Home » , , , » Ciri2 Orang Yang Berhati Busuk...

Ciri2 Orang Yang Berhati Busuk...

Source Extracted from Google
Manusia busuk hati ni ada kat mana2 jer uolss, kalau boleh weollss langsung tak nak mendekati diaorang kann??? bimbang dan takut2 kalau2 kita pula bakal menjadi mangsa kebusukkan hatinya. Tapi ada juga yang suka mendampingi mereka2 ni, tidak diketahui sama ada akalnya pendek atau terlalu naif atau ada agenda tersembunyi, hanya Allah yang tahu.

Ada orang cakap, "Bau busuk bangkai binatang kita boleh hidu, bau busuk hati manusia, susah kita nak hidu" dari pernyataan tersebut boleh kita simpulkan, untuk mengenal manusia berhati busuk adalah amat sukar, namun dengan pengalaman hidup, ianya tidak mustahil. 

Uolss mesti tau kan bahayanya manusia berhati busuk ni??? Ada pendapat mengaitkan busuk hati dengan perasaan cemburu dan hasad dengki, yes it's true, manusia busuk hati memang mudah berasa cemburu, cemburu dalam aspek negatif, ada cemburu yang positif di mana ia membuatkan seseorang itu berusaha lebih gigih untuk menjadi lebih baik daripada insan yang dicemburuinya.

Cemburu manusia busuk hati menjurus kepada sifat hasad dengki dan seterusnya membawa kepada perbuatan khianat, perbuatan khianat pula ada pelbagai jenis ok??? dari FITNAH, SABOTAJ, MENGADU DOMBA, MELAGA2KAN ORANG dan banyak lagi cabang perbuatan khianat. Sebutkan saja apa jenisnya, manusia2 yang busuk hatinya sanggup lakukan apa sahaja asal hatinya puas melihat orang lain SUSAH, DIAIBKAN, KERUGIAN, DITIMPA KECELAKAAN ATAU KEMALANGAN.

Mengenal manusia busuk hati tidaklah sesukar mana, berdasarkan sedikit pengalaman hidup dan sedikit kajian kita boleh mengenali atau mengesan adakah seseorang itu berhati busuk atau tidak. Antara cara paling senang nak kenal manusia busuk hati adalah dari cara pergaulan dan komunikasi mereka, kalau berbicara mereka lebih gemar berbicara tentang orang lain, si fulan itu, si anu ini, bicara tentang keburukan, kelemahan dan keaiban si fulan dan MEMPERSENDAKAN orang lain. Pantang nampak orang didengkinya, mula keluar cerita dari A sampai Z. Senang bahasa kita cakap MENGUMPAT dan MENGATA.

Orang lain rajin bekerja, kita kata mereka nak menunjuk2, nak bodek boss, kalau nampak orang lain beli kereta baru, rumah baru, kita tidak akan dengar mereka cakap "Untung si fulan, Allah bagi rezeki kat dia, bila la turn aku pulak nak dapat rezeki macam dia..." tapi yang akan kita dengar mungkin "Si fulan tu baru tukar kereta, Honda pulak tu, pangkat sama dengan aku je tapi mampu pakai Honda, tu tak de lain, kalau tak jual tanah pusaka, menang nombor ekor entah2 jual dadah..."

If uols ada mengenali mana2 individu sebegini, eloklah berhati2 berkawan dengan mereka, cuba fikir, hari ini mereka mengata orang lain, esok lusa apa yang akan menghalan mereka dari mengata dan mengeji diri weollss pulak??? If a person can talk bad about other person, it is not impossible for them to talk bad about us as well... *_^ wink... Kalau weollss sendiri memiliki sikap suka MENGUMPAT dan MENGATA orang dalam proses komunikasi harian, eloklah cari penawar hati dengan segera, cuba ubah sikap sedikit demi sedikit, banyak lagi topik perbualan yang boleh kita borakkan dengan kengkawan selain dari bercakap tentang orang lain.

Manusia busuk hati lebih percaya kepada perkara2 syirik, tahyul dan khurafat dari percaya kepada Allah. Percaya kepada bomoh atau popular masa kini orang panggil "mandrem". Berani iolss katakan, mereka amat memerlukan bomoh dalam hidup mereka, dalam keluarga mesti ada bomoh yang bertanggungjawab dalam melindungi diri mereka dan keluarga mereka dan juga untuk tujuan membuat khianat atau membalas dendam. Ya, memang ada bomoh hebat yang boleh santau orang, buat orang kena penyakit ganjil dan macam2 lagi, nak tau kenapa mereka HEBAT??? Sebab syaitan tolong jayakan usaha khianat dan salah satu salurannya ialah melalui kepercayaan manusia terhadap perkara2 syirik, tahyul dan khurafat seperti ini.

Andai kata manusia2 busuk hati ini ditimpa sakit atau bencana, dalam pemikiran mereka tidak ada benda lain. "Ni mesti si anu yang buat khianat..." nak tahu kenapa??? Kerana manusia busuk hati meletakkan imej mereka sendiri pada diri orang lain, selain dari percaya sesuatu yang berlaku itu dugaan dari Allah, mereka lebih suka memikirkan ia adalah perbuatan khianat orang lain sebab itu yang akan mereka lakukan kepada orang lain. Dah tentulah, sudah pasti manusia2 busuk hati ini akan melakukan perbuatan khianat terhadap orang yang didengkinya dan sekiranya mereka pula menimpa musibah, mereka akan menyangka ada orang berdendam dengan mereka, walhal ia adalah dugaan dari Allah SWT.

Ingatlah, doa insan teraniaya itu mudah dimakbulkan Allah SWT. Kita buat khianat terhadap seseorang, kita sabotaj mereka dan bilamana mereka menimpa musibah dari apa yang kita lakukan, maka mereka dikategorikan sebagai insan yang teraniaya. Andai terdetik di hatinya yang merasakan mungkin ada orang membuat khianat terhadapnya, lalu mereka mengerjakan solat hajat dan berdoa kepada Allah agar diberi petunjuk dan doanya dimakbulkan. Apa yang uolss tahu bakal menimpa diri uols??? Manusia busuk hati tidak akan terfikirkan akan kemungkinan ini, mereka hanya fikir "Ini mesti kerja dia sebab nak balas dendam dengan aku..."

Manusia busuk hati selalu takut dan tertiup dengan bayang2 sendiri, lebih2 lagi kalau mereka banyak buat khianat kepada orang lain. Contoh ringkas, kereta uolss calar dan ia dicalarkan oleh manusia yang busuk hati kepada uols, paling teruk pun uolss merungut... "Tak guna betul, ni mesti budak2 nakal calarkan kereta aku, teruk betul la diaorang ni..." dan dengan izin Allah 2-3 lepas tu keretan orang yang busuk hati kepada uols pula dicalarkan, cuma kali ni keretanya betul2 dicalarkan oleh budak2 nakal, apa yang akan keluar dari mulut mereka??? "Ini mesti kerja si fulan ni sebab hari tu aku calarkan kereta dia..."... Nah, now uolss see tak, maksud iolss yang manusia busuk hati ni selalu takut dan tertipu dengan bayang sendiri???  

Bila hati dah busuk, fikiran dan mental pun akan rosak dan gagal berfikiran positif, hidup siang malam tak tenang, takut itu takut ini, takut ada orang nak balas dendam. Sebab tu iols katakan, manusia busuk hati amat2 memerlukan bomoh untuk melindungi diri mereka, ahli keluarga dan harta benda tanpa mereka sedar yang syaitan sedang mentertawakan mereka.

Manusia busuk hati mempunyai banyak idea untuk membuat khianat, kadang2 secara spontan mereka boleh fikirkan cara tak perlu perancangan teliti. Peralatan untuk membuat khianat sentiasa dibawa ke mana2 dan ada di mana2, paling ringkas mereka boleh isi batu kecil ke dalam penutup tiub tayar motor/kereta untuk buat khianat. Maka bila mangsa perbuatan khianat mereka dalam perjalanan pulang, motor/kereta akan pancit dan berjayalah misi manusia busuk hati itu. Nak buat macam mana lagi kann??? Dalam kepala asyik nak dengki dengan orang saja. Tak boleh tengok orang senang sikit, tak boleh tengok orang lebih sikit.

Kalau kita buat banyak pemerhatian dan kajian, tambahan pula ada pengalaman menjadi mangsa atau mungkin uolss sendiri pernah menjadi manusia busuk hati (choiii, mintak2 dijauhkanlah...), mungkin banyak lagi ciri2 yang boleh kita nampak pada manusia2 busuk hati ni. Tak kira dari pelbagai bangsa dan agama. Tak kira di mana2, di rumah atau di tempat kerja, di blog...mereka ini wujud, cuma kita sedar atau tidak sahaja. AWAS mereka boleh menikam dari belakang dan pandai bermuka2, perhatikan sekeliling uolss dari jiran tetangga hingga rakan sekerja, jika ciri2 manusia busuk hati ada pada mereka, cubalah bantu mereka MERAWAT HATINYA, tapi uolss perlu banyak bersabar dan bersedia menghadapi apa2 kemungkinan kerana seperti sedia maklum, manusia busuk hati suka membuat khianat. 

Perlu diingat juga, mereka pandai bersoaljawab walaupun terhadap perkara-perkara kebaikan, mereka juga suka memandang rendah, memperlekeh pandangan dan nasihat orang lain, mungkin anda pernah terbaca artikel "Kalau Allah itu Maha Baik, Mengapa buat Neraka?". Kalau uolss tidak bersedia untuk membantu mereka, jauhkan diri dari mereka, tapi dengan cara yang sopan dan lembut. Kalau uolss sendiri adalah manusia busuk hati, carilah penawarnya, rawatlah hati uolss. Banyakkan berdoa kepada Allah, banyakkan mendengar ceramah agama dan muhasabahlah diri anda. Moga2 taklah jadi manusia busuk hati. 

KREDIT: SINI

Dapatkan Artikel Terbaru Dari www.bubblynotes.com Melalui E-mel Anda

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Ciri2 Orang Yang Berhati Busuk..., diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Thursday, March 13, 2014.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

40 comments:

  1. kena hati-hati dalam memilih sahabat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betuk tu dkna kita kena sentiasa berhati2 dalam memilih sahabat...

      Delete
  2. uikss.. thought mine dah panjang lebar hari ni.. uolls punya lagi panjang!!! btw... nice writing... memang best!!!!...
    and about the topic... alahai... kalau tak ada ilmu silat... jauhkan diri dari orang macam tu, dan doa banyak-banyak dalam hati ...1. supaya Allah bagi hidayah... 2. supaya dijauhkan dan dilindungi dari fitnah org2 seperti itu...
    Pernah tersungkur rapat akibat org macam tu dan hati-hati dengan kawan-kawan yang kita rapat juga... :( (just hati-hati bukan buruk sangka)...

    ReplyDelete
    Replies
    1. iolsss pun pernah tersungkur angkara kawan rapat...

      Delete
  3. mintak2 dijauhkan dari org macam ni..
    kadang I sendiri tak sedar bahawa diri i sendiri terlajak jugak babe hehe
    Mohon mahap kalau I terkanjur kata (if any) ;)

    ReplyDelete
  4. Hati duduk di dlm tak ada siapa mampu menghidu keburukan. Namun kena ingat malaikat Allah tak pernah lalai barang sesaat. Riak dan ujub pun boleh diketahui apa lagi andai terkeluar dari lidah yg tidak terjaga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak, farah setuju dengan akak...

      Delete
  5. Assalammualaikum.. farah,

    ciri2 orang berhati busuk.. bagus entry nie... minta2 dijauhkan Ya Allah berhati busuk...

    mselim3

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam mselim, moga2 dan supaya kita dijauhi dan dilindungi...

      Delete
  6. Kita kenalah selalu bersangka baik...tidak sama sekali mampu menilai seseorang dengan sekali pandang dan melalui pertemuan yg singkat. Berserah hanya pada Allah swt...Baik niat kita, InsyaAllah, Allah swt akan pelihara kita...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu BM bersangka baik sesama manusia... perkara yang dituntut tapi ada juga yang tidak sebegitu pemikirannya...

      Delete
  7. Kena lebih hati-hati dan tawakal kepada Allah semoga hati kita sentiasa bersih dan pendamping kita jugak..Renungan untuk aida jugak ..tima kasih kak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. my pleasure aida... sama2 kita muhasabah diri

      Delete
  8. penyakit yang digeruni setiap ketegori ' busuk hati ' makan hati weyh tengok orang yang suka sangat berhasrat dengki ni..ada jer yg tak kena kita ni di mata depa huhu..

    note to myself :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. manusia berhasad dengki ni memang ada di mana2... note to myself to kak...

      Delete
  9. Perkongsian yang menarik sis...
    Peringatan untuk saya juga :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 kita ingat mengingati di antara satu sama lain...

      Delete
  10. salam farah, org yg busuk hati ni sebab mereka ada perasaan dengki dan cemburu..tak boleh org lebih dari mereka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam KB, sifat berlumba2 yang tidak sihat...

      Delete
  11. Ya Allah hindarkanlah diriku daripada orang-orang yang busuk hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga kita semua dilindungi serta dijauhkan...

      Delete
  12. nice share kak...ngpe la dorg xpikir mcm kita pikir

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahap pemikiran seseorang tu berbeza2 iman...

      Delete
  13. Replies
    1. betul tu, sama2 kita muhasabah diri kita...

      Delete
  14. moga tidak tergolong dlm kalangan yg bhati busuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. moga2 kita semua dilindungi oleh Allah SWT...

      Delete
  15. bahaya betul orang berhati busuk ni..Moga dijauhkan dari orang yang berhati busuk ni.Kalaulah orang berhati busuk ni keluar bau,confirm xde orang nak dekat..so kena set mentaliti begitu supaya tak berhati busuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kita kena set mentaliti kita supaya tak berhati busuk...

      Delete
  16. selalu beringat pada diri sendiri..........nice sharing Farah......

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kak selalu beringat pada diri sendiri... my pleasure kak

      Delete
  17. Assalam...cermin kereta sy dpecahkn...xthu siapa pnya kerja...sy pun xthu dmana silap sy smpai pecahkn cermin kereta sy.....so boleh bagi tip utk dpatkn makluk yg rosakkn cermin kereta sy tu....kalau blh sy nk bersemuka dgn org tu...masalhnya hati sy xtenang bl sy tngok cermin kereta yg pecah tu...

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia