Jangan Memaksa Anak... | Ash Sebut "One"


Sibuk benar terkejar-kejar 2 hari ni... ^_^... Tak apa terkejar-kejar untuk kebaikkan diri sendiri... Mungkin dah selesai semua... Baru boleh tarik nafas kot? Ini pun curi masa sebentar untuk taip entri... Sibuk macam mana pun, ruang untuk Bubblynotes.Com tetap akan dicari.... Muahahaha... Ini pun sebab sampai pejabat awal sikit... Hari ni separuh hari... Masuk pejabat lepas waktu makan tengah hari... #ehhh ada orang tanya ke? 

Lihat video di atas kalau sudi... ekekeke... Fokus di awal video... Ash sebut perkataan "one"!!! Ha ha ha sukanya hati Mummy... satu perkembangan yang positif... tapi setakat "one" sahajalah... lepas tu main baling-baling dah... Tapi tak apa, jangan dipaksa... Perlahan-lahan... Kalau dipaksa apa pun tak boleh... Cuma sebagai ibu bapa kita kena sabar dan berulang-ulang mendidik dengan cara santai bagi mereka yang masih kecil ni... 

Kalau sehari satu perkataan dia mampu sebut pun dah kira ok... Sikit-sikit lama-lama jadi bukit... Masih ada masa kan? Sel-sel otak anak-anak sedang berkembang... jadi ada masanya dan perlahan-lahan... Tak perlu mengejar sangat sampai memaksa anak untuk menguasai sepenuhnya semuanya dalam masa yang singkat semata-mata nak tayang dan tunjukkan pada umum. 

"Chill" lah Mummy... Ash belum pun masuk setahun lagi... Ha ha ha... Tapi kalau Ash adalah salah sorang bayi "genius" ... "why not"? Kan? Ha ha ha... Syukran Allah kalau begitu... "Genius" tak "genius" anak adalah kurniaan Allah, berbalik kepada ibu bapa itu sendiri serta amalan ibu ketika hamil serta bagaimana ibu bapa melatih serta mendidik anak. Sebagai ibu bapa kita hanya mahukan yang terbaik dan kita cuba lakukan yang terbaik. Macam tulah. Tapi Farah tak adalah perasan atau riak nak mengatakan Ash "genius" ... Jangan salah faham ok? Masih awal untuk diukur tahap Ash... 

*Paksa memaksa sebenarnya tak bawa keuntungan pun... cara kita mendidik serta melatih tu yang penting... kalau tak paksa masih boleh berkembang anak-anak kalau kena caranya... betul tak? Ibu bapa kena rajin ok? Dan juga sabar...

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Jangan Memaksa Anak... | Ash Sebut "One", diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Friday, November 14, 2014.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

20 comments:

  1. Betul2..kita tak leh pksa anak..tapi org2 sekeliling suka menilai perkembangan ank kita kan..pastu suka sgt komen bukan2..huhu..

    myfreshvita.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. tradisi masyarakat setempat, suka menilai orang lain dan anak orang lain...sesuatu yang kita kena hidup dengan...

      Delete
  2. Kslo paksa anak nnt ada satu benda yg dia akan ketinggalan sbb kita dah paksa anak utk sesuatu yg dia belum bersedia. Ini kata2 dr seminar yg sue ikut baru2 ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul sue, tak ada kebaikkan pun dalam memaksa anak-anak ni...

      Delete
  3. Jom join pencarian bloglist.
    Untuk 2 Bulan .
    Syarat - syarat pun senang .
    Apa lagi? Jom!

    http://faris-ris.blogspot.com/2014/11/segmen-pencarian-bloglist-november.html

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. memang anak-anak ni tak boleh dipaksa anum, kena, kena dengan caranya, baru efektif... bagi akaklah...

      Delete
  5. tak perlu risau..inshaaAllah jika anak kita sihat pertumbuhan dia akan seiring dgn umur..don't force them..nanti stress..;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu dear... Farah setuju, budak budak ni kalau dipaksa lagilah tak boleh apa pun...

      Delete
  6. betul tu, dieyana setuju....sebagai parent, kena bnyk bersabar dan yang penting rajin...(tak dpt tgk video tu...ermmm)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak apa...he he he, nanti lain kali boleh tengok video tu yer?

      Delete
  7. Replies
    1. boleh tidak ada masalah dong... ok ok aja...

      Delete
  8. Hehe... Its ok kak... Ash blum pun sethun kn nk cakap macam2... Mmg x perlu pksa pun.. Semuanya akan ikut perkembgn secara semulajadi... Insha Allah... Nikmati moment indah ini dgn tenang...

    ReplyDelete
  9. Jadi mommy ni, anak sebut apa pun suka lebih lagi word yg dia tak pernah sebut haha..U.. Untunglah budak zaman sekarang ni boleh videokan aktiviti diaorang

    ReplyDelete
  10. Lupa lak nak puji ...dah tukar header yeh...cantik...cantik...

    ReplyDelete
  11. benar, kena sabar dan melatih anak tanpa rasa putus asa :)

    ReplyDelete
  12. bahagia mummy walaupun Ash baru sebut "one"... hihi.. perkembangan positif tu... meh nak tumpang gembira sekali :)

    ReplyDelete
  13. Let them comfort ikut apa yang diorang suka..mcm tu jgk dgn dania..mmg akak x push dia sgt...ayat firt dania dulu "ayah"

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY