Cerita Di Sebalik April Fool's Day!!!

Farah Waheda Wahid
35
Source Extracted from Google
Today dah masuk bulan April dah! ^_^... Yeay... April is here! And there's something special that happens on every April...on each year...iaitu hari ulangtahun kelahiran #mysuami... tapi lambat lagi... towards the end of April... Bertambah lagi setahun yer umur abang? Ahakss, tak apa yang penting iolss lagi muda dari #mysuami... muda umur, muda rupa...ha ha ha....

And of course 1st April sangat synonym dengan April Fools' Day! But, uolsss tau tak sebenarnya about April Fools' Day, which is iolsss memang tak pernah nak menge-fool-kan orang dari kecik sampailah ke besar, iolss yang kena prank dengan kengkawan adalah...Sebabnya, firstly, iolss always forget about April Fools', 2nd cam bila dah sibuk dengan mender2 lain memang x teringat punya bila dah petang2 baru teringat, 3rd... I never like dan x pernah minat nak make fun of other people... ekekekeke...dan yang ke-empat sebab few years ago I've read an article HERE in which...iolss just summarized jer la ek?

April Fools' Day berasal dari satu episod di dalam sejarah Muslim Sepanyol pada tahun 1487 atau bersamaan dengan 892 H. Sejak dibebaskan Islam pada abad ke-8 M oleh Panglima Thariq bin Ziyad, Sepanyol berkembang menjadi 1 negeri yang makmur secara beransur2. Pasukan Islam tidak setakat berhenti di Sepanyol, namun terus melakukan pembebasan di negeri2 sekitarnya menuju Perancis. Perancis Selatan dengan mudah dibebaskan. Kota Carcassone, Nimes, Bordeaux, Lyon, Poitou, Tours dan sebagainya pula jatuh. Walaupun sangat kuat, pasukan Islam masih memberikan toleransi kepada suku Goth dan Navaro di daerah sebelah Barat yang terletak di pergunungan.

Islam telah menerangi Sepanyol. Ini kerana sikap para penguasa Islam begitu baik dan rendah hati, maka banyak orang2 Sepanyol yang kemudian dengan tulus dan ikhlas memeluk Islam. Muslim Sepanyol bukan hanya beragama Islam, namun mereka sungguh2 mengamalkan kehidupan secara Islami. Mereka tidak hanya membaca Al-Quran, tetapi juga bertingkah laku berdasarkan Al-Quran. Mereka selalu berkata untuk tidak minum khamar, bergaul bebas, dan segala macam hal yang dilarang oleh Islam. Keadaan seperti itu berlangsung hampir 6 abad lamanya.

Selama itu jugalah orang kafir yang masih ada kat sekeliling Sepanyol tanpa kenal penat trying nak bersihkan Islam dari Sepanyol, but to no avail...diaorang selalu fail. Mereka telah membuat beberapa attempt tapi x berhasil pun... Last2 diaorang kirim spy to learn about weaknesses umat Islam kat Sepanyol. At last spy tu found out ways macam mana nak conquer Islam kat Sepanyol. That is... 1stly harus melemahkan iman mereka dahulu dengan jalan serangan pemikiran dan budaya.

So... dalam diam2...diaorang start hantar alcohol dan juga ciggy (rokok) secara free ke dalam wilayah Sepanyol. Music being introduced sebab nak pujuk youngsters agar lebih suka menyanyi dan menari compared to reading Al-Quran. Diaorang kirim gaks ulama palsu yang mana kerja ulama2 palsu ni adalah untuk menyemarakkan perpecahan di antara umat Islam Sepanyol. Lama kelamaan apa yang diaorang buat ni jadi effective.

Lastly Sepanyol jatuh dan berjaya dikuasai oleh pasukan Salib. Penyerangan oleh pasukan Salib benar2 dilakukan dengan kejam tanpa mengenal perikemanusiaan. Not only pasukan Islam yang kena bantai, but then public pun kena... women, children, old people, semua kena bantai dengan kejam. One by one daerah kat Spain ditakluki. Granada adalah salah satu kawasan yang terakhir yang ditakluk. Penduduk Islam kat Sepanyol (juga dipanggil orang Moor) terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri. Tentera2 Salib terus kejar diaorang.

Masa jalan2 mula sunyi sepi, yang tinggal adalah ribuan mayat yang bergelimpangan dan bermandikan aliran darah. Tentera Salib tau yang ramai Muslim Granada yang masih bersembunyi di rumah. Dengan lantang, Tentera Salib tu buat announcement that all Muslim boleh keluar rumah dengan aman dan dibenarkan berlayar keluar dari Spain dengan membawa barang2 keperluan mereka. "Kapal2 yang akan membawa kalian keluar dari Sepanyol sudah kami persiapkan di pelabuhan. Kami menjamin keselamatan kalian jika ingin keluar dari Sepanyol, setelah ini maka kami tidak lagi memberikan jaminan!" demikian pujuk Tentera Salib.

Orang2 Islam masih curiga dengan tawaran ini. Beberapa dari orang Islam dibenarkan melihat sendiri kapal2 penumpang yang sudah dipersiapkan di pelabuhan. Setelah benar2 melihat ada kapal yang sudah dipersiapkan, maka mereka segera bersiap untuk meninggalkan Granada bersama2 dengan menuju ke kapal2 tersebut. Mereka pun bersiap untuk berlayar.

Keesokan harinya, ribuan penduduk Muslim Granada yang keluar dari rumah2nya dengan membawa seluruh barang2 keperluan mereka dan beriringan jalan menuju ke pelabuhan. Beberapa orang Islam yang tidak mempercayai Tentera Salib bertahan dan terus bersembunyi di rumah2 mereka. Setelah ribuan umat Islam Sepanyol berkumpul di pelabuhan, dengan cepat Tentera Salib menggeledah rumah2 yang telah ditinggalkan penghuninya. Lidah api terlihat menjilat2 di angkasa semasa para Tentera Salib membakar rumah2 tersebut bersama2 orang2 Islam yang masih bertahan di dalamnya. 

Sementara itu, ribuan umat Islam yang ada kat pelabuhan rasa terkejut masa Tentera Salib juga membakar kapal2 yang dikatakan akan mengangkut mereka keluar dari Sepanyol. Kapal2 itu dengan cepat tenggelam. Ribuan umat x boleh nak buat apa2 sebab x ada weapon. Most of them terdiri daripada perempuan dan kanak2 yang still kecik lagi. Kemudian, Tentera Salib segera mengepung mereka dengan pedang yang terhunus. Dengan satu jeritan dari ketua Tentera Salib, ribuan Tentera Salib quickly bunuh umat Islam Sepanyol tanpa perasaan belas kasihan. Seluruh Muslim Sepanyol di pelabuhan tu habis kena bunuh dengan kejam. Darah ada kat merata tempat. Laut pun tukar warna jadi merah kehitam2an dari warna asal biru. Tragedi ni dikatakan bertepatan dengan 1 April. This is what later the whole wide world diingati sebagai "The April Fools' Day". 

* Suka mencari sebab apa berlakunya sesuatu sambutan tu, sebab at least kita tau apa sebab musababnya dan bagaimana wujudnya sesuatu perkara itu... x derlah main sambut jer or turut meraikan tanpa tau usul periksa sesuatu... hu hu hu...

** Entri ni iolss pernah kongsi dulu pada tahun 2013 di SINI tapi iolss kongsikan semula buat refresh our minds.... *_^

Post a Comment

35Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. sama je dgn hr2 biasa..
    dulu2 masa sek macam ada org smbut..sekarng xde dah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa sekolah dulu memang kena prank jer ngan kengkawan...hu hu hu...

      Delete
  2. budaya barat, cara barat jangan diikut kan dear :)

    ReplyDelete
  3. org melayu kita dah makin memahami..se,uga anak2 muda tak cepat terleka...kan

    ReplyDelete
  4. akak x pernah sambut pun hehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. he he he, mesti tak ingat dan tak ada masa dan dah tau facts ni kannn???

      Delete
  5. Perlu sangat amek tahu setiap sambutan di sambut.bukan main sambut je kan..dulu mase skolah, classmate chinese selalu buat hal kenakan student melayu..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. classmate akak pun fiza, yup memang penting untuk kita tahu asal usul sesuatu sambutan tu supaya kita tak terikut2 perkara yang tak sepatutnya...

      Delete
  6. Replies
    1. sama sama kita berkongsi general knowledge babe...

      Delete
  7. salam cik farah..

    nice share..dulu mse jahil xtau pon suke benau memain dgn april fool tu tp bila dah tau kisah sebenar..grrrr geram pula rase..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak apa kita setiap manusia ada khilaf tersendiri, tapi memang geram kan bila dah tau kenyataannya yaya?

      Delete
  8. Budaya yg xde dlm syariat x yah ikut sbnrnya... Nice entry kak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu maria, takut2 nanti jadi lain pulak jadinya...

      Delete
  9. dulu kita jahil.now dh tau banyak benda.so boleh elakkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu rara, bila kita dah tau barulah kita faham dan barulah kita turut sama tak meraikannya...

      Delete
  10. Itu rupanya asal usul april fool... tapi x pernah sambut pun...

    ReplyDelete
  11. sekejapnya dah masuk bulan April ya Farah....huhu kami pernah kena denda satu dorm dulu masa form 3 sbb meng"april fool" kan org lain ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa cepat berlalu sekarang ni linda... tu dia, sampai satu dorm kena denda...

      Delete
  12. thanx untuk untuk entry ni Kak Farah :) BUat mereka yang tak tahu, dah jadi tahu sekarang :)

    ReplyDelete
  13. ada lagi yg sambut...kang sally jugak yg buat april fools kat dorang..bakar hidup-hidup..haaaaaa~

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak garangnya sally, takut pulak akak...hew hew hew...

      Delete
  14. org kafir suka sgt menyambut hari2 tertentu . org islam tak perlulah ikut klu agama islam tak menghendakinya .

    ReplyDelete
  15. say NO to April Fool Day. ...

    ReplyDelete
  16. td ada kwn non muslim wish happy april fool..sy senyum jela..huhu tak berminat nk sambut bila dah tau sejarah april fool terhadap org Islam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita sekadar senyum jer lah, janji kita tak turut sama buat kannn???

      Delete
  17. zaman sekolah asrama dulu je menda ni ..tak duduk asrama maka pcl pon x akan pernah kenal apa tu 'april fool' !

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !