diri dulu dengan turun tangga sebab turun tangga lebih releks. kemudian baru amalkan naik tangga ke tingkat 1. pastu tambah level.. sampailah ke tingkat 100 (kalau mampu)

    ReplyDelete
  7. Memang senaman yang sangat bagus naik turun tangga, terutamanya pada mereka
    yang tak sempat bersenam.

    ReplyDelete
  8. workout sikit dgn naik/turun tangga...memang bagus la utk kesihatan.

    ReplyDelete
  9. semoga lepas ni rajin² guna tangga :)

    ReplyDelete
  10. Saya ni jumpa tangga kat pasaraya je..hahahhah...tu pun tangga yang bergerak sendiri..dah lama tak naik tangga..elelekekek

    ReplyDelete
  11. Kalau setakat tangga sampai tingkat 5 kira ok lagi boleh daki...kalau lebih kena naik lif...huhu

    ReplyDelete
  12. naik tangga boleh bakar lemak. guna lif tekan tekan tak ekstrem abah nani cakap. hahaha :p

    ReplyDelete
  13. Dulu ms ngajar cameron sy duk kuarters tngkat 4...kuaters mmg xde lif la...perghh kalu ttinggal kunci keta mmg rs nk hantuk je kpala ke dinding...hehhh

    ReplyDelete
  14. kalau turun, memang saya guna tangga...tapi naik, semput bila sampai atas...tapi nak kena praktis juga...alah bisa tegal biasa...

    ReplyDelete
  15. dulu rumah tingkat 4..itu pun dah mengah..

    ReplyDelete
  16. hihihihi itulah org melayu kan.. kalau boleh nak kena dukung sekali muahahaha. zaza rumah tingkat dua memang kena naik tangga sebab? takde lif..... kehkehkeh. opis pun sama :D

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY