Home » , , , , , » Friday Thoughts: Sunnah2 Hari Jumaat...

Friday Thoughts: Sunnah2 Hari Jumaat...

Source Extracted from FB
Firman Allah SWT yang Bermaksud:

"Wahai orang2 yang beriman, apabila diseru azan untuk mengerjakan solat pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (masjid), untuk mengingati Allah (solat Jumaat), dan tinggalkanlah jual beli. Demikian itu adalah lebih baik, jika kamu mengetahuinya" - ayat 9, Surah Al-Jumaat.

SUNNAH2 HARI JUMAAT

1.   Membaca surah as-Sajjadah dan al-Insan dalam solat Subuh.
2.   Banyakkan berdoa.
3.   Memperbanyakkan selawat kepada Nabi SAW.
4.   Memakai wangian.
5.   Mandi sebelum pergi solat Jumaat.
6.   Memakai pakaian yang cantik.
7.   Bersugi.
8.   Banyakkan solat sunat sebelum imam mula berkhutbah.
9.   Datang awal ke masjid.
10. Solat sunat selepas solat Jumaat.
11. Membaca surah Al-Kahfi.
12. Diam ketika imam berkhutbah.

*Kawan2, abang2, adik2 dah solat Jumaat??? Kalau dah Alhamdulillah.... Salam Jumaat "peeps"!!! Baru nak "wish" kan??? Walaupunnnn dah tengah hari gitewww....ahaksss.... 

Dapatkan Artikel Terbaru Dari www.bubblynotes.com Melalui E-mel Anda

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Friday Thoughts: Sunnah2 Hari Jumaat... , diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Friday, December 13, 2013.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

30 comments:

  1. Salam Jumaat kak farah :) thank you untuk info

    ReplyDelete
  2. snang je nk amalkan sunnah hari jumaat ni..
    tapi ramai jugak tak buat.
    shark pun ada jugak miss.
    hehe.
    manusia tak pernah sempurna.

    ReplyDelete
  3. salam jumaat...byk amalan sunat boleh buat..mudah sgt semua..:)

    ReplyDelete
  4. @Shark Kay
    kita manusia tak pernah lari dari khilaf shark... mana ada manusia yang sempurna segalanya???

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah terima kasih for sharing this dear :)

    ReplyDelete
  6. salam jumaat . semoga kita dapat melakukannya ...

    ReplyDelete
  7. salam jumaat,akak... nice entry! :DDD

    ReplyDelete
  8. InsyaAllah..sama2 usahakan melaksanakannya

    ReplyDelete
  9. @Mime MF

    betul betul betul, antara nak dengan tak nak jer kan???

    ReplyDelete
  10. @Sukma Haron

    wah akak, main sharing is caring pulak dah... hik hik hik, benda yang baik kita kongsilah sama2...yang tak baik tak yahlah nak kongsi2 sangat... *_^

    ReplyDelete
  11. peringatan bernas buat insan yg sering kali dalam kealpaan..

    ReplyDelete
  12. moga dpt kita lakukan...tak byk pun sdikit asalkan istiqamah...

    ReplyDelete
  13. Kadang tu banyak benda sunnah yang kita tau tapi kita tak buatkan...alahai...ruginya ..

    ReplyDelete
  14. @Maria Firdz

    betul tu maria, tak banyak sikit pun jadi...

    ReplyDelete
  15. @Maria Firdz

    betul tu maria, tak banyak sikit pun jadi...

    ReplyDelete
  16. @Maria Firdz

    betul tu maria, tak banyak sikit pun jadi...

    ReplyDelete
  17. @hainom OKje

    OKje, kita ni semua manusia yang tak lari dari khilaf...

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia