Home » , , , , » Sejarah Tali Persahabatan a.k.a. Friendship Bracelet @ Band

Sejarah Tali Persahabatan a.k.a. Friendship Bracelet @ Band

Source Extracted from Google
Pada siapa2 yang pernah terjumpa friendship bracelet @ band ni masa zaman2 sekolah dulu, ingat lagi tak??? Iolss masih ingat dan masih segar di ingatan... Ikut kreativiti kitalah kan nak buat macam mana pun... corak macam mana pun, ada pelbagai warna dan ada pelbagai corak... saya masih simpan lagi friendship bracelet @ band ni sampai sekarang sebagai tanda persahabatan katanya... Buat pun pernah... ^_^... budak2 zaman saya dulu memang suka benda macam ni... tapi budak2 sekarang tak pastilah...he he he... 

Sejarah tali persahabatan a.k.a. friendship bracelet @ band ni saya kongsikan sedikit...

"The making of frienship bracelets originated in Central America. The weaving and knotting design is a form of macrame, which is a textile-making form using knotting rather than weaving or knitting. They were first seen in the US in the early 1970s. According to tradition, the recipient of the bracelet must wear it until the cords wear out and fall off naturally to honor the hard work and love his/her friend put into making it.

Friendship bracelets are special bracelets given from one friend to another as a symbol of friendship. They are handmade and usually made out of embroidery floss or thread. There are various styles and patterns, but most are based on the same simple half-hitch knot. The making of friendship bracelets is a version of macrame.

The amount of thread used in bracelets can and usually does vary. The smallest pattern, a double chain knot, requires two strings. The candy stripe can have as few as three strings and as many as forty, based on pattern and thickness. Because of their versatility, they are worn by both males and females of all ages. They are particularly popular with pre-teen and adolescent girls and with present-day hippies, deadheads or Rainbow Family participants. Thicker bracelets are commonly worn by both male and female surfers." 

SUMBER: SINI 

Oh begitu kisahnya, berasal dari Amerika Tengah dan mula diperkenalkan pada tahun 1970-an di US. ^_^... Selama ni tau friendship bracelet @ band dengan funtion-nya jer... dan macam tertanya2 juga siapa yang memulakan... rupa2nya ini kisahnya...hik hik hik... (panjang betul imaginasi iolss kan, sampai sibuk nak tau siapa dan asal dari mana...)

Dapatkan Artikel Terbaru Dari www.bubblynotes.com Melalui E-mel Anda

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Sejarah Tali Persahabatan a.k.a. Friendship Bracelet @ Band, diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Wednesday, February 12, 2014.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

16 comments:

  1. dulu pernah la terikut2 pakai menda ni...tp kantoi ngan cikgu disiplin...terus x bagi pakai...masaa tu mana nak fikir panjang...fikir seronok jer...terikut2 kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. adik pulak jarang nak pakai, suka simpan jer buat collection... ^_*

      Delete
  2. Kalau tengok cerita hindustan mereka ikat tali begini sebagai tanda ikatan saudara antara abang dan adik. Sebab itu bila ada perempuan yg dah anggap lelaki itu abangnya (bukan kandung) bila dah ikat ni tak boleh kawen katanya. Entahlah... kakak pun tak tahu..

    ReplyDelete
  3. ingat masa zaman sekolah masa form 6 dulu...akak dan kawan2 sibuk membuat benda alah nie....ntah mana pergi bracelet....dulu tahu ler buat...sekarang dah lupa pulak....hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah lama tentulah dah lupa kak... senang jer nak ingat balik... study dari youtube... he he he

      Delete
  4. zaman iman xd la gini tapi mcm dgr2 ada la

    p/s:lama tak BW rindu

    ReplyDelete
  5. oooo macam tu alkisahnya Farah..kita ada pelbagai warna...comel aje semuanya...thanks for sharing dear,..

    ReplyDelete
  6. ade kisah rupanya..ingatkan memang trend..huhuhu

    ReplyDelete
  7. masa sekolah dulu memang suka la kak

    ReplyDelete
  8. Haha... Teringat tgk gmbr tu.. Suka beli bng n.buat.. Skrg ntah ingt ke tak lagi nk buat gelang tu..

    ReplyDelete
  9. masa sekolah menengah ada la dulu... hihihi zaman cinta monyet...

    ReplyDelete
  10. Macam filem Kuch Kuch Hota Hai la pulak.. Kan..

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia