Home » , , , , , , , , , , , , , » Tiba Masa Melatih Ash Bersuka Ria Dengan "Puzzle"...

Tiba Masa Melatih Ash Bersuka Ria Dengan "Puzzle"...

Sumber dari Google
Tak lama lagi Ash dah nak menginjak ke usia setahun dah... Dan bukan anaknya, tapi Mummy-nya yang lebih teruja nak kumpul "puzzle" untuk aktiviti Ash. Ha ha ha... "over" sangat tau... Errr... tentang bahagian "over" tu memang dah selalu kan? Semua pun dah maklum...Ha ha ha... 

Kenapa sibuk sangat nak melatih Ash bersuka ria dengan "puzzle"? Pertama Farah rasa dah sampai masa untuk Ash bergerak ke tahap yang seterusnya dan Farah rasakan ianya adalah sesuatu yang penting untuk perkembangan Ash... Farah cuba sedaya upaya membantu apa yang terdaya dan termampu demi anak teruna yang seorang ini... 

Bagi Farah, memperkenalkan serta melatih Ash dengan "puzzle" ni ada faedah dan manfaatnya yang tersendiri... Dan Farah percaya kebanyakkan ibu bapa sedar dan tau tentang perkara ini. 

Antaranya... 

1. Mengaktifkan, merangsang otak, membentuk skil pemikiran anak-anak secara logik serta mengenal objek dan juga warna.

2. Melatih koordinasi mata dan tangan dan merangsang skil motor halus anak-anak kerana mereka akan berusaha untuk memadankan kepingan "puzzle" ke tempat yang betul serta menggunakan kekuatan jari mereka untuk mengambil kepingan-kepingan kecil "puzzle".

3. Melatih kesabaran dan ketabahan anak-anak kecil ketika menyelesaikan "puzzle"

4. Meningkatkan pengetahuan tentang bentuk dan ruang dengan meneliti kepingan dan bentuk-bentuk "puzzle".

6. Meningkatkan kemahiran bermasyarakat dan merupakan peluang yang baik untuk ibubapa untuk berbual dengan anak-anak kecil dan berkongsi menyelesaikan masalah bersama. 

7. Melatih anak-anak berfikir dan menyelesaikan masalah. "puzzle" akan memerlukan mereka untuk berfikir tentang apa yang perlu mereka lakukan untuk sempurnakan "puzzle" tersebut.

8. "Puzzle" juga boleh digunakan sebagai alat bantuan pendidikan untuk mengenal nombor, warna, hurul dan lain-lain.

Dan disebabkan perkara-perkara inilah Farah memang tengah sibuk mengumpulkan koleksi "puzzle" untuk Ash... Untuk diri sendiri selamat mengumpulkan "puzzle".
1- mengaktif, meransang otak, embentuk skil pemikiran secara logik serta mengenal objek, dan warna. 2- Melatih koordinasi mata dan tangan dan meransang motor halus kanak2 kerana mereka akan berusaha untuk memadankan kepingan puzzle ke tempat yg betul serta menggunakan kekuatan jari mereka untuk mengambil kepingan2 kecil puzzle. 3-melatih pemikiran logik Abdullah menyelesaikan puzzle kurang dari 2 minit sambil mengulang al-quran (surah ar-rahman n yasin) 4- melatih kesabaran dan ketabahan kanak2 ketika menyelesaikan puzzle 5- meningkat pengetahuan ttg bentuk n ruang dgn meneliti kepingan dan bentuk2 puzzle. DUA JENIS PUZZLE YG DIBELI: 12 kepingan puzzle: agak mudah utk adik Abdullah (dpt siapkan dlm masa kurg 2 minit) 40 kepingan puzzle: agak susah dan mengambil masa agak lama utk disiapkan (terdapat di pasaran yg 68+ kepingan, tapi belum diperlukan lagi sbb payah sgt..step by step la dulu.) 7- meningkatkan kemahiran bermasyarakat dan merupakan peluang yang baik untuk ibu bapa untuk berbual dengan kanak2 dan berkongsi menyelesaikan masalah bersama2. 9- Melatih kanak2 berfikir dan menyelesaikan masalah. Malah jigsaw paling mudah akan memerlukan mereka untuk berfikir tentang apa yang perlu mereka lakukan untuk sempurnakan puzzle tersebut Abbudey n ABdullah leka dgn puzzle 9-Puzzle juga boleh digunakan sebagai alat bantuan pendidikan untuk mengenal nombor, warna, huruf , dll. Koleksi puzzle yg ada

Make Money at : http://bit.ly/adflywin

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Tiba Masa Melatih Ash Bersuka Ria Dengan "Puzzle"..., diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Friday, November 14, 2014.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

17 comments:

  1. Stuju!...puzzle antara xtvt yg amat menyeronokkn....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak mak pun jadi seronok kak sal...ha ha ha...

      Delete
  2. wahh bagus mummy ash ni.. kumpul puzzle banyak2.. nanti mummy join sekaki ngan ash ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. join sekaki tu memang dah pasti dear... he he he...

      Delete
  3. hehe. orang besar mcm nadia ni pun still suka puzzle !
    adventureeeeee kot !

    ReplyDelete
  4. baguih la kak fara ni..sistematik je..untung Ash yerr..keep up the good work mummy!

    ReplyDelete
  5. mmg bagus expose anak dgn game puzzle nie..anak sy sejak kecik suke main puzzle..bila travel, die suke main puzzle game dlm tablet..kt umah, real puzzle laa..have fun ok ! :)

    ReplyDelete
  6. Syoknya main puzzle dgn Ash.dpt bonding dgn ank jg tu.

    ReplyDelete
  7. selamat bermain puzzle ye ash

    ReplyDelete
  8. Mmg bgus pun... Sy pun dedahkan kat ank masa umur setahun cmtu..

    ReplyDelete
  9. Okje salute dgn Farah tau..... Farah rajin search utk perkembangan anak ....bagus! Tahniah Farah ...moga Ash akan jadi anak yg bijak suatu hari nanti

    ReplyDelete
  10. best main puzzle ni, kalau sebelah rumah, boleh la join Ash !! pastu ajar main snake puzzle gak..hohoho

    ReplyDelete
  11. Masa dania seusia ash pun akak buat mcm ni...

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY