Home » , , , , , , , , » Mummy2 | Bila Dia Makan... Kita Pun Makan...

Mummy2 | Bila Dia Makan... Kita Pun Makan...

Source Extracted from Google
Kalau dulu, bila diri sendiri makan, makan sendiri jer...dan makan ikut kesukaan tekak kita jer...Maksudnya nak makan apa, weolls makan...spicy ke non-spicy ke... Dan bila makan di luar pun sama...ikut apa yang kita teringin sangat nak makan...

Hew hew hew, tapi bila dah ada dia...sekarang ni... makan ikut apa yang dia makan... non-spicy food of course dan less rempah ratus giteww... Dalam hati, bagus jugak tu... a good kick start for a healthy food and lifestyle kaedahnya...Ihikss kita tengoklah sama ada berjaya ataupun tidak...

Kenapa jadi macam tu??? Biasalah transformasi seorang anak dara kepada mak dara kepada mak budak namanya tu... Korbankan tekak sendiri selera sendiri demi anak... Ha ha ha... Mak tak kenyang tak apa uolss...Janji anak kenyang... Lagipun mak2 kan nak kena diet sikit nak jaga figure...muahahahaha... Mana ada mak yang sanggup membalun dan biarkan anak terkulat2 tengok mak makan ye tak??? Errr...ke memang ada??? Ok... I is tak sanggup...

Bila anak dah pandai makan or dah boleh makan begitulah kaedahnya... Motif??? Kenapa tak boleh makan macam biasa??? Boleh jer makan macam biasa tapi bila dia tidur lah uolss... Cumanya weolls 2 beranak ni suka makan bersama2 giteww kaedahnya...Satu suap Ash, 2 suap Mummy...boleh giteww??? Dan kalau dah makan dengan dia tu, tak ada makna nak makan lagi dah lepas tu...Takut2 kalau2 bertambah2 menembun katanya...Ahaksss... Itulah kejadiannya dan transformasinya yang iolss rasakan sekarang sebagai seorang Mummy... Bila Ash makan, Mummy pun makan...

Kalau makan di luar... terpaksa order yang non-spicy and less spice... Demi untuk kesesuaian anak kecil yang seorang ini...Sebab dia takkan nak makan bekalan dia...dia nak makan apa yang Mummy dia makan... Faham2 jerlah, makanan dewasa dengan kanak2 ni lain...Lagi2 perut tu muda lagi bukan boleh sumbat semua... Kena berhati2 dalam pemilihan tempat makan dan juga makanan yang dihidangkan...Terpaksa jadi picky dan choosy demi untuk keselesaan dan juga demi untuk ada makanan yang sesuai untuk anak makan... Kadang2 orang tersilap sangka, katanya nak berlagak nak makan kedai2 atau restoran2 yang mahal2 ajer...Tak nak yang tepi jalan atau yang murah2... Tapi sebenarnya orang tak faham keadaan kita...Begitulah kehidupan...manusia lebih banyak menilai zahir dari batinnya...Tak giteww??? Errrr...ter-divert topik pulak...

Sindrom anak makan, mak pun makan ni bagus untuk kemesraan dan kasih sayang anak dan ibu kann??? Mengeratkan lagi orang kata... Tapiii... yang bahayanya...bila si ibu tak menjaga makan...Bha ha ha...Dah balun makan dengan anak, lepas tu balun makan lain lagi...Ho ho ho, itu bahaya...sebab macam iolss mentioned tadi...boleh menembunkan lagi badan... Dan kenapa terjadinya sindrom anak makan, mak pun makan ni, kadang2 nak ajak anak tu makan bila semacam liat jer anak tu nak makan...Punyalah macam2 cara nak bagi anak makan kann???

Macam Ash yang kena thrush dan ulcer yang iolss cerita semalam di SINI, selalunya dia memang pantang sua, nganga jer, tapi disebabkan kesakitan melanda... kurang makan...salah satu cara terpaksa jugak makan bersama2 demi nak attract dia makan... Takut perut tu lapar uolss... Ha ha ha... Nasib baik taktik tu menjadi...

*To be prepared, bila dah mula makan pinggan yang berlainan sok2...bila dah besar sikit...untuk habiskan sisa baki makanan anak demi tak nak membazir kalau2 dia tak habis... walaupun orang dahulu kala menyatakan tak elok makan sisa baki anak, nanti anak jadi kaki melawan parents... Hu hu hu... Tak pun, kalau nak ikut apa yang orang dahulu kala tu kata, bagi portion yang betul2 sikit yang bersesuaian dengan ketumpatan perut dia, supaya habis licin dimakan...ekekeekeke....

Dapatkan Artikel Terbaru Dari www.bubblynotes.com Melalui E-mel Anda

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Mummy2 | Bila Dia Makan... Kita Pun Makan... , diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Wednesday, October 1, 2014.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

18 comments:

  1. anak dh 17bulan ni kira ok sikit la.dia dh blh mkn ape kite mkn..tp xde lah kejam sgt nak bg dia mkn mcm2.hehe.mak nye yg mkn mcm2 ekeke

    ReplyDelete
  2. Hai Farah..pcl n mamaD dah lama makan makanan ank yg lebih sbb x nak bazirkan makanantu..kita fikir yg baik aje lah. Anak kita...kita yg jaga. Makan bersama pd waktunya memang berkesan membentuk sahsiah keluarga bahagia. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  3. Kena jaga makan kita dan anak-anak juga yea.

    ReplyDelete
  4. memang begitulah nampaknya..kalau fiza nak masak pun kena ikut selera husband :)

    ReplyDelete
  5. KA pun dah terhaun jadi DBKL ni, anak2 x abis mkn, , sibuk en hubby suh habiskan.. acaner tu !

    ReplyDelete
  6. Kene becarefull sbb sometimes budak kecik alah pd telur @ dairy food..

    ReplyDelete
  7. tu lah..makan je ikut selera anak

    ReplyDelete
  8. betul..masalahnya, mia 11 bulan..apa yg kita makan semua dia nak..even keropok lekor pon..so kita pun kenala korbankan selera sikit

    ReplyDelete
  9. Betul farah...lagi2 kalau breastfeed...nk mkn pon ikut selera anak..

    ReplyDelete
  10. Ahkak dulu dik, asingkan pinggan lain untuk dia. Suap dia, concentrate dengan dia betul2 sampai dia kenyang. Lepas tu baru ahkak makan bersungguh2 sepuas hati. Orang kata, hujan pun tau berenti tau. Ha, jangan ikut mcm ahkak. Jahanan BMI nanti tau. Hehehehe

    ReplyDelete
  11. singgah sini jenguk akak dan Ash..

    ReplyDelete
  12. tu baru sorg anak taw..nti dah ramai anak haaaa xde ikut selera anak dah..anak pun dah ikut selera mak hahaha


    ok titew pun rindu awakkkk weeeeeeeeeee

    ReplyDelete
  13. a ah laaa lepas tuuuuu badan pun mcm di pam pam kan kan hehehe ;p

    ReplyDelete
  14. nasib baikla saya ni jenis makan macam budak2...memang tak makan pedas dan berempah sangat...sampai kawan kata saya makan macam anak dia makan...jadinya, kalau makan di kedai, saya akan order yang sama untuk anak dan saya...suami lain sebab dia kuat pedas...hihi

    ReplyDelete
  15. saya pun jenis yg menghabiskan makanan anak. sebab sayang sangat membazir. sebab tu lah kena diet jugak even orang cakap kurus. hahahhahaha :D

    ReplyDelete
  16. Sama laaa...tp sekarang ni ank2 pon dah besar sikit dia punysa selera pon cam kita jgsk hehehe

    ReplyDelete
  17. Normal la .. Xnk mknn dia.. Nk yg kita juga..

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia