Home » , , , , , , , , » Hati Mendidih Tetapi Bagus Untuk Perkembangan Anak-Anak... ^_*

Hati Mendidih Tetapi Bagus Untuk Perkembangan Anak-Anak... ^_*

Sumber Dari Google
Ni permulaan "cliche" sangat ni tau tak... memang selalu pun guna perkataan ni... Ya Ampunnnn.... Agak-agak mendidih tak hati kalau anak-anak bermain dengan "marker" ataupun "magic colour" ataupun apa-apa jerlah lepas tu jadi macam ni...Bha ha ha... Mendidih ke tak? Errr...Farah tak lalu lagi, sebab tu tak tau...tapi cuba membayangkan jugaklah...muahahaha... Kalau jenis yang boleh hilang tak apa, kalau jenis dakwat kekal? Dengggg... Lepas dah buat macam tu, buat-buat muka comel, tu yang tak menahan kan? Selain menconteng dinding... Cara-Cara Mengelak Anak Menconteng Dinding boleh baca yer... Dah pautkan sekali pautan tu...*_^ ...Minat pulak bersolek di muka sendiri yer? Ha ha ha... Anak-anak hai anak-anak... Perkara yang membuatkan kita geram jer jadinya, tapi sebenarnya sama ada kita sedar ataupun tidak...perkara-perkara yang membuatkan kita sebagai ibu bapa geram ni adalah warna kepada perkembangan anak-anak...Jadi nak tak nak kena lalui juga perkara-perkara yang buatkan kita sebagai ibu bapa ni geram demi perkembangan anak-anak... Ekekekeke... 

Kalau "monotonous" sahaja, mendatar sahaja, tak ada kepelbagaian bosan jugak... Sekurang-kurangnya ada sesuatu yang nak dikenang bila mereka dah dewasa nanti dan sekurang-kurangnya kita membantu di dalam perkembangan mereka kan? Betul tak? 

Antara perkara-perkara yang membuatkan hati mendidih, geram dan segala bagai tetapi bagus untuk perkembangan anak-anak adalah... Jeng jeng jeng...

Mencomotkan Diri Sendiri dan Kawasan Sekitar
Memang kita kena latih anak-anak untuk mengamalkan kebersihan semenjak dari kecil dan bila anak kotorkan baju mereka, coklat dilumur ke seluruh muka, kesan yogurt di rambut ataupun paling ideal gambar kat atas ni kan...Ha ha ha... Memang lah...Ya Ampunnn yang keluar dari mulut kita dan ada mak-mak tu mulalah nak menyinga... Tenang-tenang... Yang bagusnya bila perkara sebegini berlaku, kita latih mereka untuk bersihkan diri mereka sendiri dengan bantuan tunjuk ajar dari kita... (kalau sambil mereka bersihkan diri sambil bebel tu, yang tu Farah tak taulah kan?). Bila mereka belajar membersihkan diri dalam masa yang sama kita ajar mereka tentang kebersihan jugak... 

Satu kajian yang telah dilaksanakan pada tahun lepas di "Developmental Science" mengatakan... 

"Mashing oatmeal between your hands or flinging chunky applesauce across the room can be very educational for the under 3 set. Researcher observed over 70 toddlers and found that those who made a total mess with their food were able to learn the words associated with those foods faster and more accurately"

Pendek kata, anak-anak akan belajar dengan lebih cepat di dalam mengenal jenis-jenis makan...macam tulah lebih kurang maksudnya...

Paksa Mak Mak Dan Abah Abah Baca Buku Yang Sama Berulang Kali
Nyanyi lagu yang sama setiap hari, tengok rancangan yang sama setiap hari, main permainan yang sama setiap hari dan baca buku yang sama setiap hari. Bha ha ha, Farah mengaku yang Ash memang tiap-tiap malam suruh bacakan dia buku "Bebear" dia yang dah ke berapa juta kali dah Farah bacakan...ok tipu... Kurang dari 365 hari dan kurang dari 365 malam... Ekekekeke... "Facepalm"... Gurau jer...takkan lah nak "facepalm" pulak... Farah suka jer bacakan berulang-ulang untuk Ash sebab bagi Farah ia membantu di dalam perkembangan percakapan Ash... pendengaran dia... dengar perkataan yang sama berulang ulang ulang dan membantu dia mengukuhkan "vocabulary" dia... Lepas tu dia pun seronok bila kita bacakan.... Agaknya kalau dah pandai bercakap tu, mau dia menyampuk nak bagi tau Farah apa jadi seterusnya... Bha ha ha... Anak oh anak...  
Menjawab Setiap Soalan Yang Diajukan Dengan Perkataan Tidak... "No"
Budak kecik tu dah pandai dah sekarang...ni semua sebab gara-gara mengajuk Mummy dia... katanya... "Oh no no no"...dengan nada dan gaya mengajuk..Haippp... Bila Farah ajak dia salin lampin pakai buang dia, dengan mimik mimik muka dan mulut yang cuba berkata-kata kedengaran perkataan "Oh no no no"...Ha ha ha... Tak percaya? Nanti kalau jumpa Ash bila-bila dengar ek? *_^ Tak apa, biarkan dia berkata tidak...elok dari kecil belajar berkata tidak... supaya bila dah besar nanti dia tau mempertahankan hak diri sendiri dan juga tau tidak tu adalah untuk apa... Walaupun bila sesetengah perkara kita suruh mereka lakukan mereka akan jawab tidak... Tapi... sebenarnya ada kebaikannya...

Nak Berkepit Sepanjang Masa
Ha ha ha, Ash tak adalah nak berkepit sepanjang masa, tapi ada masa-masa tu, ikut angin dia... memang dia tak nak diletak...sampaikan nak bancuh susu atau nak masak pun sebelah tangan tau tak? Ha ha ha, hebat tak hebat masak sebelah tangan? Bahaya tu sebenarnya, tapi apa nak buat...nasib bahan-bahan dah tersedia siap-siap sebelum dia merengek mintak dikepit... Alahaiii anak manja Mummy kan? Ha ha ha... Jangan rasa semak jangan rasa macam melecehkan... anak-anak yang "clingy" ni sebenarnya rasa selamat bila kita dengan mereka, yang mana ianya adalah satu perkara yang bagus. Kalau dipeluknya leher kita tu, anak-anak kita sedang belajar untuk berkomunikasi dengan kita yang dia rasa tidak selesa dengan sesuatu situasi itu... yang mana ianya akan menawarkan kita satu bonus iaitu "reassurance" yang anak tu perlukan bagi jer... lepas tu lain masa ajar mereka untuk "less clingy" ok?

Melemparkan Kemarahan "Tantrum"
Memang kalau boleh "tantrum" ni kita tak nak hadap dan kita tak nak anak-anak kita ada satu sikap yang macam tu sentiasa dalam hidup mereka dan kita. Ada keadaan yang lagi teruk, sampai baring kat lantai kat mana-mana ntah yang tak tau kotor ke bersih ke...ataupun berguling-guling..dush dush dush...tekanan jap ibu bapa yer tak? Memang gerammm jer, gerammmm jer... Dan jadi perhatian umum pulak tu kadang-kadang...Tapi ambil peluang tu untuk ajar mereka bagaimana mengawal kemarahan dan "tantrum" tu...bagaimana caranya..ibu bapa kena fikir-fikirkan solusi yer?

Tak Nak Duduk Diam Di Satu Tempat
Ha ha ha, biasalah anak-anak, mana nak berdiam yer tak? Ada ajer kerja dan aktiviti dan projek mereka... Kadang-kadang tu kagum dengan tenaga mereka...Macam Ash lah... Mummy dah "flat" dah tunggu masa nak lelap jer...tapiii dia boleh gelak-gelak, aktif sana sini macam tak penat langsung "uolss"... Kagum jap dengan tenaga diaorang ni..Ha ha ha... Tapi tak apa, fikir positif, ini membantu melatih anak-anak untuk mengamalkan gaya hidup secara sihat dan aktif di kemudian hari...La la la la...

Melambat Kerja Ibu Bapa ataupun "Dawdle"
Memanglah anak-anak ni kadang-kadang tak faham yang kita ni mengejar masa dan masa tu tak tunggu kita... bila kita nak cepat masa tulah mereka sibuk lengah-lengahkan kita...Itulah inilah..Ha ha ha... Kadang-kadang sebab anak pun kita boleh jadi kelewatan untuk sesuatu perkara... Positif jer, positif... "dilly-dallying" memang gemarkan...ada-ada jer... ha ha ha... Masa ni lah sibuk nak pakai kasut sendiri, masa nilah sibuk nak pergi tandas segala bagai... Biasalah tu... Yang positifnya mereka belajar berdikari dengan nak buat semua benda sendiri...Hik hik hik... Bagus jugak kan untuk perkembangan mereka?

Sebenarnya bukan Farah kongsi perkara ni pandai-pandai tapi "uolss" boleh baca sendiri artikel di SINI ... dan bila fikir-fikir balik betullah tu kan? Hew hew hew... Jadinya, kita ni ibu bapa kenalah belajar untuk SABAR dengan kerenah anak-anak...Dalam sabar menahan kegeraman, kita cubalah mendidik...Bukan ke itu yang terbaik? Kan kan kan kan? 

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Hati Mendidih Tetapi Bagus Untuk Perkembangan Anak-Anak... ^_*, diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Friday, November 28, 2014.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

23 comments:

  1. Baby sue sgt clingy...hehe masak sebelah tgn pun dah biasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan sue kan, masak sebelah tangan tu dah normal dah...he he he...

      Delete
  2. kesemuanya betultu Farah..tp sema tu proses pembelajaran utk simanja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan kak kan? untuk proses pembelajaran diaorang kan?

      Delete
  3. Perkembangan satu-satu anak tak sama Farah. Ada yg suka menconteng dinding, ada yg suka menconteng anggota, ada yg suka conteng org lain. Conteng org lain tu yg paling takut sebab bimbang anak org yg jenis mak-ayah tak boleh terima...

    Namun mostly anak-anak memang suka menconteng..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mereka rasa conteng-conteng tu seronok bagi mereka, tapi tak apalah, perkembangan otak serta pemikiran mereka...

      Delete
  4. Semua diatas memang saya lalui. Sampaikan memandu kereta pun, damia duk atas riba. Sebelah tangan ja pegang stereng.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah, betul, memandu kereta pun nak duduk atas riba...

      Delete
  5. time pagi2 nak pergi kerja tulah depa nak pakai kasut sukan cantik lah, nak buat tu lah nak buat ni..he he kalau nak sampai ke sesuatu tempat tu on time, memang kena target keluar rumah sejam lebih awal. sebab akan adaaaaaaaaaaaa je benda yang men-delay-kan nanti..biasalah tu sabo je leee hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kitalah pulak yang kena adjust timing kita kan siti kan? he he he...

      Delete
  6. Haha..bab memasak n bancuh susu memang Annur pun dah merasa.. Tapi ada lagi best, hihi malu plak nak cakap, gi masuk toilet u'uk pon angkut sekali huu~ -_-|||

    Jemput join segmen Bloglist Sulung Annur

    ReplyDelete
  7. dinding kat rumah tu dah habis kena conteng....
    nak kata apa...bijak ank umi kan hihi...

    ReplyDelete
  8. Yang ni pernah buat masa kekecik dulu..guna magic kaler kaka. Ahaks! bayangkan betapa teruknya kena marah

    ReplyDelete
    Replies
    1. lorrr kak zila buat ker? adehhh.... boleh tahan jugak...

      Delete
  9. saya kecik2 dulu pon suka conteng muka... dinding apa2 ja... kena marah gak tapi tak kena pukul la

    ReplyDelete
    Replies
    1. kecik kecik takkan nak pukul pulak... hu hu hu... ha ha ha...

      Delete
  10. anak saya boleh dikatakan ada semua tu..hahah..mjur la saya ni tak bekerja..memang layan kan je..Tapi kalau ayah ada,ayah pulak jadi mangsa..heheh...kesian kat ayah le sebab balik kerja nak kena layan kerenah anak..mujur dia pun tak kisah..kadang2 ayah sampai tertidur dengan tapak kaki penuh kena conteng..ekekek

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi hi hi, tergelak gelak farah baca komen ni...

      Delete
  11. ade gak anak buah spesis melekat kat makcik dia ni. tapi ikut mood sebab dia tau makcik dia garang hehe

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY