Home » , , , » Asal Usul Nombor Plat Kenderaan Di Malaysia...

Asal Usul Nombor Plat Kenderaan Di Malaysia...


Source Extracted from Google
Sejarah pendaftaran kenderaan bermula selepas British datang ke Tanah Melayu menjelang Perang Dunia Pertama. Pemberian nombor plat A B C D dan lain2 ditentukan berdasarkan kemampuan penduduk di sesebuah negeri untuk memiliki kenderaan.

Kenapa Perak Bermula dengan A???
Plat kenderaan di Perak bermula dengan huruf A kerana ketika itu, penduduk Perak merupakan orang pertama yang mampu memakai kereta dan Perak juga mencatatkan jumlah pemilikan kenderaan paling tinggi ketika itu. Ketika itu, Perak lebih maju berbanding negeri2 lain kerana adanya bijih timah.

Kebanyakannya kereta yang dipakai di negeri ini bukanlah dari penduduk Tanah Melayu itu sendiri tetapi dipakai oleh pemerintah British bertugas di Perak.

Pada tahun 1914, jalanraya dibina menghubungkan ke Kinta membuatkan penggunaan kereta semakin meluas.

Berdasarkan penentuan sebegitu maka dapat dikatakan bahawa negeri kedua yang memiliki kereta ialah Selangor (Plat B) diikuti Pahang (Plat C) dan Kelantan (Plat D).

Penentuan plat kenderaan selepas itu kemudiannya diubah berdasarkan huruf permulaan sesebuah negeri.

Plat lesen kenderaan di Malaysia bermula dengan huruf tertentu mengikut negeri/fungsi.

Permulaan Huruf Pendaftaran Kenderaan Mengikut Negeri

A: Perak
B: Selangor
C: Pahang
D: Kelantan
E: Sabah - Sebelum tahun 1980-an
EJ: Jesselton (sekarang Kota Kinabalu sejak 1968)
ES: Sandakan
ET: Tawau
ED: Lahad Datu
EU: Keningau
EK: Kudat
EL: Labuan
F: Tiada
G: Tiada
H: Teksi
I: Tiada
J: Johor
K: Kedah
KV: Langkawi
L: Labuan
M: Melaka
N: Negeri Sembilan
O: Tiada
P: Pulau Pinang
Q: Sarawak
QA dan QK: Kuching
QB: Sri Aman
QC: Samarahan
QL: Limbang
QM: Miri
QP: Kapit
QR: Sarikei
QS: Sibu
QT: Bintulu
R: Perlis
S: Sabah, dulu E
SA: Kota Kinabalu
SB: Beaufort
SD: Lahad Datu
SK: Kudat
SS: Sandakan
ST: Tawau
SU: Keningau
T: Terengganu
U: Tiada
V: Tiada
W: Kuala Lumpur
X: Tiada
Y: Tiada
Z: Tentera
Z: Pemerintah Tertinggi Tentera Malaysia
ZA ke ZD: Tentera
ZL: Tentera Laut Malaysia
ZU: Tentera Udara Malaysia
ZZ: Kegunaan Staf Kementerian Pertahanan Malaysia
JMF: Askar Timbalan Setia Negeri Johor

Kredit: SINI

*Sebenarnya nak mencari nombor plat pertama di Malaysia, tapi malangnya tak dinyatakan di mana2 pun, Google2 pun tak jumpa, tapi barangkali A1 kot nombot plat-nya...Heee... Betul ke??? Ada sesiapa yang boleh tolong beri jawapan??? Manalah tau kot2 ada yang tau ke kot2 ada yang kerja JPJ kat sini... 

Dapatkan Artikel Terbaru Dari www.bubblynotes.com Melalui E-mel Anda

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Asal Usul Nombor Plat Kenderaan Di Malaysia... , diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Friday, January 17, 2014.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

19 comments:

  1. oo..begitu rupanya. saya ingat sebab ikut kedudukan no negeri.haha

    ReplyDelete
  2. tak pernah terfikir pon pasal ni... camtu plak asalnya yea...

    ReplyDelete
  3. Oohhh ada sejarah rupanya penggunaan plat nombor ni ye. Thanks for sharing dear :)

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas perkongsian..baru saya faham..

    ReplyDelete
  5. wahh baru tahu.. tanx ye sharing :)

    ReplyDelete
  6. Wahh... gud info untuk dkongsi..... ooo.... baru tau...

    ReplyDelete
  7. Menarik info ni...saya follow sini ;)

    ReplyDelete
  8. gitu lah ceritanya..kalo di Kuching sekarang ni..ada 4 abjab dan 4 nombor dalam satu plat cthnya..QAA1234G..pasni kan penuh je depan belakang kereta sbb nombor plat makin panjang..hihihi

    ReplyDelete
  9. ooo..dari situ rupanya penentuan abjad kereta..ingatkan main ambik2..hihi

    ReplyDelete
  10. sweet je entri..... J... Johor...

    ReplyDelete
  11. Bagus entry nih...sy pun tak pernah mik tau..

    ReplyDelete
  12. entry yang berinformasi...barulah akak tau..hihi

    ReplyDelete
  13. kat melaka ada yang pakai plat M1...

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia