Jenis2 Suntikan/Imunisasi Bayi/Kanak2

Farah Waheda Wahid
27
Source Extracted from Google
Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengesyorkan vaksin kanak2 untuk 11 penyakit berjangkit. Semua bayi yang dilahirkan di Malaysia ditawarkan BCG (yang melindungi daripada tuberkulosis) semasa lahir dan juga vaksin hepatitis B. Yang lain ditawarkan secara rutin kepada setiap orang bayi sebagai sebahagian daripada program vaksin prasekolah.

DIFTERIA
Difteria lebih mengakibatkan kerongkong. Ianya disebarkan melalui titik2 dari hidung atau mulut dan jika komplikasi berlaku, boleh menyebabkan pernafasan, kecederaan kepada jantung dan sistem saraf, dan kemungkinan boleh membawa maut. Tempoh inkubasi ialah di antara 2 hingga 6 hari. Bayi2 ditawarkan vaksin ini pada usia 8 minggu, 12 minggu dan 20 minggu. Ia diberi melalui suntikan yang juga mengandungi vaksin2 tetanus, batuk kokol, polio dan Hib. Ianya diberikan semula pada 18 bulan, sebelum memulakan sekolah dan pada usia

INFLUENZA HAEMOPHILUS JENIS B (Hib)
Organisma Hib menyebabkan simptom2 yang menyerupai influenza seperti sakit tekak, infeksi dada dan infeksi telinga. Tetatpi komplikasi2, seperti meningitis atau teka tersumbat (epiglotitis) boleh diperolehi, dan vaksin tersebut diperkenalkan atas sebab ini. Bayi2 ditawarkan vaksin ini pada usia 8 minggu, 12 minggu dan 20 minggu. Ianya diberikan melalui suntikan. Suntikan2 ini juga mengandungi vaksin2 difteria, tetanus, polio dan batuk koko. Ianya diberikan semua pada usia 18 bulan.

CAMPAK
Campak dahulunya penyakit kanak2 yang paling meluas. Ia amat senang dijangkiti, mempunyai tempoh inkubasi selama 10 hari dan infeksi berlaku melalui titik2 dari mulut atau hidung. Ia mungkin bermula sebagai selesema yang teruk dengan kadar yang banyak dan demam ruam akan timbul selepas 2 hari. Komplikasi adalah perkara biasa dan melibatkan bronkitis, bronkiolitis, infeksi telinga dan krup. Dalam kes2 yang jarang berlaku, komplikasi serius mengakibatkan sistem saraf, seperti ensefalitis. Kanak2 ditawarkan vaksin campak di sekitar usia 12 bulan. Ia diberi melalui suntikan dikenali sebagai MMR, yang juga mengandungi vaksin2 beguk dan rubela. Suntikan penggalak prasekolah juga diberikan antara usia 6 dan 7 tahun.

BEGUK
Beguk ialah satu penyakit virus, yang boleh menyebabkan bengkak besar di sekitar pipi dan leher. Tempoh inkubasi ialah antara 14 hingga 21 hari. Komplikasi termasuk meningitis, pekak, ensefalitis dan radang testis bagi kanak2 lelaki, yang boleh menjejaskan kesuburan secara kekal. Kanak2 ditawarkan vaksin beguk sekitar 12 bulan. Ianya diberikan melalui suntikan yang bergelar MMR, yang juga mengandungi vaksin2 campak dan rubela. Suntikan penggalak prasekolah juga diberikan.

POLIO
Virus polio menyerang tisu saraf dalam otak dan spina korda, dan kadangkala menyebabkan lumpuh. Ianya sering ditemui di negara2 membangun, tetapi jarang sekali di Malaysia. Ianya dipindahkan melalui sentuhan najis, mukus atau air liur orang yang menghidapnya. Tempoh inkubasi berbeza iaitu antara 3 hingga 21 hari. Vaksin polio dimasukkan juga dalam suntikan DTaP/IPV/Hib, yang juga mengandungi vaksin2 difteria, tetanus, Hib dan batuk kokol. Ianya diberi kepada bayi pada usia 8 minggu, 12 minggu dan 20 minggu. Ianya diberikan sekali lagi pada 18 bulan, dalam suntikan penggalak prasekolah dan 12 tahun.

RUBELA
Rubela adalah pada umumnya penyakit yang ringan dalam kanak2 yang menyebabkan demam, ruam dan bengkak kelenjar. Ia mempunyai tempoh inkubasi antara 14 hingga 21 hari dan komplikasi bagi kanak2 itu jarang berlaku. Walaubagaimanapun, jika seorang wanita dijangkiti rubela semasa hamil antara 8 hingga 10 minggu, kesan ke atas bayinya yang belum lahir itu boleh menjadi betul2 serius: bayi boleh dilahirkan cacat pendengaran, cacat penglihatan, masalah jantung dan/atau kerosakan otak. Kanak2 ditawarkan vaksin rubela di usia 12 bulan. Ia diberi sebagai sebahagian vaksin MMR yang juga mengandungi vaksin beguk dan campak. Suntikan penggalak prasekolah juga diberikan.

TETANUS
Simptom2 tetanus (kadangkala dikenali sebagai kancing dagu) adalah spasma2 kontraksi otot yang sangat sakit. Penyakit ini boleh membawa maut. Tetanus mempunyai tempoh inkubasi antara 4 hingga 21 hari. Organisma yang menyebabkannya boleh didapati dalam tanah dari mana luka2 yang kotor boleh mendapat infeksi. Ia juga boleh dijangkiti melalui gigitan haiwan. Pekerja ladang dan tukang kebun mudah dijangkiti. Anak "uols" akan ditawarkan imunisasi ini sebanyak 6 kali. Ianya diberikan pada usia 8 minggu, 12 minggu dan 20 minggu. Ia juga diberikan dalam suntikan yang juga mengandungi vaksin2 difteria, batuk kokol, polio dan Hib. Ia kemudia diberikan sekali lagi pada usia 18 bulan, antara 4 dan 6 tahun dan semasa usia 12 tahun.

BATUK KOKOL (PERTUSIS)
Penyakit yang senang menjangkit ini dipindahkan melalui titik2 air dari hidung atau mulut. Tempoh inkubasi ialah antara 7 hingga 10 hari. Ianya bermula dengan cara yang sama seperti selesema, tetapi apabila ianya merebak, spasma batuk menjadi semakin teruk. Bunyi "mencungap2" batuk itu berlaku apabila pesakit menarik nafas antara episod batuk. Simptom2 yang tidak menyenangkan ini boleh berlanjutan untuk beberapa minggu. Kes2 teruk boleh menjadi lebih rumit dengan adanya pneumonia, muntah2 dan turun berat badan dan lebih jarang lagi, cedera otak dan kematian. Bayi paling muda berisiko. Bayi ditawarkan vaksin pada usia 8 minggu, 12 minggu dan 20 minggu. Ia diberi dengan suntikan, yang juga mengandungi imunisasi bagi difteria, tetanus, polio dan imunisasi Hib. Ia juga diberi di usia 18 bulan, dalam suntikan penggalak prasekolah dan pada 12 tahun.

PAPILOMAVIRUS MANUSIA (HPV)
Virus papilomavirus dikenali sebagai penyebab pertama kanser serviks. Vaksin baginya melindungi daripada 2 jenis HPV, iaitu virus yang menyebabkan 70 peratus daripada semua kanser serviks. Vaksin ini ditawarkan kepada semua pelajar perempuan di Tingkatan 1 dan hanya diberikan kepada pelajar jika ibubapanya memberi izin. Budak perempuan yang tidak di sekolah ditawarkan vaksin ini pada umur 13 tahun. 

Untuk jadual vaksin/suntikan yang lengkap seperti yang dipreskripsi oleh Kementerian Kesihatan Malaysia...boleh rujuk di SINI

Reference, Source & Credit: HERE

Post a Comment

27Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. selama ni tak pernah pun amik tau..hahaha....

    ReplyDelete
  2. nice info kak farah..sbb tb xde bb jd mals nk amik tau now kne amik tau gak..pengetahuan ni ehhe

    ReplyDelete
  3. penting ni buat panduan di masa depan..

    ReplyDelete
  4. Serius pyka pon bru tahu . Thanks sis sebb sudi berkongsi .

    ReplyDelete
  5. pastikan anak mendapat imunisasi yang cukup dan betul bagi menjamin kesihatannya....

    ReplyDelete
  6. aisey..
    bila baca ni cam x sabo lak tunggu bby kak farah.
    hehe..

    ReplyDelete
  7. @Kisah Si Dairy

    samalah kita kak eda... baru2 nak jadi mummy ni yang belajar2 ni... kenalah tambah knowledge kan?

    ReplyDelete
  8. @ros_reeza

    betul tu ros, at least kita tau serba sedikit...

    ReplyDelete
  9. @Shark Kay

    shark, abah dan mummy dia pun tak sabar...setiap hari semakin aktif bergerak dalam tummy ni... ^_^

    ReplyDelete
  10. Nice info sis Farah. The main function of injection is to give the baby high immunity memandangkan immune baby sngat rendah.

    Kalau nak bagi kita high immunity, our parents should take early precaution. Contohnya time anak mereka still bayi, pastikan mereka diberi susu ibu, bukan susu kat kedai tu. Baru lah immune kita kuat so xmudah kena penyakit bila besar :)

    ReplyDelete
  11. Thank for the info...rietta xpnah taw pown..maklum la, blom ada bby...

    ReplyDelete
  12. info best, pastikan anak kita sentiasa diberikan vaksinasi ...

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah anak2 kenitdah lepas semya suntikan diatas. Jgn takut untuk dapatkan suntikan utk anak kiter ye (^_^)

    ReplyDelete
  14. ohh baru tahu :) nanti baby akak dah lahir post banyak-banyak ye ..acik suka tengok baby :)

    ReplyDelete
  15. Akak ada lagi satu vaksin yg ptt ambik utk baby akak nanti.. akak boleh baca kat sini yer..
    http://farahwahyda.blogspot.com/2012/11/injection-prevenar-13-pneumococcal.html?m=1

    ReplyDelete
  16. aiza baru tahu mengenai ini.. terima kasih di atas perkongsian.. :D

    ReplyDelete
  17. Itu baru teori tau, sok kena bersiap sedialah nak bawa baby saban bulan ke appointment doktor, kadang-kadang sebulan dua kali, kalau kat klinik kerajaan kenalah buat persediaan dari segi mental dan spritual, mak aii..kalah pakar bagi nasihat

    ReplyDelete
  18. wah ! bagusnyer buat reserch bagai..CN cuma ikut jer apa yang ada dalam buku pink tu..hehe

    ReplyDelete
  19. sebaiknya amik je yg KKM jgn ditmbh2 plak... sbb itu yg tak tahu sumbernya... :) nice sharing..

    ReplyDelete
  20. nice sharing...sy tahu pasal campak tu saja hihihi

    ReplyDelete
  21. Saya syukur alhamdulillah, antara komuniti saya yang aktif ialah dengan kakitangan hospital. Banyak input kesihatan saya tahu, malah masalah dalaman pun banyak saya tahu dari cerita orang KKM ni.

    Informasi yang sangat bagus dikongsikan. Kadangkala ramai yang nak tahu, tapi tak tahu nak cari kat mana.

    Oh ya, nak tegur sikitlah mengenai cara penyampaian. CUba elak guna ayat perenggan yang diset tengah macam entri ni. Tak berapa sesuai sebenarnya. Ini untuk poem, pantun oklah.

    :)

    p.s: nak ambik lady bird satu boleh?

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !