De Facto | Anak Angkat

Sumber dari Google
Selebriti Hollywood Angelina Jolie memang tidak asing lagi dengan cerita anak angkat. Sebab tu Farah pinjam dari kak Google gambar beliau bersama pasangannya Brad Pitt dan juga anak-anak angkatnya. Heee... Dan bukannya Farah nak jadi Kak Nam punnn ber-gossip tentang selebriti. Tapi nak berkongsi sedikit informasi tentang de facto ataupun lebih dikenali ramai dengan sebutan anak angkat.

Sedikit perkongsian dari laman web Jabatan Pendaftaran Negara di SINI di bawah halaman soalan lazim mengenai anak angkat...

Apakah Yang Dimaksudkan Dengan Pengangkatan De Facto?
De Facto bermaksud seseorang kanak-kanak itu berada dalam jagaan, sedang dibesarkan, ditanggung dan dididik oleh mana-mana orang atau pasangan suami isteri bersama tidak kurang dari dua (2) tahun.

Bolehkah Kanak-Kanak Yang Tiada Sijil Kelahiran Dianakangkatkan?
Salah satu keperluan utama untuk Permohonan Pengangkatan ialah Sijil Kelahiran. Jika kanak-kanak lahir di negara ini tetapi tidak mempunyai Sijil Kelahiran, Permohonan Daftar Lewat Kelahiran hendaklah dibuat terlebih dahulu.

Berapakah Had Umur Kanak-Kanak Untuk Permohonan Pengangkatan De Facto?
Had umur kanak-kanak yang boleh dianakangkatkan adalah di bawah umur 18 tahun.

Berapakah Syarat Umur Ibu atau Bapa bagi Permohonan Pengangkatan De Facto?
Syarat umur ibu atau bapa angkat ialah 25 tahun ke atas dan jarak umur dengan anak angkat ialah 18 tahun. Bagi ibu atau bapa angkat yang mempunyai tali persaudaraan dengan ibubapa kandung kanak-kanak, syarat umur ibubapa angkat ialah 21 tahun.

Di manakah Permohonan Pengangkatan Boleh Dibuat?
Permohonan Pengangkatan boleh dibuat di mana-mana kaunter JPN berhampiran dengan kawasan kediaman ibu bapa angkat.

Itulah sebahagian daripada soalan-soalan lazim yang disenaraikan dan sebenarnya masih banyak lagi soalan-soalan yang telah disenaraikan mengenai anak angkat ini. Tentang perbezaan di antara Sijil Kelahiran dan Sijil Pengangkatan, tentang pemulangan kembali anak angkat kepada ibu bapa kandung atau kepada ibu bapa angkat yang lain, tentang prosiding pembicaraan, tentang bayaran pendaftaran dan juga sebagainya. Sekiranya, ada yang berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai perkara ini, bolehlah ke pautan yang Farah sertakan di atas. ^_^... Nak senaraikan semua soalan-soalan lazim, sememangnya akan jadi panjang berjela-jela dntri ni nanti... Hik hik hik...

Pada rakan-rakan yang sudah lama dan masih sedang berusaha untuk "TTC"... mungkin boleh fikir-fikirkan cadangan ataupun idea ini kalau dirasakan munasabah. Farah bukan nak mengiyakan ataupun apa, sebab semuanya rezeki dari Allah SWT... kawan-kawan Farah yang Farah saksikan sendiri di hadapan mata, ada 2-3 orang yang mengalami masalah di dalam mendapatkan zuriat sendiri. Kemudian mereka mengambil keputusan untuk memelihara anak angkat dan Alhamdulillah, berkat kesabaran, usaha... tak lama selepas mengambil anak angkat Allah SWT perturunkan rezeki anak dari zuriat sendiri buat mereka.

Tapi sebagai manusia biasa, cuma satu sahaja pesanan Farah... sungguhpun kita telah memelihara anak angkat dan selepas itu kita dikurniakan rezeki zuriat sendiri. Kalau boleh, seboleh-bolehnya janganlah kita beza-bezakan kasih sayang kepada kepada anak-anak kita. Ye tak? Jangan satu masa kita pernah mencurahkan kasih sayang kepada anak angkat dan kemudiannya kita dikurniakan zuriat kita sendiri, kita lupakan mereka. Sedihlah macam ni... dan kesian pada mereka... Wallahualam.. 

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel De Facto | Anak Angkat, diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Wednesday, December 17, 2014.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

21 comments:

  1. ada kawan ambek anak angkat.. setelah kawen bapa tahun tak dikurniakan ank..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan sis, dah banyak sangat terjadi begitu...

      Delete
  2. bermanfaat kdp mrk yg berhasrat nak ambil anak angkat ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya bagi mereka-mereka yang bercadang untuk mengambil anak angkat...

      Delete
  3. Setuju dgn farah berkenaan ambil anak kemudian x lama lps tu allah izin mengandung anak sendiri.

    Betul semuanya rezeki dari Allah.

    Kasih sayang berilah sama rata antara anak kandung dan anak angkat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana sebelum adanya anak sendiri anak angkatlah tempat mencurah kasih kan?

      Delete
  4. Ada juga kwn2 lya yg ada ambik ank angkt..tula bila dah ada Ank sndiri x blh la nak beza2 kan mereka kan

    ReplyDelete
  5. saya pun TTC... anak angkat maybe last option... apa pun sama - sama kita berusaha....
    Join join giveaway di blog. Menang RM100 dengan komen banyak banyak
    http://enyyusnizar.blogspot.com/2014/12/giveaway-by-eny-abdullah-komen-banyak.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya mungkin itu pilihan yang terakhir... In Shaa Allah, kalau ada kelapangan saya cuba untuk join yer? ^_^... terima kasih sudi singgah...

      Delete
  6. Dari pengalaman kawan saya, proses nak ambik anak angkat ni rasanya tak mudah, .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang tak semudah yang disangka.. banyak proses dan prosedur...

      Delete
  7. Prosedur nak ambil anak angkat ni nampak mudah tapo sebenarnya rumit. Dorang tapis setapisnya seba dorang tak nak anak2 tadi terabai atau dianiayai..

    ReplyDelete
  8. Ada kawan Eraz tu, dia nak ambil anak angkat juga kalau sesekian umur tak kahwin lagi.. Errmmm...

    ReplyDelete
  9. abg sepupu amik ank angkt setelah berbelas thun usaha x dpt ank juga...

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum
    Saya seorang guru di Melaka, sudah beberapa kali mencari anak untuk dijaga tetapi masih belum berjaya. Buat masa ini saya mencari seorang anak lelaki / perempuan yang akan lahir dalam masa terdekat. Boleh hubungi saya di 0149824024
    Terima kasih

    ReplyDelete
  11. Salam.. saye sedang mencari bayi utk dijadikan anak angkat yang masih bayi. Mohon sesiapa yg sudi menyerahkan bayinye kpd saye, hubungi 0173367996. Disamping itu jg, utk bkongsi info proses pngambilan anak angkat, bole follow blog http://penyerihidupku03.blogspot.com Tq.

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY