Home » , , , , , , , , , , , » Pada Usia 10 Bulan | Makanan Kegemaran Ash...

Pada Usia 10 Bulan | Makanan Kegemaran Ash...

Bila petang menjelma, hati dan ingatan teringat pada si pipi labuh... Ha ha ha... Lagi beberapa hari jer dah nak cecah 11 bulan dah Ash... Cepat benau besarnya... Tapi kenalah membesar kan? Takkan nak kecik jer atau statik macam tu ajer...

Ni ha, Mummy dia nak bebel tentang makan dia. Pheww, makan memilih ok? Nak yang sedap-sedap dan berperisa saja, kalau tak mogok makan! Ha ha ha...boleh giteww??? Taklah I is tipu jer... Bukan mogok makan tapi tangan dia tu, tertolak-tolak tak nak disuap. Kalau bubur tu memang tak layan dah lah... Sibuk nak makan nasi biasa macam yang pernah Farah cerita dalam entri INI. Dalam hati nak bagi tak nak bagi, nak bagi tak nak bagi. Kecik sangat dan awal sangat lagi kot? Adehhh... bikin pusing kepala Mummy saja Ash ni tau... Cheese memang harus dan wajiblah... memang kegemaran dia sangat dah... Macam dalam entri INI.

Tapi ada lagi tau yang dia suka sangat makan yang mana terpaksalah Mummy dia masak mengikut kesesuaian umur dia dan juga kesesuaian bahan-bahan mengikut umur dia... Hu hu hu... Garam tak boleh banyak sangat, secoet jer... Minyak kena kawal... Herba-herba dan rempah ratus kena tengok dulu sesuai ke tak... La la la la... Tapi kadang-kadang sekali sekala terbabas jugak dia makan sesuap dua apa yang Mummy dia makan... Terpaksalah masak lembik-lembik nasi tu...supaya dia dapat makan dan sesuai dengan dia... 

Agak-agak apa yang Ash suka makan? Jeng jeng jeng... 

MUSHROOM SOUP
Sumber dari Google
 Ada resipi mushroom soup untuk bayi...In Shaa Allah, kalau berkesempatan Farah kongsi yer? 

NASI BERIYANI

Sumber dari Google
 Ya, silalah percaya, ini memang kegemaran Ash... Kalau nak tengok dia makan banyak, masaklah Nasi Beriyani ni... Memang sah-sah dia makan banyak, sukatan macam ni dia boleh makan separuh... Hu hu hu... Terperanjat tak? Tapi terpaksalah masak lembik-lembik... Perut dan usus tu nak jaga jugak kan? Rempah ratus kena kurangkan sedikit...Awal sangat lagi...

NASI PLANTA

Sumber dari Google
 Ini pun sama... minat sangat dia... nasi dengan planta semata-mata... 

NASI AYAM

Sumber dari Google
 SUP SAYUR

Sumber dari Google
 PAPADUM

Sumber dari Google
Gila ko nak bagi makan macam tu ajer? Kena kunyah-kunyahlah bagi dia makan...Ha ha ha... Sekali 2 keping dia boleh makan...

MASHED POTATOES

Sumber dari Google
 MAGNUM GOLD

Sumber dari Google
 MAKARONI BAKAR

Sumber dari Google
Dah macam besar sangat nak makan-makan benda ni semua...huwaaaa... terpaksa kaji betul-betul dengan kesesuaian umur dia... Kerja Mummy dia melayan Ash makan jer lah... Farah cerita macam ni mungkin ada yang tak percaya ada yang percaya... Ha ha ha...Tapi sungguh... Kalau berkesempatan sok-sok kalau ada kelapangan waktu dan kesempatan Farah cuba upload video tunjuk dengan uolss... In Shaa Allah... kalau ada rezeki, tengoklah macam mana dia makan dengan berseleranya... Hu hu hu... Sesetengah makanan tu haruslah dikunyahkan untuk Ash dulu... kalau tak mau tercekik si pipi labuh tu... Ha ha ha...

*Gigih cari resipi-resipi masakan ni untuk kesesuaian dengan bayi 10 bulan sana sini sinun... 

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Pada Usia 10 Bulan | Makanan Kegemaran Ash..., diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Friday, October 24, 2014.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

14 comments:

  1. amboi nk magnum je? hahahaha..ash2

    ReplyDelete
  2. samalah mcm zayyan jugak..apa yg kami makan, itu jugaklah yg dia nak makan..ada yg kita kena kunyahkan dulu, ada yg dia boleh kunyah sendiri sbb dah ade gigi depan 8 batang skang..hehehehe..

    ReplyDelete
  3. macam anak buah anis, nak kan petai.. kalau nampak petai..mata dye bulat je pandang petai.. tapi maknye xbagi la.. huhu.. selera macam org besar..hihi

    ReplyDelete
  4. Yg sdp2 smua selera ash mcm org bsr suda ni sis

    ReplyDelete
  5. wahh makanan Ash hebat² semua..yg penting yang suka dan berselera makan :)

    ReplyDelete
  6. Yang penting ash suka dan berselera makan :)

    ReplyDelete
  7. Akak dasyat nya ash punya favret. Uish budak ni, pttla comel. Tembam kcit2 xpe tau ash, bsr kena katang2. hihi

    ReplyDelete
  8. Bila sebut pasal umo ni teringat Iri nak kena cucuk dah yang setawun setengah.

    ReplyDelete
  9. Wah selera Ash mengancam semuanya. Patutla maintain comel. Hehe.
    Kak, jemput join SEGMEN AWESOME BLOGGER BLOGLIST kat blog IM :)

    ReplyDelete
  10. Amboii.. Demand tul mknn kegemaran.. Mujur lah mommy dia rajin masak ye dak.. hehe

    ReplyDelete
  11. amboi selera ash... demand betul nie hehehhe

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY