Mobile Blogging #2: Culture Shock

Farah Waheda Wahid
15
Source Extracted from Google
Culture Shock? Ramai yang tau maksud Culture Shock ni kan? Kalau x cerita definition pun uols dah faham ye x? Uols pun tau apakah yang dimaksudkan culture shock... dan tau macam mana orang yang terkena kejutan budaya a.k.a. culture shock ini... *_^

Culture Shock adalah perubahan nilai budaya yang seiring dengan perkembangan zaman. Culture Shock biasanya terjadi kepada orang2 yang secara tiba2 berpindah atau dipindahkan ke dalam lingkungan yang baru atau di-exposed-kan kepada sesuatu yang baru ataupun rasa keinginan untuk mencuba sesuatu yang baru yang dilihat oleh mata mereka... And most of Culture Shock people...akan nampak sangat odd dan jadi seperti wanna be... Seriously, nampak sangat... Jangan terkejut, kerana ada di antara orang2 yang dikategorikan terkena penyakit Culture Shock ini sebenarnya juga mengalami kesulitan dan juga tekanan mental.... hu hu hu... takut pulak...

Culture Shock membuatkan seseorang tu berubah dari segi perwatakan, penampilan dan gaya diri.... Dan biasanya orang2 yang Culture Shock ini akan jadi buah mulut orang kerana mereka sangat kelihatan seperti mereka bukanlah diri mereka.

Hati2lah if uols ada tanda2 Culture Shock yang sebegini:

1. Terus2an berfikiran negatif dan mulai membanding2kan keadaan di tempat baru dengan tempat asal uols. Untuk uols tempat baru uols adalah lebih bagus dari tempat asal uols, uols akan mula membentuk imej, gaya dan pembawakan diri terhadap budaya baru dan menghakimi ramai orang.

2. Uols started to be become frustrated, marah dengan hal2 kecil. Ada pula yang mula jadi malas bergaul dan memilih untuk diam saja sebab rasa cam tak ngam or suit dengan orang2 sekeliling.

3. Uols mulai terasa sedih dan terasing even though at that moment uols sedang berada di tengah2 orang ramai. (ini dah macam homesick pun ada ni)

4. Uols mulai kehilangan identiti diri sendiri dan ciri2 peribadi uols.

Akhirnya, bila dah terkena kejutan budaya a.k.a. Culture Shock macam ni, uols bukanlah diri uols yang asal... Hurmm... ubat untuk penyakit Culture Shock ni? Setakat ni belum ada ubat yang paling mujarab...melainkan.... kesedaran tu datang dari penyesalan sendiri... (yang kebanyakannya saya nampaklah...)... Rasanya, seelok2nya bersederhanalah dalam menerima sesuatu yang baru buat diri kita...perlahan2 absorb dan tak perlu gelojoh sangat untuk menjadi seperti orang lain supaya diterima di dalam satu lingkungan itu... Bukankah bersederhana itu lebih baik... Belajar perlahan2 untuk perubahan...tak perlu nak deras or gelojoh sangat sehingga orang melabelkan kita sebagai seseorang yang terkena penyakit Culture Shock yang akhirnya menjadi buah mulut orang dan digelakkan oleh orang lain...Be open dengan new things dan jangan kelihatan seperti jakun sangat... *_^ (even though jakun pun...he he he...control jer... x yah nak overexcited sangat...kalau dalam hati sendiri tak ada siapa yang tau...dan mungkin xkan jadi bahan pada orang lain...)

Post a Comment

15Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Yes setuju sangat dengan k.farah..
    Kadang tue kesian tgk org yg Calture Shock nie..mcm dok malukan diri sendiri yer.. Apapun just try to be yourself..lagi bagus..;p

    ReplyDelete
  2. kebanyakan culture shock yang terkena pada student yg jauh dari parent....

    ReplyDelete
  3. yg terbaik ialah ibarat kata2 mail dalm upin ipin "jadilah diri sendiri"... :)

    ReplyDelete
  4. culture shock ni biasanya jadi kat student2 yang jauh dari mak bapak..ramai jgk kawan2 yg kena culture shock dulu..tapi Alhamdulillah..akak dulu takde la kena culture shock mase belajar kat jepun dulu..tahu nilai2 budaya dan batas2 agama kita.jgn abaikan solat..tahu siapa diri kita di mana pon kita berada..insyaAllah..

    ReplyDelete
  5. fae pernah alami culture shock hehe

    ReplyDelete
  6. setuju :) ,, biase mereka yang dtg sari luar bandar :)Aatau pon dari bandar ke luar bandar terkejut dengan budaya

    ReplyDelete
  7. Setuju..but for me mmg dh biasa dh benda ni..ada je di sekelilibg kita hingga kita x sedar yang mmg kita pun adakala terjangkit sama..kan?

    ReplyDelete
  8. jika tak dapat diatasi..mmg bahaya..

    ReplyDelete
  9. sebenarnya culture shock tu ok kalau tak sengaja atau terpengaruh....yg bahaya adalah keinginan tinggi utk berbuat sesuatu tapi tak dapat sebelum ini disebabkan halangan2 tertentu....jadi bila dah takde halangan2 tersebut, mulalah terkeluar segala potensi diri...

    ReplyDelete
  10. Betul tu ...tp Farah, kadang2 tu mmg susah nak control kejakunan kita ni hehe...

    ReplyDelete
  11. bg ena teringat masa duk asrama dulu
    culture shock smpkan diri jd lain
    bukan diri sebenar

    ReplyDelete
  12. kesian ngan orang yg kena.. mereka tak jadi diri mereka sendiri :(

    ReplyDelete
  13. Rasanya x pernah lg ...deqla adalah dri deqla sendri....just jadi dri sendri , no hipokrit yg bole buat jatuh air muka..oh tidakk...

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !