Home » , , , , , , , , , , , » Param??? Pilis??? A No No To Me!!!

Param??? Pilis??? A No No To Me!!!

Source Extracted from Google
Param??? Pilis??? Memang ler kena pakai masa dalam pantang kan??? Ikut petua orang tua2 dulu.... Param dikatakan dapat memanaskan perut dan boleh juga membakar lebihan lemak juga boleh mengecutkan perut dan rahim. Pilis pula, untuk disapukan pada dahi. Kegunaannya untuk menerangkan mata & mengelakkan ibu2 dari sakit kepala. Kalau dah sakit kepala, angin dah masuklah tu. 

Huh... memanglah ini petua orang tua2...tapiiiiiii.... Param??? Pilis??? Ya ampun, memang "a no no to me uols"!!! Bukan sengaja bukan mengedik...tapi itulah kenyataannya... Cerita ni cerita masa dah "discharge" dan hari ketiga bersalin atau lebih tepat dalam pantang... masa tu dah mula berurut... biasalah dah urut2 tu, tukang urut tu pakaikanlah param (kecuali di tempat "c-sec"...kalau tak mau mengelupur terbuka gam tu....hu hu hu) dan pilis.... "Day 1" pakai param dan pilis...ok jer, tak ada apa.... Tapiiii.... (banyaknya tapiii....)

Masuk "Day 2"... dia dah mula dah menunjukkan tanda2 yang sangat tidak menyeronokkan... Apakah??? Jeng jeng jeng... 

Source Extracted from Google
Huwaaaaaaa....dah mula naik ruam2 merah dan kecil2 macam gambar kat atas ni kat badan dan juga muka...pas tu merenyam pula tu gatal... haruslah kan risau bila jadi macam ni??? Terus "stop" dari pakai param dengan pilis "uols"...masa mula2 tu memang bergenang ler air mata, huwaaaaa...risau ko, mana tak risau... mana pernah sesuatu kecacatan atau alergi sebegini terjadi pada muka "ai"...ahakssss.... habis kulit pipi yang gebas gebus...(ahakssss...sangat ferasan)... Suami pun risau dan terus keluarkan arahan supaya berhenti pakai param dan pilis tu.... 

Alhamdulillah, tak ambil masa yang lama pun nak pulih kembali.... dalam 3 hari macam tu, dah ok balik... saya buat macam mana??? Tak ada apa, cuci muka dengan sabun pencuci muka yang dibilas dengan air suam jer... kasi potong semua "germ2" atau bakteria jahat yang mengakibatkan ruam tu.... lepas tu lap dengan tuala bersih...settle... 3 hari semua settle... 

*"Uols" kat luar sana kalau ada yang tak tahan pakai param dengan pilis tu, tak payahlah pakai, nanti karang tersampuk kena ruam2 macam "ai" pula...memanglah ada sebabnya, tapi macam ada kawan komen kat entri sebelum ni, petua2 lama ni ikut ketahanan badan, kalau tak tahan tak payah buat ek??? Karang tak pasal2 pula jadi lain... *_^... "Experience thought me so!!!"... Sekarang dah tau, "next time" (hamboiii, "next time".... bukan main lagi tinggi angan2 nak bagi Iman Firash adik kan??? rezeki Allah SWT siapa yang tahu kan???).... "next time" tak payah gatal nak pakai param ke pilis ke bagai....  

Dapatkan Artikel Terbaru Dari www.bubblynotes.com Melalui E-mel Anda

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Param??? Pilis??? A No No To Me!!! , diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Tuesday, December 10, 2013.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

20 comments:

  1. x pnh pkai pun kak... mmg cara berpntg mak sy x pkai semua tu.. tu cara berpntg org jawa.... klu tradisional org siam xde semua tu.. huhu

    ReplyDelete
  2. bubbly..umi time berpantang dulu mmg tak pernah pakai pun huhhu...yupp setuju ngan statement tu, kalu ada alergi tak yat kot nak pakai, kira ikut kesesuaian badan kita kan :)

    ReplyDelete
  3. Hi Farah..sy x penah pakai param pilis ni..haha..saya pakai cream mustajab yg HOT & EXTRA HOT saje mase dlm pantang...pastu bertungku sejam setiap pagi & mlm..(kalo c-sec x bleh lg kot brtungku)..Alhamdulillah..dpt semula perut mcm b4 pregnant...huhu..

    ReplyDelete
  4. @Maria Firdz

    oh ek cara orang jawa ek??? akak pun tak tau cara jawa ke apa...hu hu hu...jawabnya tak payah pakai langsung... *_^

    ReplyDelete
  5. @Love Umi

    kan umi kita kena tengok kesesuaian badan kita yang sebenarnya, jangan ikut jer...

    ReplyDelete
  6. @thisni3zahata

    memang tak bertungku pun dear... tuam dengan batu sungai jer, kat kawasan selain tempat c-sec tu.... dan kemudian letak kapur + asam limau nipis kat perut yang selain dari kawasan c-sec tu.... *_^

    ReplyDelete
  7. Dulu pantang aku pun tak guna param/pilis Farah...bukan sebab allergik ke apa tapi malas hehehe

    ReplyDelete
  8. kalau memudaratkan diri, better stop kan kak farah :)

    ReplyDelete
  9. Kami pakai benda tu hangat2 taik ayam je... bukan sebab alergic. tapi sebab tak suka bau dia... haha...

    ReplyDelete
  10. mst stress naik ruam2 kecik tu..tp nsb baik cpt lega..huhu kalau sy, tak pernah tgk lg ahli keluarga yg lps bersalin pakai pilis ni...

    ReplyDelete
  11. dah expired kut param dan pilis tu..hehe..

    ReplyDelete
  12. first time dgr taw sis..haha dulu akak kita berpantang tak ada plak mcm tu hihi..

    ReplyDelete
  13. sib baik dah ok...if x..ada plak yang jadi tukang gelak...x per la dik..x penting pun pakai tu kot...

    ReplyDelete
  14. Kakak sulong saya dulu tak pernah pun mak pakaikan param ke pilis ni kak.

    ReplyDelete
  15. sekarang nie jarang dah orang ikut petua lama...rasa tak pakai pun takpe kan..adik pun kalau berpantang tak pernah pakai,walaupun kena paksa dengan mak

    ReplyDelete
  16. eh tapi rara pon xtahan lah pakai.gatai.so malas pakai.hahaha

    ReplyDelete
  17. @Maria Firdz

    eh ! CN mak mertua orang jawa lagi, mmg tak pakai benda2 ni sebab kulit tak tahan gak, jadi merah2, pakai minyak panas jer letak kat dahi sebab skt kepala ;)

    ReplyDelete
  18. bahaya jugak kalau jadi teruk..better tak yah pakai

    ReplyDelete
  19. Mmg cara irg jawa je tu kak utk jg...tp klu dh sensitif bek xpayah..len plak jd ye nnt.iman firash..acik ayut dtg menjenguk ni....hihi

    ReplyDelete
  20. Sis senasib dgn saya.. Habis naik ruam 1 bdn.. Pedih rasa mcm kne cucuk2 je...miang nya dgn skit nya lg kan..tmbh plak skit lain..huhu..myesal sgt pkai..lps ni kne guna alternatif lainlah jwbnya..untg uols yg serasi...

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia