Wayang Golek...

Source Extracted from Google
Huisshhh...wayang golek??? Apa tu??? Wayang kulit biasalah dengar ye tak??? Hurmm, pada siapa2 yang pernah makan angin dan berjalan2 ke Indonesia tu saya tak pasti sama ada "uols" pernah dengar atau pernah menyaksikan persembahan wayang golek ni...Tapiiii, wayang golek ni lebih kurang macam wayang kulit juga "uols"...

Wayang golek adalah bentuk teater rakyat yang sangat popular di Indonesia. Orang sering menghubungkan kata "wayang" dengan "bayang" kerana dilihat dari pertunjukkan wayang kuit yang memakai layar, di mana muncul bayangan2. Di Jawa Barat, selain wayang kulit yang paling popular adalah wayang golek. Berkenaan dengan wayang golek ada 2 jenis iaitu wayang golek papak (cepak) dan wayang golek purwa yang ada di daerah Sunda. Kecuali wayang wong, dari semua wayang itu dimainkan oleh seorang dalang sebagai pemimpin pertunjukan yang sekaligus menyanyikan suluk, menyuarakan antawacana, mengatur gamelan, mengatur lagu dan lain2. 

Contoh persembahan wayang golek yang dapat dirembat dari YouTube... 


Gitewwwlah gayanya "uols"... Orang muda2 cam kita ni (ahaks...ferasan, eh tak apa, kita ferasan dan tak menyusahkan orang...wakakakaka...sekali sekala...)... mungkin tak minatlah kannnn atau kurang berminat...tapi bagi golongan2 matang sikit mungkin diaorang minat melayan... ^_^... Kita biasa dengan wayang kulit dan di Indonesia mereka biasa dengan wayang golek...namanya pun serumpun... lebih kurang ajer budayanya atau "culture" cuma mungkin ada kelainannya sedikit... ^_^ 

Dapatkan Artikel Terbaru Dari www.bubblynotes.com Melalui E-mel Anda

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Wayang Golek..., diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Tuesday, December 17, 2013.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

26 comments:

  1. ingatkan wayang bergolek golek hihi..mcm wayang kulit gak kan

    ReplyDelete
  2. @Asha Lya

    ha ah Asha lebih kurang macam wayang kulit juga... ^_^

    ReplyDelete
  3. akak suka tgok wayang kulit....best...

    ReplyDelete
  4. owh..
    konsep hampir sama jer..
    hehe..
    mmg x paham ler loghat wayang golek nie.

    ReplyDelete
  5. indonesia ada macam2 jenis pertunjukkan tradisional

    ReplyDelete
  6. @Shark Kay

    akak sendiri pun tak berapa nak paham shark oiii... ^_^

    ReplyDelete
  7. Ohh baru tahu pasal ni .. Hampir sama kan dengan wayng kulit

    ReplyDelete
  8. nama canggih betul ! tak pasal2 CN terbayang2 ayam golek sedap dekat shah alam tu ! isy2..

    ReplyDelete
  9. ada part tergolek2 kot..hahaha..

    yeay husna berjiwa muda!! x suka tgk benda2 mcm ni..=P

    ReplyDelete
  10. owh..kat sana wayang golek pula ye..da mcm ayam golek la plak..huhu

    ReplyDelete
  11. kt cni nk tgk wayang kulit xde la kak farah..bar ni tgk wayang cite captain philiips je kt jusco ngehhhh

    ReplyDelete
  12. @Cikgu Norazimah

    ayam golek, alamak sedapnya, nasib baik dalam pantang so kenalah kawal nafsu makan ni...ekekeke...

    ReplyDelete
  13. @husna zahidi

    akak pula tengah cuba nak memahamkan kenapa orang boleh minat...ekekeke...

    ReplyDelete
  14. @Cik Yaya

    ha ha ha...ramai yang ingat ayam golek... ekekeke...

    ReplyDelete
  15. @TelingaBulat

    macam kita ni memang minat tengok wayang kat TGV atau GSC tu jer TB...ekekeke...

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia