Parenting Styles | I'm An Authoritative Mummy!!!

Farah Waheda Wahid
13

Sebenarnya parenting ni ada macam2 style uolss... Eleh, uolss mesti dah tau kann??? Saja iolss merajinkan diri buat parenting style quiz yang simple ni semata2 nak tau parenting style iolss ni jenis apa uolss. Dan jawapannya adalah iolss ni seorang authoritative mummy. Authoritative ni apa??? Dan macam mana pula sifat dan perangai parents yang authoritative ni???

An authoritative parent 'operates on the belief that both child and the parent have certain rights and that the needs of both are important. The parent is sure that she is in control and doesn't need to assert physical force to keep child right on track. Rather, an authoritative parent is more likely to control her child by setting rules and explaining why these rules are important and why they must be followed'.

Yup, agree... I think I am.. sebab memang menuju ke arah itu bila dikaji2 dan diselidik2 pun tentang bagaimana iolss interact serta behaviour iollss towards Ash. Ha ha ha, habislah hidup Ash bind by rules jer... But I don't intend to make him bored to abide to all the rules. My planning di dalam mendidik Ash was... fun in rules and he feel chillex and got his own rights as well whereby sometimes I should listen first to what he gonna say and what his thinking. Then only come to the situation I would think whether it's acceptable or not giteww.

Why??? Kerana ini kesannya...

Source Extracted from Google
Bila seseorang itu adalah authoritarian parent ia akan menyebabkan anak menjadi pasif. Bila seseorang itu adalah permissive parent ia akan menjadikan anak itu seorang yang rebellious. Manakala, bila seseorang itu adalah authoritative parent hasilnya adalah cooperative child dan itu yang kita nak. I seriously don't believe dalam "kita ajer yang betul as parents and kita ajer yang tau whag's good or bad for our child... because our child is human too, they have their own thinking and own thoughts and opinion as well... once a while we should listen to them too...in order to avoud them from being something else such as rebellious?"... and why do I believe in this type of parenting style??? "kerana I is an anak too dan pernah melalui fasa2 pembesaran serta faham situasi" ... sort of pengalama  menjadi anak dijadikan pengajaran dan essence dalam mendidik Ash... ha ha ha, well kita semua pernah menjadi anak2 dan kita tahu apa yang anak2 fikirkan dan mahukan.

Methodology is simple... fahami dan selami semula diri kita sebagai anak2 satu waktu dan ketika dulu. Then I believe uolss akan faham apa yang iolss maksudkan. Tidak semestinya kita buta2 dan bulat2 menerima serta mengamalkan susur galur parents kita mendidik kita dulu dan adapt kepada anak2 kita. Time change, environment change, surroundings change, technologies change... and it is very challenging in educating our child in todays world by keeping up in pace of the changes. Bukan tak boleh ikut cara parents kita mendidik kita, tapi diubahsuai... renovate sikit mengikut kesesuaian gitew my opinion.

Source Extracted from Google
Di atas iolss summarized-kan melalui gambar 4 jenis cara keibubapaan dan kesannya kepada anak dari pandangan sudut psikologi. Yup, melalui entri iolss ni mungkin ada yang mengatakan... elok jerrr jadi manusia dan berjaya dari cara didikan my parent??? Heyyy... iolsx tak nafikan ok... we are what we being thought in our childhood days... dan iolss tak kutuk or kecam or condemn pun cara weolls dididik masing2 masa kecik2 dulu bawaklah sampai ke dewasa... kalau tak kita tak akan menjadi kita yang sekarang uolss... cuma mungkin ada yang perlu diubah dan mungkin ada yang perlu ditambahbaik. Dan iolsx pun taklah kata cara didikan parents kita dulu2 tu banyak kekurangan atau tak baik... pheww... don't get me wrong ok??? Think straight and think positive uolss...

If parents kita semua2 ni mendidik kita dengan cara mereka yang tersendiri, kita pun ada cara kita yang tersendiri. Setiap manusia itu berbeza pendapat, pandangan dan hati. Gitewlahh... Macam iolss mentioned tadi, we are what we being thought during our childhood days and it is not impossible pengaruh didikan parents kita mengalir dalam diri kita dalam membentuk anak2 masing2.

Ermm, panjang benau pulak bebel iolss ni uolss... nak buat kuiz ni jugak ke??? Ekekeke... nak tau jenis parents yang macam mana ke uolss sekarang ni or would be in the future??? Klik SINI

Post a Comment

13Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. nak try jugak walau belum jadi parents..siap ade kuiz lagi tu..

    ReplyDelete
  2. Bestnye info ni. Nnt nk cuba jgk la^^...

    ReplyDelete
  3. Secara teorinya memang bagus....tapi kdg2 akk tak terikut...kdg2 tamau dgr pendpt anak, ada juga terasa kita je betul...hhee

    ReplyDelete
  4. great sharing beb..risaunya kalau tak dapat jadi parents yg terbaik utk anak2..huhu

    ReplyDelete
  5. Nice sharing akak..semoga terus menjadi ibu yg terbaik buat Ash..=D

    ReplyDelete
  6. menarik... perkongsian yang baik untuk semua..

    ReplyDelete
  7. nice sharing..ecah baru 2 bulan jadi mummy..nak try kuiz tu..thanks

    ReplyDelete
  8. hahaha.. laju je tangan ni klik link nak buat kuiz tu.. hehehe

    ReplyDelete
  9. sat g saya try...nak tau gak...hihi

    ReplyDelete
  10. Nk try juga la buat... Tapi sy ni jenis relax and simple je didik ank.. Seimbangkan duni akhirat...

    ReplyDelete
  11. hope akak dapat jadi mama terbaik untuk kakak dania..ehehehehe

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !